Gymnasie- och högskolor har gått över till distansutbildning, men grundskolorna är fortfarande öppna. På Torslandaskolan har Elevhälsoteamet varit ute i klasserna för att informera om covid-19 och ta emot frågor från eleverna.
Vi är mitt inne i en pandemi där förändringarna är många. För barn och unga innebär det bland annat att några får ha sin utbildning hemifrån en tid, medan andra får fortsätta gå till skolan.
Med dessa förändringar i människors vardag och rutiner kan det även väckas mycket frågor, tankar och känslor.
På Torslandaskolan har eleverna i årskurs 6 till 9 fått information om covid-19, hur man kan förhindra smittspridning och de har också fått chans att ställa frågor till sitt Elevhälsoteam.
Mona Palmeborn är en av skolsköterskorna på Torslandaskolan och är en del av Elevhälsoteamet. Hon upplever att budskapet med god handhygien och vikten av att tvätta händerna i 20 sekunder har gått igenom hos eleverna under hennes besök.
– Jag kan bara ge beröm till mina fantastiska ungdomar. De gör verkligen så gott de kan. De tvättar händerna, de anstränger sig, säger hon.
Hon tycker att Torslandaskolan har jobbat proaktivt och berättar att väggarna är fullkomligt tapetserade med affischer i A3-storlek om covid-19 och om Folkhälsomyndigheten. De har även storbildsskärmar där filmer om hur man gör när man tvättar händerna spelas upp.
Mona berättar att eleverna har haft många frågor till henne när hon har varit ute i klasserna och informerat. Den stora frågan har varit varför grundskolan håller öppet, när det är stängt på gymnasie- och högskolenivå. Hon har då förklarat att samhällsviktiga funktioner inte bara innefattar bland annat räddningstjänst och sjukvårdspersonal, utan även alla skolelever.
– De utgör en del av det som folk brukar säga får hjulen att rulla. Så jag har lagt det på en nivå att de faktiskt är lika mycket hjältar som alla andra med samhällsviktiga funktioner och det står jag för, säger hon.
Skolan är en trygghet
Edit Sipos Marko är legitimerad psykolog och har arbetat på Torslandaskolan sedan november förra året. Hon är också med i Elevhälsoteamet och har varit med och tagit fram informationen om covid-19 som eleverna har fått ta del av.
Edit säger att hon inte har känt av någon större oro hos eleverna utan att de verkar vara lite mer lugna än de vuxna. Hon säger också att hon tror att det är en trygghet för ungdomarna att se att skolan håller öppet och att de vuxna är på plats:
– Den stabiliteten som finns av att det finns vuxna i barnens närhet som dom kan förlita sig på, det tror jag ändå betyder väldigt mycket.
Hon tror att det kan vara svårt för vissa personer i en viss ålder att ta till sig information om den bara är baserad på siffror och fakta och att det kan vara lättare om man relaterar det till sitt eget.
– Att vi har ett ansvar, att vi jobbar tillsammans, att vi måste ställa upp för varandra. Vi kanske måste trycka på de knapparna så kanske det är lättare att se att det man gör också har betydelse, säger hon.
Edit tycker att det är viktigt att man är enad men även att man ser det man själv kan göra. Att det också handlar om vad man har för skyldigheter mot sin omgivning och inte bara tänka på vad ens rättigheter är, speciellt nu i kampen mot viruset:
– Vi är skyldiga att värna om våra medmänniskor, vi är skyldiga att värna om oss själva och det gör vi genom att inte sprida smittan och det gör vi genom att tvätta händerna och hålla avstånd.
Hon tror att det gör mycket, speciellt i kristider, att man hittar en trygg punkt och hon hoppas att skolan kan vara det för eleverna.
– När omgivningen är trygg så dämpas oron och ångesten. Just nu är det väldigt mycket oros-information, men då har vi ändå vår struktur att följa och den bidrar till att hålla ihop oss lite mer än om vi inte hade haft någon stabilitet eller någonstans att gå, säger Edit Sipos Marko.
/Jenny Landström