Småkillar brukar gilla saker som ryker, låter och vibrerar. Som vuxen får man en liten mer förfinad smak – men i grund och botten är det samma saker som vi lite äldre killar tycker om. Själv har jag en viss fäbless för tunga dieselmotorer eller kolvmotorer med stora volymer men uppskattade också de högvarviga racermotorernas vilda skrik. I min värld finns dock inget som slår ”enstånkor”, encylindriga motorer – trots deras monotona repetitiva ljud, vars ljudbild emellertid förändras vid gaspådrag. Därefter kommer V-motorer med två ”burkar”, typ H-D och Indian – de har en mer ”levande” ljudkaraktär tack vare att kraftimpulserna kommer asymmetriskt förskjutna. För att lyssna på hur en trött och utsliten H-D låter när den startar rekommenderar jag varmt: https://youtu.be/YswkF-d2VZ8
V8-motorernas bubblande ljud är inte heller fel.
Favoriten bland alla de riktig stora ”vinkelrovorna” är Rolls-Royce Merlin, en flygplansmotor på 27 liters slagvolym. En fräck grej med Merlin är ljudet på tomgång. Orsaken till att motorn då går så ojämnt är att den bara har en enda lång kamaxel per cylinderrad. Kammen är därför lite för-vriden men genom torsionsfjädringen i materialet får motorn rätta kamtider när den går på fullgas och detta ger ett spektakulärt ljud.
Andra motorer med underbar ljudkaraktär är den raka fyrcylindriga A-Ford motorn men då måste bilen ha originalljuddämparens utformning.
En annan av mina favoriter är Kawasaki Mach III. Den trecylindriga motorn har ett mycket märkligt ljud, som bäst kan beskrivas som en blandning mellan skrammel och tvåtaktsknatter.
Och när vi ändå är inne på temat ljud vill jag passa på att nämna några ord om ljuddämpare. Just Kawasaki Mach III har enligt mitt sätt att se på saken några av MC-världens snyggaste ljuddämpare. En annan snygg ljuddämpardesign är Harley-Davidsons klassiska staggered shorty duals (de har hängt med länge) och då speciellt när de ligger på en rak linje efter varandra.
Vi motorentusiaster kommer alltså lätt i extas över saker som bolmar rök, bullrar och skakar. Därför ser inte framtiden så ljus ut för oss kan tyckas – när bilar, båtar, och flygplan elektrifieras (se mer om detta i vårt tema nr.) – men så är nödvändigtvis inte fallet. Harleys nya elmotorcykel (se min artikel inne i tidningen) såväl vibrerar som låter! Deras ingenjörer har insett att skillnaden mellan en liten kille och en vuxen man inte så stor, vi gillar nämligen samma saker. Motorljud är som musik i våra öron!