Motorljud är som musik i mångas öron!

Småkillar brukar gilla saker som ryker, låter och vibrerar. Som vuxen får man en liten mer förfinad smak – men i grund och botten är det samma saker som vi lite äldre killar tycker om. Själv har jag en viss fäbless för tunga dieselmotorer eller kolvmotorer med stora volymer men uppskattade också de högvarviga racermotorernas vilda skrik. I min värld finns dock inget som slår ”enstånkor”, encylindriga motorer – trots deras monotona repetitiva ljud, vars ljudbild emellertid förändras vid gaspådrag. Därefter kommer V-motorer med två ”burkar”, typ H-D och Indian – de har en mer ”levande” ljudkaraktär tack vare att kraftimpulserna kommer asymmetriskt förskjutna. För att lyssna på hur en trött och utsliten H-D låter när den startar rekommenderar jag varmt: https://youtu.be/YswkF-d2VZ8

V8-motorernas bubblande ljud är inte heller fel.

Favoriten bland alla de riktig stora ”vinkelrovorna” är Rolls-Royce Merlin, en flygplansmotor på 27 liters slagvolym. En fräck grej med Merlin är ljudet på tomgång. Orsaken till att motorn då går så ojämnt är att den bara har en enda lång kamaxel per cylinderrad. Kammen är därför lite för-vriden men genom torsionsfjädringen i materialet får motorn rätta kamtider när den går på fullgas och detta ger ett spektakulärt ljud.

Andra motorer med underbar ljudkaraktär är den raka fyrcylindriga A-Ford motorn men då måste bilen ha originalljuddämparens utformning.

En annan av mina favoriter är Kawasaki Mach III. Den trecylindriga motorn har ett mycket märkligt ljud, som bäst kan beskrivas som en blandning mellan skrammel och tvåtaktsknatter.

Och när vi ändå är inne på temat ljud vill jag passa på att nämna några ord om ljuddämpare. Just Kawasaki Mach III har enligt mitt sätt att se på saken några av MC-världens snyggaste ljuddämpare. En annan snygg ljuddämpardesign är Harley-Davidsons klassiska staggered shorty duals (de har hängt med länge) och då speciellt när de ligger på en rak linje efter varandra.

Vi motorentusiaster kommer alltså lätt i extas över saker som bolmar rök, bullrar och skakar. Därför ser inte framtiden så ljus ut för oss kan tyckas – när bilar, båtar, och flygplan elektrifieras (se mer om detta i vårt tema nr.) – men så är nödvändigtvis inte fallet. Harleys nya elmotorcykel (se min artikel inne i tidningen) såväl vibrerar som låter! Deras ingenjörer har insett att skillnaden mellan en liten kille och en vuxen man inte så stor, vi gillar nämligen samma saker. Motorljud är som musik i våra öron!

Mer från ledare/krönika

Ta kontakt med dem som glidit ur kalendern

Ännu ett år spurtar obönhörligen på upploppet. Vi är redan…

November är här

November – den mörkaste, tristaste och tyngsta av årets alla…

Frågan om klimatet försvinner inte

Den 18 november avslutas FN:s årliga klimatmöte, COP, efter att…

Det är färger också!

Jag har alltid tyckt om hösten. Den höga klara luften.…

Senaste nytt

Fokus på ofrivillig ensamhet

Att vara ensam är för många skönt lite då och…

”Det är roligare att äta tillsammans”

En gråmulen och småblåsig tisdag, som inte gör en kotte…

Hushållens elanvändning minskar rejält i Öckerö

Stigande elpriser och oro i världen har fått hushållen i…

Ta kontakt med dem som glidit ur kalendern

Ännu ett år spurtar obönhörligen på upploppet. Vi är redan…

Fullt utvecklad brand i ”ödehus”

Vid sjuttontiden på lördagskvällen fick Räddningstjänst i Torslanda ett larm…

Genomförandebeslut om tvärförbindelsen antaget

När Göteborgs kommunfullmäktige samlades för sammanträde den 24 november var…

”Mitt kontor fanns inte kvar”

Ett telefonsamtal kom vid 04-tiden. När det ringde mitt i…

Buda på ett pepparkakshus för att ge fler barn ett tryggt hem

För tre år sedan la Fastighetsbyrån för första gången ut…

Turistkonferens på Skärgården i advent

Göteborg&Co/Besöksservice tillsammans med nätverksorganisationen för Europas storstäder, City Destinations Alliance…

38 nya lägenheter ska byggas på Björkö

I samband med Öckerö kommunfullmäktige som hölls den 24e november…