Flygets betydelse för Torslanda kan nog inte överskattas. Innan Volvo Torslandaverken byggdes var flygplatsen områdets största arbetsgivare. Björlanda-Torslanda hembygdsförening har producerat en utställning, som finns att se på Vingen, om Göteborgs ”luftbro” mot världen – detta med anledning av att det i år är 100 år sedan Göteborgs flyghamn invigdes.
Jag ser dagligen att folk parkerar på detta ställe, dom blockerar in och utfart , samt gångbana. Bara för att behöva gå 15 meter kortare. Finns massa lediga parkeringar.
Miljöpartiet Öckerö ser gärna att det byggs havsbaserad vindkraft utanför Öckerööarna. Enda krav vi har är att adekvat miljökonsekvensanalys visar att inte marina miljön, fåglar eller andra djur skadas.
Efter artikeln om transporter av farligt gods i Torslanda-Öckerötidningen v.41 vill Nätverken Hjuviksvägen och Övre Hällsvik med över 600 medlemmar kommentera Trafikverkets uppgifter.
Återigen utreds eventuella broförbindelser mellan Torslanda och Öckerö, nu med namnet Åtgärdsvalsstudie Väg 155. Detta har redovisats flera gånger här i Torslanda tidning. Förvånansvärt mycket känner vi igen från utredningarna som presenterades för snart 20 år sedan. Men, den riktigt stora skillnaden mot för 20 år sedan, är att det idag finns en allmän medvetenhet om att vi står för hotet av klimatförändringar. Detta återspeglas inte alls i de utredningar Trafikverket hittills gjort.
Henrik Edberg skrev en intressant ledare förra veckan då han behandlade frågeställningen om vad som är Torslandas själ. Han ställde några direkta frågor kopplat till detta, som jag skall försöka besvara. Ja, jag var ju nämnd i artikeln. Frågorna var att pinpointa de unika platserna för Torslanda innan flyget och Volvo, vilka platser vi skall vara stolta över, vad behöver restaureras eller åtminstone märkas ut och till sist vad är Torslandas själ och vad gör vi för att bevara den.
Innan det här året är slut kommer kommunens fastighetsbolag Öfab att ha byggt fibernät i hela kommunen på alla våra öar. Det var en enig fullmäktigeförsamling som fattade beslut om det år 2011, utifrån en strävan att Öckerö ska vara en modern kommun som kan erbjuda likvärdiga möjligheter för alla medborgare att ta del av en digital infrastruktur och därmed även uppfylla den nationella strategin om digitalisering.
Vi i Scoutkåren TOR (Torslanda) har förmånen att ha en underbar lägergård på natursköna Björkö.Denna lägergård sköts ideellt och driftskostnaderna finansernas delvis av hyresintäkter från andra föreningar som hyr utav oss.
Vi är 1000 tals bilar som kör, väg 155 varje dag från och till Lilla Varholmen. Denna väg har varit lika smal sedan jag var barn och bodde på somrarna på Kalvsund på 60-talet! Den har bara fått många rondeller men desto fler människor bor i hela det området nu än då. Hur är det möjligt att det bara byggs mer och mer på öarna och kring vägen in mot Amhult utan att det finns en ny väg som går en annan väg?
Jag måste börja med att tacka Per Fagerlund för din replik och dina frågor. Det här är precis vad jag är ute efter, en bra och saklig dialog om Torslanda och att vi alla skall känna oss trygga i vår älskade del av staden.
Vi är många som saknar Christer Melvinsson både som engagerad, kunnig och omdömesgill närpolis och som regelbunden kommunikatör i Torslanda-Öckerötidningen medvetandegörande betydelsen av samhällelig samverkan för ordning och reda.
Det är inte bara i Malmö som det sker tråkigheter utan även i vår nya del av Torslanda Amhult. Detta område börjar snart bli som en egen liten stadsdel i Torslanda.
Laddar
Ska det vara matkrav på krogen (för att få köpa alkohol)?