Stadsplaneringen organiseras om

Den första januari i år avvecklades stadsnämnderna i Göteborg och det ansvar som de innehade centraliserades.

Fredagen den 5 februari tog politikerna i Göteborg ett brett gemensamt beslut om ytterligare en stor förändring för stadens organisation.  De rödgrönrosa (V, MP, Fi), Alliansen, Demokraterna och Socialdemokraterna har nämligen förhandlat fram en ny organisation även för den framtida stadsplaneringen i staden.

Den innebär att tunga nämnder som byggnadsnämnden, trafiknämnden, fastighetsnämnden, lokalnämnden och park- och naturnämnden avvecklas.

Istället ersätts de nämnderna av fyra nämnder med tydligare avgränsade uppdrag: En nämnd med ansvar för fysisk planering, en nämnd med ansvar för exploatering, en nämnd med ansvar för genomförande och förvaltning kopplat till mark, samt en nämnd med ansvar för genomförande och förvaltning kopplat till byggnader.

Anledningarna till att den nya organisationen har tagits fram är att stadens resurser ska användas mer effektivt, att de ekonomiska kalkylerna ska bli säkrare och att bostadsbyggandet ska snabbas upp enligt ett pressmeddelande från kommunalrådet Karin Pleijel (MP).

Exemplen på grandiosa projekt i staden som försenats, ställts in eller kraftigt missbedömts vad gäller kostnader är flera. Skeppsbron och linbaneprojektet är förmodligen de mest iögonfallande.

Men även i det lilla finns massor av exempel på projekt som fallit mellan stolarna när kommunikationen mellan de nuvarande nämnderna tycks ha varit bristfälliga.

Exempelvis återstår det att se om den i sammanhanget mycket lilla, men för många Torslandabor angelägna, frågan om GC-vägen längs Gamla Flygplatsvägen mellan Torslandakrysset och Amhult Resecentrum nu hamnar på norra sidan om Gamla Flygplatsvägen hela sträckan istället för att sicksacka sig fram över vägbanan, som den gjort i ett decennium eller två. Anledningen sägs vara att ett antal olika projekt ”möttes” här och att man helt enkelt inte lyckades kommunicera sinsemellan.

Senast vi hörde talas om att åtgärder stod inför dörren (”ett par månader bort”) var när åtgärdsvalsstudien inför det som skulle bli Program för centrala Torslanda presenterades. Då skrev vi i tidningen: ”Ett konkret beslut, att cykelbanan längs Gamla Flygplatsvägen västerut byggs om, är taget”. Det var i april 2016.

Mer från ledare/krönika

November är här

November – den mörkaste, tristaste och tyngsta av årets alla…

Frågan om klimatet försvinner inte

Den 18 november avslutas FN:s årliga klimatmöte, COP, efter att…

Det är färger också!

Jag har alltid tyckt om hösten. Den höga klara luften.…

De som kan läser, de som läser kan

Det är läslov för barn och ungdomar just nu. Det…

Senaste nytt

Fullt utvecklad brand i ”ödehus”

Vid sjuttontiden på lördagskvällen fick Räddningstjänst i Torslanda ett larm…

Genomförandebeslut om tvärförbindelsen antaget

När Göteborgs kommunfullmäktige samlades för sammanträde den 24 november var…

”Mitt kontor fanns inte kvar”

Ett telefonsamtal kom vid 04-tiden. När det ringde mitt i…

Buda på ett pepparkakshus för att ge fler barn ett tryggt hem

För tre år sedan la Fastighetsbyrån för första gången ut…

Turistkonferens på Skärgården i advent

Göteborg&Co/Besöksservice tillsammans med nätverksorganisationen för Europas storstäder, City Destinations Alliance…

38 nya lägenheter ska byggas på Björkö

I samband med Öckerö kommunfullmäktige som hölls den 24e november…

Sveriges mest älskade sporter och de mindre kända sporterna idag

Spel som är enorma i Sverige Landets mest populära sporter…

Graffiti blir lagligt på en vägg i Öckerö kommun

Så kallade ”Legal Walls”, alltså väggar där graffiti får utföras…

Stickat helrätt när energipriser sticker i höjden

Energipriser som sticker i höjden, inflation, snökaos och en orolig…

Så agerade blåljuspersonalen

Strax efter klockan 02:20 natten mellan 13 och 14 november…