En helt ny stadsdel, som ska bli ett nav för framtidens hållbara mobilitet, ska byggas i Volvoområdet i Torslanda. Projektet, döpt till Mobility Innovation Destination Torslanda, kommer husera bland annat arbetsplatser, bostäder och testarenor.
Bakom projektet Mobility Innovation Destination Torslanda står Volvo Cars, Göteborgs Stad, Next Step Group och Vectura Fastigheter. Tanken är att Innovation Destination Torslanda ska bli världsledande inom hållbara lösningar för hur vi ska transportera oss i framtiden.
Den första fasen omfattar den befintliga fastigheten på Amazonvägen 10, Volvo Cars huvudkontor, och innefattar en yta på cirka 25 000 kvadratmeter. Inflyttning planeras till våren 2026. Tanken är att den första fasen ska inhysa 2 000 nya arbetsplatser.
– Med det här initiativet vill vi skapa ett ekosystem där vi kan utveckla framtidens mobilitet, inklusive bilar, tekniken i dem och infrastrukturen runt dem, allt hand i hand. Vår ambition är att vara banbrytande inom teknik, attrahera globala talanger och få kontakt med andra banbrytande företag, säger Jim Rowan, vd för Volvo Cars, i ett pressmeddelande.
I den andra etappen planeras för cirka 4 000–5 000 bostäder. Så småningom är även en skola är planerad att uppföras i området.
Nybyggnationen för hus 2 är tänkt att starta under andra kvartalet 2024 med mål att vara klart under fjärde kvartalet 2026.
Den 7 februari öppnades projektet för aktörer att bli partners i projektet, som totalt är beräknat att kunna utvecklas över 200 000–300 000 kvadratmeter i området.
En del av bakgrunden till projektets uppförande är att Volvo Cars och Göteborgs Stad identifierat ömsesidiga behov av att koppla samman dagens starka mobilitetsnoder på Hisingen – Volvo Torslanda, Campus Lundby och Lindholmen Science Park – och tillsammans göra Göteborg ännu mer attraktivt för innovation inom framtidens mobilitet.
– Göteborg som stad är oerhört central för Volvo Cars utveckling. Jag är imponerad av den respons som vi har fått på våra planer för Torslanda, och glad för det breda samarbete vi har för att stärka kompetensförsörjningen och utvecklingen på Hisingen och Göteborg i stort, säger Jim Rowan.
Planerna kräver stora satsningar i stadsutveckling från stadens sida, och i kollektivtrafiken, men också höjd ambition från Volvo Cars och övriga näringslivet att arbeta tätt med det offentliga för att öka det hållbara resandet, inte minst till och från arbetet.
– Jag är glad för att Volvo Cars vill satsa i Torslanda och att vi tillsammans kan arbeta för att knyta samman, förstora och stärka vårt viktiga mobilitetsnav på Hisingen. Det gynnar hela Göteborg. Att koppla dessa planer till stärkt utveckling i våra utsatta områden som Biskopsgården och Tynnered är särskilt angeläget. Här välkomnar jag varmt det engagemang vi redan upplever från båda Volvo-bolagen, säger Jonas Attenius (s), kommunstyrelsens ordförande.
I den gemensamma avsiktsförklaringen ingår också att söka helt nya typer av transportlösningar. Initiativet Gothenburg Green City Zone ska bana väg för ett utsläppsfritt transportsystem i Göteborg genom att flera parter tillsammans testar nya innovativa lösningar, som snabbt kan skalas upp. Testzonen Lindholmen breddas nu till att omfatta transportbehov och innovationssatsningar även i Torslanda.
– Det kan handla om att utforska möjligheter med autonom trafik och samspelet mellan olika trafikslag och hur vi bygger ett hållbart och säkert transportsystem, säger Jonas Eriksson, verksamhetsledare för Gothenburg Green City Zone.
Satsningarna i Torslanda och de gemensamma åtagandena ska gynna Göteborg ytterligare i vad man menar är stadens redan framskjutna position inom morgondagens mobilitet.
– Vi har ett fantastiskt fint och innovativt ekosystem i Göteborg, som nu blir ännu mer attraktivt för nya etableringar och investeringar. Det är jag övertygad om. Det finns inte många regioner i världen som har en så pass komplett och spännande värdekedja som vi har. Men det är inget självspelande piano. Vi måste skapa förutsättningar för att våra innovationsmiljöer ska vara fortsatt förstklassiga, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg.