Nästa år görs Svart Express om till linje 29. I stället för att som tidigare åka direkt mellan Skra Bro och Hjalmar Brantingsplatsen kommer linjen att stanna vid tio befintliga hållplatser längs sträckan. Något som Västtrafik bedömer gör den totala restiden fem minuter längre.
– Det här är ett konstigt sätt att resonera om man vill att folk ska åka mer kollektivt, säger jobbpendlaren Linda Widenström.
Från och med mars 2025 görs linjen Svart Express om. Den kommer då bli uppdelad i två linjer. Linjen som trafikerar Amhult-Torslanda-Björlanda till centrala Göteborg kommer att få sin ändhållplats vid Nils Ericsonsterminalen och byta namn till linje 29. Förutom den kortade linjen och namnbytet kommer den nya linjen att stanna på tio extra hållplatser mellan Skra Bro och Hjalmar Brantingsplatsen, däribland Helgered, Bjurslättsliden, Wieselgrensgatan, Swedenborgsplatsen och Vågmästareplatsen.
Linje 29 kommer att få fler turer i högtrafik än Svart Express har idag och kommer att köras med eldrivna ledbussar, något som enligt Västtrafik ska ge mer plats för resenärerna.
Linda Widenström bor i Nolvik och arbetar i centrala Göteborg. Hon brukar ta bilen från hemmet till pendelparkeringen i Skra Bro där hon byter till Svart Express. Hon är kritisk till Västtrafiks beslut. Hon tror att restiden kommer bli betydligt längre än fem minuter, åtminstone i högtrafik.
– Det finns risk för att restiden blir enormt mycket längre. Tio extra hållplatser, säg att bussen stannar två minuter vid varje av dem, och även om bussen inte stannar vid varje hållplats så är det ju kaos vid exempelvis Nils Ericsonsterminalen med allt som byggs där på grund av Västlänken. Det kan mycket väl ta tid att komma ut från andra vanliga hållplatser också, när trafiken är som värst, säger hon.
Enligt Lovisa Borgström, samhällsutvecklare på Västtrafik, beror förändringarna bland annat på att det startar ett nytt avtal för linjen.
– Inför det avtalet har vi sett över trafiken i en så kallad förstudie. Att linjen delas upp i två delar är en del av vår anpassning av trafiken enligt Målbild Koll2035, som beskriver hur kollektivtrafiken ska utvecklas i Göteborg, Mölndal och Partille fram till år 2035, säger Lovisa Borgström.
Hon fortsätter:
– I den [Målbild Koll2035] pekas bland annat områden ut där expressbussar ska finnas som en del av utbudet, och stråket där Svart Express kör idag på Hisingen, är inte en av dessa. Mycket på grund av stadens utbyggnadsplaner och infrastrukturförutsättningar på sträckan. Det här är en del av en större omgörning av trafiken i hela storstadsområdet.
På sociala medier figurerar uppgifter om att förstudien skulle ha ägt rum under pandemin, då kollektivtrafikresandet sjönk drastiskt. Stämmer det?
– Den resandestatistik vi använt oss av är från 2019, alltså före pandemin. Vi har automatiska kundräkningssystem på linjerna som vi har analyserat, vilket innebär att det är data av hög kvalitet. Vi tar alltid höjd för att kunna växa i våra nystartade avtal, så även om resandet före pandemin ligger som grund finns det en kostym att växa i, säger Lovisa Borgström.
Enligt henne har man inte kommit upp i samma resandenivåer som före pandemin, det är en generell trend inom kollektivtrafiken att resandet är förändrat och något lägre än före pandemin. Som exempel nämner Lovisa Borgström resandet på Svart Express som i mars 2019 hade cirka 87 000 påstigande på hållplatserna i Torslanda. I mars 2024 var antalet påstigande bara cirka 70 000.
Är ni oroliga att den ökade restiden i kombination med fler stopp kommer göra att färre Torslandabor väljer att ta bussen?
– Vi ser att fördelen med att tillgängliggöra linjen för fler, väger upp nackdelen med att några får en längre restid.
Svart Express styckas i mars upp till två linjer, Linje 29 som trafikerar Amhult-Nils Ericsonterminalen och linje X5 som kommer trafikera Frölunda-City-Vallhamra-Östra Sjukhuset. Enligt Lovisa Bergström är behovet av genomgående resor, från Torslanda till Vallhamra-Östra Sjukhuset relativt litet.
Ytterligare en ändring är att linjerna 22 och 36 inte längre kommer att trafikera sträckan Skra Bro-Hjalmar Brantingsplatsen.
– Sammantaget med förändringarna på linje 22 och 36, minskar vi på parallell trafik som finns på vissa sträckor idag och avlastar Hjalmar Brantingsplatsen där det kör mycket trafik idag. Det har också funnits mycket önskemål om att stanna på hållplatserna vid Helgered, vilket vi nu kommer att göra med linje 29, säger Lovisa Borgström.
Vilka är det som har efterfrågat stoppet i Helgered?
– Det är boende i Helgered som efterfrågat det, det har även varit ett politiskt önskemål från Göteborgs Stad.
Reaktionerna på sociala medier och i korrespondensen till Torslanda-Öckerötidningen har inte låtit vänta på sig sedan delar av informationen om förändringen av Svart Express sipprat ut – bland annat på Facebook.
I slutet av förra veckan hade 25-30 synpunkter inkommit till kundservice, enligt Västtrafik.
– Som alltid när man gör förändringar av befintlig trafik finns det synpunkter på det. Det nya upplägget på linjen kan kräva ett förändrat beteende för vissa resenärer och det kan ta tid att vänja sig vid, vilket vi har förståelse för.
Björlanda, och inte minst Skra Bro, är under utbyggnad med många nya bostäder och bland annat ett nytt äldreboende. Är inte det riskabelt att genomföra en ändring som riskerar att leda till att fler väljer bilen?
– Vi har beaktat expansionerna i Skra Bro och tagit höjd för en resandeökning med både längre bussar med plats för fler och tätare turer. Vi kommer bevaka hur resandet utvecklar sig för att se om vi kan behöva köra ännu tätare trafik på sträckan, säger Lovisa Borgström.
En av dem som nu befarar att hon i fortsättningen kommer att ta bilen hela vägen från hemmet in till jobbet i city är Linda Widenström:
– Får jag tag på en bra garageplats i stan, så blir det så. Jag tror inte att det blir en förbättring med tätare turer.
– Man planerar att bygga så himla mycket här ute och så ändrar man tillbaka till hur det var förr, för trettiotalet år sedan. Det känns redan som att de här delarna av Torslanda är eftersatt som det är, inte minst jämfört med kranskommuner som Stenungssund, Alingsås och Kungsbacka där man har prioriterat pendling med kollektivtrafik, avslutar Linda Widenström.
Efter tidningens pressläggning har Västtrafik meddelat att trafikstarten för ändringen att Svart Express blir linje 29 skjuts upp från mars till juni nästa år. Mer information följer i nästa veckas tidning.