Tvärförbindelsens genomförandestudie under uppstart

En projektledare är tillsatt och arbetet med en genomförandestudie av tvärförbindelsen i Torslanda är inlett. Det framkom när Göteborgs Stads tillförordnade trafikdirektör Jan Rinman gästade Västra Hisingens nämndmöte i tisdags.

Trafikkontorets Jenny Adler och tf trafikdirektör Jan Rinman gästade septembersammanträdet i SDN Västra Hisingen.
Trafikkontorets Jenny Adler och tf trafikdirektör Jan Rinman gästade septembersammanträdet i SDN Västra Hisingen.

Trafikkontorets tillförordnade direktör Jan Rinman och samma förvaltnings avdelningschef för samhälle: Jenny Adler, gästade tisdagens nämndsammanträde för att informera om trafiksituationen i Västra Hisingen. Föga förvånande kom mycket att handla om den planerade och i långbänk dragna frågan om tvärförbindelsen i Torslanda. Trafiknämnden antog åtgärdsvalsstudien (ÅVS) som förordade en tvärförbindelse mellan Nya Älvegårdsvägen och Syrhålamotet den 27 september 2018. Nästan på dagen ett år senare framkom att Trafikkontoret nyligen har utsett en projektledare för att starta upp en genomförandestudie (GFS) av projektet. Den tidplan som nu föreligger är att genomförandestudien kommer att genomföras mellan 2020 och 2022. En bit in i arbetet med GFS:en kommer arbetet med att sammanställa en vägplan eller en detaljplan för tvärförbindelsebyggandet att starta. En vägplan avser endast själva vägen, medan en detaljplan skulle kunna innefatta eventuell bebyggelse och exploatering i anslutning till vägen. Under detalj- eller vägplansarbetet kommer exempelvis frågan med eventuella fridlysta djur (som tidigare stoppat ett tvärförbindelseprojekt) tas upp. I det arbetet ingår också samråd där till exempel intresseorganisationer och boende kan göra sin röst hörd. Om detta arbete fortgår enligt plan skulle projekteringen äga rum under 2023 och byggnationen av tvärförbindelsen ske under 2024-2025.

Prioriterat projekt

Demokraternas Mikael Sjöholm, som under flera års tid drivit Facebooksidan ”Torslanda tvärförbindelse nu!”, var en av de ledamöter som ställde frågor till Jan Rinman och Jenny Adler om tvärförbindelsen. Han konstaterade att arbetet med tvärförbindelsen ”tappat ett år” då ingen projektledare tillsatts sedan besluteten togs i trafiknämnden och i fullmäktige. Han undrade om det är helt säkerställt arbetet med genomförandestudien verkligen inleds nu.

– Ja, det kommer att börja nu, svarade Jenny Adler.

Något senare frågade nämndordföranden Rickard Eriksson (M) om tvärförbindelsen nu är ett prioriterat projekt för Trafikkontoret. Något det inte har varit under det senaste året.

– Ja, jag skulle vilja säga det, svarade Jan Rinman.

I övrigt framkom ingen ytterligare information om andra åtgärder i åtgärdsvalsstudien (eller den så kallade Systemlösningen för trafiken i Torslanda) som tillsammans med tvärförbindelsen är förutsättningar för att stadsbyggnadskontorets ”Program för centrala Torslanda”, eller några av de andra byggprojekt som försvåras på grund av rådande trafiksituation i Torslanda, ska kunna genomföras.

Mötet i övrigt i korthet

Det ekonomiska läget fortsätter att innebära huvudbry för stadsdelen. Det är framförallt kostnaden för institutionsplacering som är särskilt kostsam och påverkar ekonomin negativt. Stadsdelen redovisade efter augusti ett underskott på -12,9 miljoner kronor. Prognosen för budget 2019 ligger på -15 miljoner kronor men underskottet riskerar att bli större än så om inga ytterliga åtgärder utöver de som redan föreligger sätts in. Med bakgrund av det föreslog stadsdelsdirektören Sergio Garay en verksamhetsanpassning som innebär att samtliga sektorer i stadsdelen ges i uppdrag att anpassa sina verksamheter till en budgetnivå som motsvarar 97 procent av dagens kostnadsnivå. Det arbetet ska påbörjas senast i december 2019 och redovisning ska ske under första kvartalet 2020. Verksamhetsanpassningen antogs av nämnden.

