Den första januari i år avvecklades stadsnämnderna i Göteborg och det ansvar som de innehade centraliserades.
Fredagen den 5 februari tog politikerna i Göteborg ett brett gemensamt beslut om ytterligare en stor förändring för stadens organisation. De rödgrönrosa (V, MP, Fi), Alliansen, Demokraterna och Socialdemokraterna har nämligen förhandlat fram en ny organisation även för den framtida stadsplaneringen i staden.
Den innebär att tunga nämnder som byggnadsnämnden, trafiknämnden, fastighetsnämnden, lokalnämnden och park- och naturnämnden avvecklas.
Istället ersätts de nämnderna av fyra nämnder med tydligare avgränsade uppdrag: En nämnd med ansvar för fysisk planering, en nämnd med ansvar för exploatering, en nämnd med ansvar för genomförande och förvaltning kopplat till mark, samt en nämnd med ansvar för genomförande och förvaltning kopplat till byggnader.
Anledningarna till att den nya organisationen har tagits fram är att stadens resurser ska användas mer effektivt, att de ekonomiska kalkylerna ska bli säkrare och att bostadsbyggandet ska snabbas upp enligt ett pressmeddelande från kommunalrådet Karin Pleijel (MP).
Exemplen på grandiosa projekt i staden som försenats, ställts in eller kraftigt missbedömts vad gäller kostnader är flera. Skeppsbron och linbaneprojektet är förmodligen de mest iögonfallande.
Men även i det lilla finns massor av exempel på projekt som fallit mellan stolarna när kommunikationen mellan de nuvarande nämnderna tycks ha varit bristfälliga.
Exempelvis återstår det att se om den i sammanhanget mycket lilla, men för många Torslandabor angelägna, frågan om GC-vägen längs Gamla Flygplatsvägen mellan Torslandakrysset och Amhult Resecentrum nu hamnar på norra sidan om Gamla Flygplatsvägen hela sträckan istället för att sicksacka sig fram över vägbanan, som den gjort i ett decennium eller två. Anledningen sägs vara att ett antal olika projekt ”möttes” här och att man helt enkelt inte lyckades kommunicera sinsemellan.
Senast vi hörde talas om att åtgärder stod inför dörren (”ett par månader bort”) var när åtgärdsvalsstudien inför det som skulle bli Program för centrala Torslanda presenterades. Då skrev vi i tidningen: ”Ett konkret beslut, att cykelbanan längs Gamla Flygplatsvägen västerut byggs om, är taget”. Det var i april 2016.