Äldreboendet Solängen i Torslanda har fått ställa om rutiner och riktlinjer på grund av Coronakrisen, precis som på alla andra äldreboenden i Sverige.
– Stämningen på Solängen är under omständigheterna god men självklart finns det en oro för såväl de boendes som personalens hälsa, säger Maria Stenmark, områdeschef i Västra Hisingen.
Inom stadsdelen Västra Hisingen förs en kontinuerlig dialog med medarbetarna inom äldrevården och hemtjänsten om hur brukarna mår och vilka åtgärder som ska vidtas. Enligt Maria Stenmark har personalen fått noga instruktioner om hur de ska förhålla sig när de besöker brukare och vad de ska göra om brukarna uppvisar symtom.
– Den information vi har är att både boende och personal är nöjda med de instruktioner och direktiv som givits. Vi följer de riktlinjer och rutiner som är framtagna av folkhälsomyndigheten och Smittskyddsenheten i Västra Götalandsregionen, säger Maria Stenmark.
Begränsade aktiviteter
Verksamheten fortgår förhållandevis normalt, men alla gemensamma aktiviteter är inställda och direktiv om att de boende i möjligaste mån ska vistas i sina lägenheter har förmedlats ut.
– Vid enstaka tillfällen har man dock kunnat dricka kaffe på den inglasade balkongen, gått en runda på enheten eller cyklat på träningscykeln. Vi har även erbjudit promenader och utevistelse tillsammans med aktiverare, vilket varit väldigt uppskattat. Vi har haft en ökad sjukfrånvaro bland personalen, vilket gett ett ökat antal vikarier, säger Maria Stenmark.
Hur ställer sig brukarnas anhöriga till besöksrestriktionerna?
– De anhöriga har visat på stor förståelse för rådande situation, vilket vi är mycket tacksamma för. Verksamheten har ordnat så boende och deras anhöriga kan hålla kontakten via telefon och Skype via iPads, vilket ger anhöriga möjlighet till viss delaktighet så de inte känner sig exkluderade.
Har Solängen klarat sig från smittspridning?
– På grund av patientsekretessen får vi inte kommentera boendes sjukdomar.
Om någon blir smittad samarbetar vi med Smittskydd, VGR, som bedömer vilka som behöver bli informerade. Vi arbetar i vardagen enligt instruktioner från Smittskydd för att smitta inte ska spridas. Det handlar bland annat om att vi följer basala hygienrutiner, att vi har infört besöksförbud och att vi använder skyddsutrustning vid behov.
Biståndshandläggare jobbar digitalt
Maria Stenmark delar sektorchefsansvaret för äldreomsorg samt hälso- och sjukvård i Västra Hisingen med Petra Matsson. Petra Matsson berättar för Torslanda-Öckerötidningen att även myndighetsutövningen, exempelvis i form av biståndshandläggande, har fått lägga om sina rutiner.
– Biståndshandläggarna har inga personliga möten eller hembesök, de arbetar via Skype och andra digitala lösningar. Men den omställningen har gått bra då Västra Hisingen redan sedan tidigare har jobbat med tekniska hjälpmedel, säger Petra Matsson.
När den fysiska kontakten med omvärlden inskränks som den nu har gjort, är det viktigt att motverka isolering hos äldre eller andra som befinner sig i riskgruppen.
– Staden har ett samarbete med Röda korset i Göteborg som arbetar med volontärer i ett arbete att bryta isolering som exempelvis kan ha uppkommit i samband med Coronautbrottet. Det kan röra sig om äldre människor, eller andra inom riskgruppen, som normalt inte har hemtjänst. Röda korsets volontärer kan då exempelvis hjälpa till med inköp av livsmedel, säger Petra Matsson.
Röda korsets ”Väntjänst” består av volontärer som hjälper till att bryta social isolering. De har telefontid på tisdagar och torsdagar 9:30-12:30 på telefonnummer 031-165029.
– Ett brev med ytterligare information till våra invånarna som är mellan 80-90 år kommer snart att skickas ut från stadens hälsofrämjande enhet, säger Petra Matsson.