Trafikverket har ändrat skyltningen på Öckeröleden. Nu är det inte längre tillåtet att köra om traktorer och motorredskap när det är omkörningsförbud. I stället tillåts omkörningar på två kortare sträckor.
Sedan en tid finns inte tilläggsskyltarna kvar om att traktorer och motorredskap får köras om på väg 155 mellan Gossbydalsrondellen och Hjuviks Bryggväg. Samtidigt har sträckan med omkörningsförbud kortats ner till att nu gälla mellan Hällsviksrondellen och Hästeviksvägen.
Det betyder att A-traktorer inte längre får köras om på den sträckan.
– Det har funnits behov av att förtydliga förbudet mot omkörning och underlätta för trafikanterna att göra rätt val i trafiken, förklarar Joakim Bergman, trafikingenjör på Trafikverket i ett mejl.
Anledningen är de svåra trafikolyckor som inträffat på vägen.
Det har helt enkelt inte funnits tillräckligt utrymme för bilar att köra om A-traktorer på den smala 155:an. De två heldragna linjerna i mitten av vägen får nämligen inte överskridas.
Länsstyrelsen beslutade om de nya föreskrifterna i november 2024 och i mitten av januari togs skyltarna ner.
Då försvann också de heldragna linjerna i början och slutet på den långa sträckan med omkörningsförbud. Mellan Gossbydalsrondellen och Hällsviksrondellen är det numera tillåtet att köra om. Likaså mellan Hjuviks Bryggväg och Hästeviksvägen. Omkörningsförbudet har där med minskat från 3,4 till 1,8 kilometer.
Att förändringen skulle underlätta särskilt mycket för trafikanterna är det dock flera pendlare som tvivlar på:
– Jag tänker att det inte ändrar så mycket. Det är så mycket trafik på vägen att det ändå är svårt att köra om, säger till exempel Anna Kjellstedt som har bilen på pendelparkeringen vid Hällsviksvägen.
Sandra Sundqvist tänker särskilt på att många gärna vill köra om A-traktorer som är vanliga på vägen:
– De som kör sakta med A-traktorer orsakar så mycket stress. Det måste vara jobbigt för dem som ska ända till färjan.
Den nya skyltningen är tänkt att förhindra oförsiktiga omkörningar. Bilisterna får nu chans att köra om A-traktorer på två kortare sträckor.
Men A-traktorerna behöver också följa de regler som finns. Trafikverket framhåller att A-traktorförare är skyldiga att släppa fram snabbare trafik.
– Enligt trafikförordningen ska förare av A-traktorer och andra långsamtgående fordon underlätta framkomligheten genom att lämna plats för bakomvarande att passera, exempelvis har de möjlighet att nyttja de busshållplatser som finns på sträckan, berättar Joakim Bergman.
Många verkar inte medvetna om det.
– Det visste jag inte! menar Sandra Sundqvist, som inte tycker att A-traktorer stannar för att släppa fram bakomvarande.
En annan pendlare har inte heller märkt mycket av den långsamma trafikens skyldighet:
– En enda gång har jag varit med om att en A-traktor har kört åt sidan för att släppa fram mig, säger Ingela Wennman.