M, L och D-yrkandet angående trygghet i Torslanda, som bordlades under augusti månads nämndmöte, antogs efter att även SD gett det sitt stöd.

Antagandet innebär att stadsdelsnämnden nu ger förvaltningen i uppdrag att, tillsammans med andra aktörer, se till att tryggheten, främst kvällstid ökar runt Amhults resecentrum och Amhults Torg i form av exempelvis ordningsvakter, trygghetsvärdar eller andra åtgärder som anses lämpliga. Återrapportering ska ske vid februari månads SDN-möte.

– Vi vill med det här visa att vi tar hand om ordningsstörningarna i tid, sa Rickard Eriksson.

MP, V och S ville i ett svarsyrkande istället remittera frågan till stadsdelsförvaltningen, för att få underlag gällande förslagets förvaltningsekonomiska konsekvenser, samt vad det skulle innebära för trygghetsarbetet på andra ställen i stadsdelen.

– Det finns flera platser med problem i stadsdelen. Dessa platser kan ändras över tid. Förvaltningspersonalen är de som ska prioritera hur och var insatserna behöver sättas in, inte vi politiker, sa andre vice ordföranden Emmali Jansson (MP).

Mer från torslanda

”Förändringen har gett positiva effekter”

– Uppföljningen visar att förändringen har gett flera positiva effekter. Till exempel har vi skapat nya resmöjligheter till Volvo Torslanda,…

Stöket kring Amhult RC uppe för diskussion

Västra Hisingens advisory board är ett forum där stadsdelsförvaltningen samverkar med bland annat andra kommunala förvaltningar, näringslivet, företag och polisen.…

Stillastående köer från Amhult till Lilla Varholmen 2035 om inget görs

Trafikverkets utredningsledare Patrik Benrick besökte i förra veckan både Öckerös kommunstyrelse och Västra Hisingens samhällsbyggnadsråd (SBR) för att hålla föredrag…

Tvärförbindelsens genomförandestudie under uppstart

Trafikkontorets tillförordnade direktör Jan Rinman och samma förvaltnings avdelningschef för samhälle: Jenny Adler, gästade tisdagens nämndsammanträde för att informera om…


Senaste nytt

Polisronden vecka 42

6 oktober Ofredande, Amhults kyrka En person gör sig skyldig till ofredande genom att skrika och flera gånger göra nazihälsning…

Detaljplanens antagande senareläggs

Detaljplanen för Öckerö nya centrum var planerad att gå upp för antagande under hösten 2019. De politiska partierna i Öckerö…

”Förändringen har gett positiva effekter”

– Uppföljningen visar att förändringen har gett flera positiva effekter. Till exempel har vi skapat nya resmöjligheter till Volvo Torslanda,…

Polisronden vecka 41

1 oktober Trafikolycka, Torslandavägen En lastbil som bytt fil utan att kolla döda vinkeln kör in i en personbil. Personbilen…

Stöket kring Amhult RC uppe för diskussion

Västra Hisingens advisory board är ett forum där stadsdelsförvaltningen samverkar med bland annat andra kommunala förvaltningar, näringslivet, företag och polisen.…

Till politikerna och oss invånare om väg 155

Tänk vad som händer vid en bilolycka, brand, attentat, stopp, översvämning eller annat som kan stoppa vägen? Vi är otroligt…

Stillastående köer från Amhult till Lilla Varholmen 2035 om inget görs

Trafikverkets utredningsledare Patrik Benrick besökte i förra veckan både Öckerös kommunstyrelse och Västra Hisingens samhällsbyggnadsråd (SBR) för att hålla föredrag…

Polisronden vecka 40

24/9, stöld från bil, Klåva Hamnväg Hönö Mellan 00:00 och 04:00 stjäls hjulen på en bil som står parkerad utanför…

Tvärförbindelsens genomförandestudie under uppstart

Trafikkontorets tillförordnade direktör Jan Rinman och samma förvaltnings avdelningschef för samhälle: Jenny Adler, gästade tisdagens nämndsammanträde för att informera om…

”Den sociala kontakten är viktig”

Vännplatsen bjöd på fiskedamm till alla barnen där fångsten var skänkta gosedjur. Det fanns lotteri samt servering med kaffe och…