Fyra oppositionspartier i Göteborg vill att Västtrafik omprövar sitt beslut att dra in expressbusslinjen Svart Express. I ett yrkande till kommunstyrelsen anger L, M, D och KD att pendlingsmöjligheterna från Skra Bro inte bör försämras, med tanke på de utbyggnadsplaner som Skra Bro och Björlanda står inför.
Sedan Västtrafiks planer på att dra in Svart Express och ersätta den med linje 29, med tio ytterligare hållplatser jämfört med idag och en längre restid mellan Skra Bro och centrala Göteborg, blev kända har mycket negativ respons på beskedet uttryckts, bland annat till Torslanda-Öckerötidningen och på sociala medier.
Nu sällar sig Liberalerna i Göteborg, tillsammans med Moderaterna, Demokraterna och Kristdemokraterna till de missnöjda Torslanda- och Björlandabornas sida. Närmast genom ett yrkande som inom kort ska upp i kommunstyrelsen.
I yrkandet skriver L, M, D och KD:
”Den planerade förändringen av Svart Express till linje 29, som innebär fler hållplatser och därmed längre restider, har väckt oro bland boende i områdena Torslanda och Björlanda. Förändringen riskerar att göra kollektivtrafiken mindre attraktiv, särskilt för de många som pendlar till och från centrala Göteborg. Detta står i motsats till Målbild Koll2035, som betonar vikten av snabb, kapacitetsstark och hållbar kollektivtrafik.”
De fyra oppositionspartierna föreslår i yrkandet att stadsledningskontoret ska få i uppdrag att inleda en dialog med Västtrafik om de planerade ändringarna av Svart Express till linje 29, med fokus på att säkerställa en hållbar och attraktiv kollektivtrafiklösning som möter de behov som finns i Björlanda och Torslanda.
Axel Darvik, kommunalråd för Liberalerna i Göteborg, står bakom yrkandet:
– Det är viktigt att de boende i Björlanda och Torslanda har tillgång till en bra kollektivtrafik. Den oro som många i de områdena har gett uttryck för är befogad. Den är viktig att ta hänsyn till när man planerar trafiken. Fler stopp, och att inte längre ha expresstrafik, ger en längre restid och är en försämring, säger han till Torslanda-Öckerötidningen.
Liberalerna och deras samarbetspartier lyfter särskilt den utbyggnad som Skra Bro och Björlanda står inför. Områdena är snabbt växande med många planerade nya bostäder. Då kan inte pendlingskollektivtrafiken försämras enligt dem. För att möta de befintliga och framtida pendlarnas behov menar man att det är särskilt viktigt att minimera negativa effekter som förlängda restider och avsaknad av snabba och effektiva busslinjer.
– Västtrafik måste se över om de verkligen inte kan erbjuda ett expressbussalternativ. Expressbussarna har varit uppskattade och ett incitament för invånarna att ställa bilen. Nu ändrar man förutsättningarna för dem som bor i området, säger Axel Darvik.
Han tror att borttagandet av expressbusslinjen till och med skulle kunna äventyra byggplanerna i Skra Bro.
– Det finns en risk om Svart Express försvinner att folk som bor i Björlanda känner att de måste ha två bilar för att få vardagen att fungera, och då kanske inte ekonomin går ihop.
De fyra partierna vill nu att Göteborgs Stad, inom ramen för de etablerade samverkansformerna kring kollektivtrafik, aktivt påverkar operativa frågor som bland annat rör linjesträckningen för Svart Express. I samverkan med Västtrafik vill man också säkerställa att kollektivtrafiken ”anpassas efter lokala behov och bidrar till ett effektivt och tillgängligt transportsystem för stadens invånare”.
I yrkandet lyfts tre förslag för att hantera situationen:
Bevara en expresslinje: En direktlinje mellan Skra Bro/Björlanda och centrala Göteborg med få stopp för att minimera restiden.
Separera lokala och pendlande resor: En lokal linje med fler hållplatser för interna resor och en expresslinje för pendling till centrum.
Utveckla Skra Bro som trafikhubb: Fler avgångar och direkta förbindelser till centrala Göteborg och Hisingen behövs. Den nya friidrottsanläggningen i Björlanda och populära utflyktsmål som kust och landsbygd ökar kollektivtrafikbehovet även på helger och lov. Även förbindelser mellan Amhult och Torslanda torg måste stärkas.
Den 30 november förra året skrev Torslanda-Öckerötidningen en artikel om Västrafiks planer, vilka bland annat innebär att Svart Express under 2025 ska byta namn till Linje 29, få tio extra hållplatser mellan Skra Bro och Hjalmar Brantingsplatsen – vilket enligt Västtrafiks beräkningar skulle ge en ökad restid på fem minuter. Linje 29:s sträckning kortas även jämfört med Svart Express och ska gå från Amhults Resecentrum till Nils Ericsonsterminalen.
Sedan dess har ett medborgarinitiativ om att bevara Svart Express sjösatts på sidan MittSkifte.org. Sidan ”Björlanda- och Torslandabor mot indragning av Svart Express” har samlat namnunderskrifter för att motverka indragningen av Svart Express. På onsdagsmorgonen den 15 januari hade 1 385 personer skrivit under namninsamlingen.