Helt plötsligt fick han en faktura på nästan fyra tusen kronor. Anledningen: hans son ska ha aktiverat nödstoppet i rulltrappan ner till garaget under Willys i Amhult. Nu kräver Andreas Eriksson från Hönö svar från fastighetsägaren.
Det var i september i år som Andreas Erikssons 16-åriga son befann sig i Willyshusets rulltrappa för att åka ner till garaget. Med sig hade han sin bror och framför honom – på den vitmålade väggen står en text med stora bokstäver: ”NÖDSTOPP I LIST!” med två pilar som pekar nedåt på en rödmålad list längst väggkanten ovanför rulltrappan. Bredvid rulltrappan finns varningslappar där det står att ”missbruk av nödstopp polisanmäls och debiteras”.
Det som Andreas son då gjorde, var att sträcka upp handen för att – på skämt – låtsas vifta framför listen. Då stannade rullbandet. Och Andreas son, som varken tryckt på något nödstopp eller slagit i någon list – förstod inte hur bandet kunde stanna. Enligt honom tryckte han aldrig på listen, den som i stora bokstäver kallas för nödstopp.
Ett par dagar senare fick Andreas Eriksson en faktura från Nauthall AB adresserad i sitt namn med uppgifter att han skulle betala 3750 kronor för ”återställande av rullband”. Fakturan gick till honom, eftersom sonen övervakades med kameror när han gick in i en a-traktor registrerad på Andreas.
– Direkt när jag fick boten frågade jag såklart min son om han gjort detta, vilket han sa att han inte gjort. Han var helt ärlig och berättade att han sträckt upp handen i luften, men han har inte tryckt på nödstoppet. Jag kände att jag var tvungen att ringa upp direkt för att förstå. För jag tänkte inte betala om min son inte gjort något fel.
Andreas kommer i kontakt med fastighetsägaren Amhult2 för att fråga vad som motiverar kostnaden när hans son, som Andreas menar, inte gjort något fel och får då svaret att ”Vi har ett larmbolag som åker dit och nollställer, det är för dem som det kostar”. Larmbolaget är alltså Nauthall AB – som rycker ut för Amhult2:s räkning.
Samma personer i styrelsen
Ser man på ägarstrukturen i de två företagen har Nauthall och Amhult2 samma styrelseordförande: Eigil Jakobsen. Kontaktuppgifterna på Nauthalls hemsida leder även de till adresser kopplade till Amhult2. Det var även till Amhult2:s kontor som Andreas fick komma till, när han krävde att få se övervakningsfilmerna som togs i samband med att hans son ska ha missbrukat nödstoppet.
– Jag var där och träffade bland annat Eigil för att titta på filmerna. Ingenstans syns det att min son slår i listen. Det finns en bild på att han sträcker upp handen. Men ingenstans har han slagit i listen. Men jag fick ändå inga förklaringar på mötet. Varken om hur min son kunde anklagas för att missbruka nödstoppet eller vad som ingick i de 3750 kronor jag fakturerats. Jag menar, om de sitter i huset bredvid känns det rätt lukrativt att ta ut den summan varje gång bandet stannar.
Men håller inte du med om att din son har missbrukat nödstoppet när han viftar framför listen, även om det är på skoj?
– Nej, jag gör inte det. För det står klart och tydligt att nödstoppen sitter i list och tak – men han har inte tryckt på listen.
Så hur har då nödstoppet aktiverats och rulltrappan stannat? Anledningen är ganska enkel. Det finns inget nödstopp i den fysiska rödmålade listen. I stället sitter det en ungefär två meter lång sensor som börjar 30 till 40 centimeter framför listen som fortsätter under taket och som aktiverar nödstoppet när sensorn bryts.
– Han tar inte på väggen och han tar inte på taket. Men han lyckas bryta sensorn. Hade jag sett honom slå eller trycka på väggen på övervakningsbilderna då hade jag betalat. Men det gjorde han inte. På mötet när jag får se bilderna, så vänder jag mig till Eigil och säger: ”Tycker du det är rimligt att en kille som inte gjort något fel får en bot på 3750kr?” Då tog han på sig jackan och gick ut.
Det Andreas Eriksson gör nu är att vänta på att Nauthall ska gå vidare med att dels förklara vad för kostnader som ingår i summan på 3750 kronor och dels få svar på varför det står markerat att nödstoppet finns i listen, när den i själva verket är på ett annat ställe.
Nauthall och Amhult2 återkopplar inte
Torslanda-Öckerötidningen har vid upprepande tillfällen under hela veckan, både via mail och telefon sökt fastighetsbolaget Amhult2 samt Nauthall med frågor och endast blivit hänvisade till Eigil Jakobsen, som inte återkommit med svar på kritiken till tidningen.
– Jag har inte hunnit gå igenom hela min mailkorg och hänvisar dig i stället till Eigil, säger en av personerna som står som kontakt på Nauthalls hemsida.