I veckan har Volvo Cars delvis stått stilla. Produktionen låg nere nästan hela veckan. Totalt ställdes 11 skift in i fabriken mellan tisdag och fredag.
Till Göteborgs-Posten sa presstalespersonen Ian Tonkin tidigare i veckan att det framförallt handlar om störningar från Kina.
– Produktionen kommer inte att vara helt nedstängd mellan tisdag och fredag, men det handlar om elva skift under denna tid.
– Det handlar mycket om störningar i Kina, från nedstängningen där. Det mesta är kopplade till leverantörsproblem där.
Kina tampas för tillfället med nedstängningar i stora delar av samhället till följd av utbrott av coronavirus. Nedstängningar leder till leverantörsproblem som i sin tur leder till att fabriken i Torslanda tvingats pausa sin produktion.
Positiv syn på framtiden
I slutet av april presenterade Volvo Cars årets första kvartalsrapport där ”marknadsstörningar orsakade av kriget i Ukraina och Covid-19 nedstängningar i Asien” pekades ut att påverka företaget.
– Under de första månaderna 2022, så har kriget i Ukraina förstört liv och tvingat miljontals oskyldiga människor på flykt. Samma krig har också drivit en redan stigande inflation till nya höjder och inneburit ytterligare störningar i redan ansträngda leverantörskedjor, skrev Jim Rowan, Volvo Cars vd och koncernchef i pressmeddelandet som presenterades i samband med kvartalsrapporten.
I rapporten skrev företaget att de trodde halvledarebristen kunde komma att påverka produktionen nu under andra kvartalet och att leverantörskedjorna kommer förbättras under det andra halvåret.
Inte första gången
Halvledarebristen har orsakat nedstängningarna av fabriken i Torslanda fler gånger, något vi i Tidningen uppmärksammat tidigare. I augusti 2021, var fabriken stängd en vecka och då skrev presschef Karin Wik till tidningen att det även då handlade om den globala bristen på halvledare.