Veckans tidning
Johannes Hulter (S) är ordförande i stadsbyggnadsnämnden som har ansvar för stadsutvecklingen i Göteborg.
Johannes Hulter (S):

”Yrkandena är ett slag i luften”

Publicerad:

Det finns redan tillräckligt med forum för dialog mellan Göteborgs Stad och Västtrafik när det kommer till kollektivtrafik, inklusive Svart Express vara eller icke vara. Det menar Johannes Hulter (S), ordförande i stadsbyggnadsnämnden, är orsaken till att Liberalernas yrkanden har röstats ned. Men han riktar även skarp kritik mot regionen då han anser att Göteborg missgynnas i kollektivtrafikfrågor.

Frågan om Svart Express bevarande fortsätter att engagera många Björlanda- och Torslandabor. I förra veckan skrev Torslanda-Öckerötidningen om att ett yrkande från L, M, D och KD, som även stöddes av SD, om intensifierad dialog med Västtrafik i ämnet, röstades ned i stadsbyggnadsnämnden efter att C valt att rösta med S, V och MP. Tidigare har ett liknande yrkande även röstats ned i kommunstyrelsen i februari. 

– Anledningen till att vi röstar mot de här yrkandena är att de utgör ett slag i luften. Vi har redan mycket dialog med Västtrafik och Västra Götalandsregionen, vi träffas ofta, och det finns redan flera forum för det. Men jag kan säga att jag känner en frustration över hur Göteborg behandlas när det kommer till många kollektivtrafikfrågor, säger Johannes Hulter (S), ordförande i stadsbyggnadsnämnden i Göteborgs Stad. 

Johannes Hulter berättar att han sitter med i beredskapsgruppen för samhällsbyggnad i Göteborgsregionen och att man även ska lyfta situationen med Svart Express där. 

När du säger att du är frustrerad över hur Göteborg behandlas i kollektivtrafikfrågor, vad menar du då?

– Dels betalar vi regionskatt, vi betalar mest skatt av alla eftersom Göteborg är den största kommunen, för att få kollektivtrafik som fungerar. Det tycker jag inte att vi alltid får. Det finns ett taxesystem i kollektivtrafiken som gynnar långa resor från mindre orter, men som missgynnar Göteborg.

S: Prioritera stadens kollektivtrafik

Enligt Johannes Hulter måste Göteborg ibland även göra vissa så kallade tillköp för kollektivtrafiken från Västtrafik. 

– Det betyder att vi själva får betala, ibland tre gånger om, och trots det är det stora brister i trafiken.

Johannes Hulter menar att kollektivtrafiken i Göteborg gynnar hela regionen då många av resorna går in till Göteborg, men att staden ändå inte prioriteras av regionen. 

– En kvarts miljon arbetspendlare både bor och arbetar i Göteborgs Stad, ändå kan det ta en timme att åka kollektivt inom staden, inte minst till stora arbetsplatser i Torslandaområdet. Det är betydligt lättare att ta sig från en kranskommun till Göteborgs centralstation än vad det är att ta sig exempelvis till Majorna eller Torslanda. Här måste det till en positionsförflyttning kring kollektivtrafiken, säger Johannes Hulter.

Inte bra om folk tar bilen

Just när det gäller Svart Express, vad har Socialdemokraterna och de rödgröna i kommunen för hållning där? 

– Det är ju som konstaterats just regionen som är huvudmän i den frågan, vi styr inte över kollektivtrafiken. Men just därför är det viktigt att vi för fram talan för de som berörs. Det är inte bra om folk blir förvirrade och inte kan planera sina resor, och det är verkligen inte bra om folk tar bilen i stället för att åka kollektivt. Staden gör insatser och ser över infrastrukturen och vägar, där har vi till exempel Torslanda tvärförbindelse som är på gång. 

Johannes Hulter menar vidare att högerstyret som styrde Göteborg under föregående mandatperiod, men även tidigare S-ledda styren, inte har varit tillräckligt tydliga mot regionen när det kommer till att lyfta stadens behov.  

– Vi har en tydlig linje mot regionen nu. Men det verkar finnas en åsikt i regionen att Göteborg har så mycket kollektivtrafik att vi borde vara nöjda, men regionen måste prioritera kollektivtrafiken i Göteborg, det är där den gör störst nytta, avslutar Johannes Hulter. 

Enligt uppgift ska kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Jonas Attenius (S), även ha lyft Svart Express-situationen med Västtrafiks ordförande personligen. 

Tvärförbindelsen förväntas gå upp för antagande i stadsbyggnadsnämnden i maj. Sedan måste den även tas upp i kommunfullmäktige.

Henrik Edberg

TEXT:

Henrik Edberg

Laddar

Blir det utomlands- semester i sommar?

Tack för din röst
Du har redan röstat på den här omröstningen
Välj ett alternativ!

Annonser

Hitta bästa casino utan svensk licens och spelpaus

Allt du behöver veta om betting utan svensk licens hittar du på casinoburst.com

Betting utan svensk licens

Casino utan svens licens

Spana in sveriges bästa Casino Utan Svensk Licens där du hitta all spelfakta.

Jämför Casino utan spelpaus för den ultimata spelupplevelsen.

Hitta bäst utbud med Casino utan licens med alla nyaste slotspel.

Besök Sveriges fräschaste online casino på Hajper Casino

Hitta Sveriges snabbaste och bästa spelsajt på Snabbare.com

På Testarna kan du snabbt och lätt hitta casinon utan Spelpaus

Spelcash.se – Speltips och rescensioner av alla spelbolag.

Utforska spänningen på ett nytt casino utan svensk licens!

Det är inte olagligt att spela på ett casino utan spelpaus och bonusarna är faktiskt bättre än på svenska sidor.

Den snabbaste betalningsmetoden för casino är swish, CasinoMedSwish.se jämför alla svenska casino med swish så du inte behöver göra det själv.

Jämför alla utländska casino som inte kräver gränser hos CasinonUtanSpelgräns.

Bettingstugan.se – Sveriges hem för spel

Hitta Sveriges bäst online casino hos Casinodealen.se

Jämför och hitta bettingsidor för svenska spelare på Sportbloggare.com

Söker du en jämförelse på alla casino i Sverige med licens? Besök GoPlay.se

Slots Casino