Den 27 augusti blev Göteborgs Stads trafikdirektör Stefan Eglinger av med jobbet. Dagen innan hade han tackat ja till att komma till Västra Hisingens nämndmöte senare i september för att svara på frågor om trafiksituationen i stadsdelen. Att han skulle ha fått frågor om vad som händer med projekteringen av den beslutade tvärförbindelsen i Torslanda är ingen högoddsare. Nu står det visserligen klart att tf trafikdirektör Jan Rinman och trafikkontorets Jenny Adler, chef för avdelning samhälle, kommer att komma till Västra Hisingens septembersammanträde, så förhoppningsvis kan vissa frågor besvaras ändå.
Vem som ersätter Eglinger är inte klart i skrivande stund, men att tvärförbindelsen i Torslanda skulle ligga överst i den hög med ärenden som den kommande trafikdirektören ska ta itu med är inte särskilt troligt, inte med tanke vad som (inte) har skett (ingen projektledare är tillsatt) sedan de borgliga partierna lyfte in ärendet i budgeten.
Trafiksituationen längs Kongahällavägen. Går den att lösa genom åtgärder som ändrar folks beteende (det vill säga att de åker mer kollektivt och cyklar i BETYDLIGT större utsträckning än vad de gör nu) eller behövs det satsningar på infrastruktur?
Det görs politik av att sätta de två sakerna i motsatsförhållande. Så ser inte jag på det. Både sakerna måste ske. Torslandaborna behöver åka kollektivt i större utsträckning än vad de gör idag, men det betyder inte att en infrastruktur utformad och byggd när Torslanda hade mindre än hälften av dagens invånarantal inte behöver utvecklas. En tvärförbindelse behövs. Den har behövts länge. Jag har svårt att se det som en kontroversiell åsikt (sedan kan förstås placeringen av den framstå som kontroversiell). Att den behövs är dessutom vad de politiskt oberoende tjänstemän som utrett frågan har kommit fram till. Annars kommer ett stort antal utvecklingsplaner i stadsdelen fortsätta att försenas och riskera att helt gå om intet.