Ett medborgarförslag om att förbättra säkerheten där Hedens byväg möter Öckerövägen har lämnats in till kommunen.
– Det är svårt att se barnen som cyklar över där när det är mörkt, menar förslagsställaren.
I ett så kallat Ö-förslag föreslås att belysning sätts upp på båda sidor om Öckerövägen där Hedens byväg ansluter till Öckerövägen. Vidare vill förslagsställaren ha hinder som man inte kan cykla igenom, utan måste leda förbi sina cyklar.
– Jag tycker det är svårt att hinna se många av barnen som tar den vägen och har hört talas om många incidenter, där det varit nära kollisioner, säger Christina Ivarsson som lämnade in Ö-förslaget.
Förslaget var publicerat under februari och mars och fick då 81 röster på kommunens hemsida, vilket innebär att det gick vidare till politisk behandling. Kommunstyrelsen har nu skickat ärendet vidare till miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen för utredning.
– Det finns en tunnel för att passera Öckerövägen en bit längre bort, men barn tar ju den närmaste vägen för att komma fram, fortsätter Christina Ivarsson som tidigare lämnat förslag på trafikförbättringar.
Erfarenheterna av kommunens behandlingstider har inte avskräckt henne ännu:
– Kommunen meddelar inte vad som händer i ärendet och det tar lång tid innan ett förslag är färdigbehandlat, säger Christian Ivarsson.
Det vanligaste är att Ö-förslagen avslås, ibland för att utredningar som berör förslagen redan pågår.
Vid andra änden möter Hedens byväg 155:an som leder till Pinans färjeläge. Där föreslog invånaren Peter Carman för ett par år sedan att en ny gång- och cykelpassage skapas.
– Där har inte hänt någonting! Man ser pensionärer med rollatorer som använder diket för att komma över både bilvägen och cykelvägen in på Hedens byväg.
Peter Carman uppger att kommunen för en dialog med Trafikverket som ansvarar för 155:an. Men det går alldeles för långsamt, tycker Peter Carman.
Han tycker kommunen borde undersöka var folk väljer att ta sig fram och sedan bygga säkra övergångsställen där, i stället för att skrivbordsplanera trafiken.
– Hur många ska behöva skadas eller dö innan förändringar genomförs? frågar han sig.