Torslanda-Öckerötidningen försöker skrapa på ytan och sammanfatta den långa följetongen om tvärförbindelsen i Torslanda, och ge en uppdatering av var projektet befinner sig nu – i november 2020.
Stora delar av infrastrukturen i Torslanda har varit eftersatt i decennier. Stadsdelen har vuxit på ett sätt som gjort att vägar och kommunikationer inte hunnit med att utvecklas i samma takt som befolkningsmängden i stadsdelen ökat. Diskussionen om att avlasta Kongahällavägen sträcker sig betydligt längre tillbaka än 2000-talet, men för enkelhetens skull tar vi vårt avstamp i början av det här milleniet.
Sedan åtminstone 2004 har en tvärförbindelse mellan Kongahällavägen och väg 155 utretts vid ett antal tillfällen. Utan att gå in för djupt på detaljer har en kombination av anledningar, som exempelvis hotade djurarter (salamandrar och snokar), spräckt budget, nedprioritering av behovet och en politisk vilja om att inte bidra till ökad bilism, lett till att tidigare utredningar tidigare inte kommit i mål.
Mer prekär situation 2013
2013 stängdes Södra Låssbyvägen. Trafiksituationen i centrala Torslanda blev till följd av det än mer prekär. I rusningstid sträckte sig köerna än längre, bilarna spydde nästintill stillastående ut än mer avgaser och bussarna fastnade i samma köer som personbilarna. Indignationen växte vid köksbord och bakom bilrattar. Facebookupprop startade. Insändare skrevs. Artiklar skrevs. Frågan debatterades i nämnder.
Som en följd av det gav Trafiknämnden i uppdrag till trafikkontoret att hitta en lösning på trafikproblemen i centrala Torslanda och 2014 gav de i ett tilläggsyrkande i uppdrag att dessutom utreda en tvärförbindelse i Torslanda.
2017 biföll kommunfullmäktige en motion från Jonas Ransgård (M) och Hampus Magnusson (M) om en förbättrad trafiksituation i Torslanda – som (bland annat) innebar att trafikkontoret skulle prioritera arbetet med att utreda en tvärförbindelse.
Under 2018 ”förordades” Älvegårdsförbindelsen för att senare fastslås i Trafiknämnden och ytterligare senare även fastslås och lyftas in i en investeringsplan av kommunfullmäktige, efter att fem olika sträckningar av tvärförbindelse mellan Kongahällavägen och väg 155 hade utretts i en åtgärdsvalsstudie: Förutom den sedermera fastslagna Älvegårdsförbindelsen Väst, även Domarringsförbindelsen, Bulyckeförbindelsen, Älvegårdsförbindelsen Öst och Låssbyförbindelsen. Därtill har olika kombinationer av dessa alternativ också utretts.
En genomförandestudie, som fortfarande pågår, tog efter det vid.
Detaljplan ska upprättas
Den 20 oktober i år antog Byggnadsnämnden stadsbyggnadskontorets förslag om att upprätta en detaljplan för en tvärförbindelse mellan Nya Älvegårdsvägen och Syrhålamotet på väg 155.
Detaljplanens syfte är att möjliggöra en ny tvärförbindelse mellan Kongahällavägen och väg 155, inte bara för biltrafik, utan även för de prioriterade trafikslagen kollektivtrafik, cykel och gång.
Detaljplanen ska i möjligaste mån utformas så att eventuell framtida bebyggelse och infrastruktur kan ansluta till vägen på ett lämpligt sätt. Hänsyn till naturvärden ska tas och detaljplanen ska möjliggöra för fortsatt goda förutsättningar för växt- och djurliv, samt att kulturliv i form av exempelvis fornlämningar kan bevaras.
Utgångspunkten i detaljplanen är, enligt stadsbyggnadskontoret, att inte ta med själva Nya Älvegårdsvägen i planen, eftersom den redan är anpassad till en framtida anslutning söderut. Om bullerutredningen visar att åtgärder måste ordnas som inte möjliggörs i gällande plan kan Nya Älvegårdsvägen komma att inkluderas i den nya detaljplanen. Den nya detaljplanen kommer inte heller att omfatta ombyggnationen av trafikplatsen Syrhålamotet om det finns stöd för planerade tillkommande körfält i gällande detaljplan. Det är med andra ord vägsträckningen mellan dessa två som den nya detaljplanen fokuserar på.
Stadsbyggnadskontoret har kallat andra berörda förvaltningar i staden till ett startmöte angående detaljplanen senare i november. Startmötet syftar till att skapa en stadengemensam bild av syfte och mål med projektet, samordna projektets resurser och eventuellt skapa olika arbetsgrupper.
Källor: stadsbyggnadskontoret, Trafikkontoret , Göteborgs Stad
Samråd
Andra kvartalet 2021
Granskning
Fjärde kvartalet 2021
Godkännande i Byggnadsnämnden
Tredje kvartalet 2022
Antagande i kommunfullmäktige
Fjärde kvartalet 2022
Laga kraft
Första kvartalet 2023