Västtrafiks arbete med trafikplan 2021 är i full gång. Flera stora satsningar behöver göras i Västra Götalandsregionen. Även Torslanda berörs av ett antal förslag som föreligger. Dock är inga beslut ännu fattade.
Under hösten 2019 genomförde Västtrafik dialogmöten med trafikföretagen och kommunerna i Västra Götalandsregionen. På mötena diskuterades kollektivtrafikens utveckling utifrån det lokala perspektivet, med utgångspunkt i dagens förutsättningar och framtida behov.
Under hela 2020 kommer processen fortgå och som brukligt fastställs följande års trafikplan i september och träder kraft i mitten på december (närmare bestämt den 13 december 2020).
Generellt råder det i regionen kapacitetsbrist i expressnät, spårvagnsstråk och stombusstrafik. Västra Hisingen är en stadsdel med utspridd geografi och särskilda utmaningar vad gäller kollektivtrafik. Vissa linjer tampas med låg beläggning per tur.
Linje 23 och 26 utreds
Sträckan Sillvik-Amhults Resecentrum har enligt Västtrafik få passagerare per tur. På grund av det ser man över linje 23 som trafikerar sträckan. Förslag finns om att ersätta sträckan ner till Sillvik med linje 148 som i så fall går via Amhults Resecentrum till Volvoområdet.
Även linje 26 utreds på grund av få resande. Sträckan Amhult Resecentrum- Skeppstadsholmen kan komma att få så kallad närtrafik om beslut tas att linjen ska läggas ner. Närtrafik är en typ av anropsstyrd trafik som måste förbeställas och som trafikeras under särskilda tidsintervall under dag- och kvällstid.
– Vi ser ett behov av att förbättra trafiken i Torslanda och skapa nya resmöjligheter för nya och befintliga kunder, det är vid våra årliga trafikplaner vi har möjlighet att förändra vår trafik. Till årets trafikplan utreder vi ju nu bland annat linje 26 och 23, men inga beslut är fattade ännu utan det är endast förslag som finns i dagsläget, säger Lovisa Borgström, samhällsutvecklare på Västtrafik.
Vill trafikera idrottsplatsen
En förstudie i stadsdelen inför ett nytt trafikavtal med trafikstart 2023 pågår parallellt med arbetet med trafikplan 2021. Västtrafik trycker redan på behovet av förändrad infrastruktur i och med införandet av en busslinje som är tänkt att trafikera Amhult-Nordlyckeskolan-Torslandavallen.
Bland de områden som Västtrafik identifierar med potential för ökat kollektivt resande ingår Arendal och Sörred. Här vill Västtrafik strukturera upp kollektivtrafiken till, från och inom områdena för att öka andelen hållbara resor. Ett samarbete med Volvo Cars pågår. Trafiken till och från Volvoområdet är under utredning, då Sörredsmotet nu är färdigställt. Västtrafik konstaterar dock att kapacitet och budget i dagsläget inte räcker för att lägga om expressbussarna till att gå på väg 155 på morgonen och eftermiddagen i motsatt riktning jämfört med den stora pendlingsströmmen, vilket både resenärer och Göteborgs Stad har haft som önskemål.
26X påverkades av arbeten
När det gäller linje 26X som trafikerar Amhult Resecentrum och Amhult Torg påverkades sträckan tillfälligt av den enkelriktning som skedde med anledning av byggnationen på Gamla Flygplatsvägen mellan Amhults kyrka och Amhults Torg. Trafiken blev initialt påverkad med inställda avgångar på sträckan under förra veckan eftersom beslutet om enkelriktningen kom sent till Västtrafik, enligt företagets pressavdelning.
– Linje 26X är inte indragen, men har tillfälligt bytt riktning i sin linjesträckning. Linjen utgår från ordinarie läge på Amhult Resecentrum via Amhult Torg läge B, istället för läge A, och tillbaka till Resecentrum, säger Alice Roman, presskommunikatör på Västtrafik.