Området på och kring Torslanda Torg kan få omkring 700 nya bostäder. Just nu befinner sig HSB:s och Balders underlag till planansökningar på remiss hos berörda förvaltningar.
Först ut i det program för centrala Torslanda vars syfte har beskrivits som att bygga samman Amhult och Torslanda Torg är planansökningarna för Torslanda Torg och området väster om Torslanda Torg: Det vill säga i huvudsak Noleredsvägen och BRF Prästgården.
HSB förvaltar och äger området väster om Torslanda Torg. Enligt underlaget till planansökan vill de utveckla fem olika delområden i området.
De tolv punkthusen i BRF Prästgården föreslås byggas på med en till två våningar och eventuellt uppdateras med hiss.
Den gamla prästgården från 1930 föreslås renoveras för att inhysa moderna lägenheter och omgärdas av en lokal park. I anslutning till prästgården föreslås tre nya bostadslängor. En länga väster om prästgården och två längor mellan prästgården och den gamla förskolan vid Torslanda Torg.
Den gamla panncentralen föreslås rivas och ersätts av ett flerbostadshus med omkring 40 lägenheter med mellan ett till fyra rum och kök.
Lamellhusen från 60-talet på Noleredsvägen föreslås kompletteras med ytterligare en våning bestående av studentlägenheter och gemensamma takterasser.
Garagelängorna på BRF Torslandas parkering på Noleredsvägen rivs och parkering föreslås förläggas under marken. Istället uppförs stadsradhus blandat med högre flerbostadshus och lokaler ut mot gatan och Torslanda Torg.
Två förslag för torget
För själva Torslanda Torg föreligger också ombyggnadsplaner. Balder har lämnat in två olika förslag ritade av White arkitekter. Båda innebär att Torslanda Torg ändrar utseende fullständigt. I båda förslagen föreslås hus uppföras på marken där parkeringsplatsen ligger idag.
En lösning av trafiksituationen – den viktigaste förutsättningen för projekten.
Parkeringen föreslås i sin tur i båda förslagen förläggas under marken ungefär där Hemköp är beläget idag. Hemköp föreslås flyttas närmare dagens busshållplats.
Den gamla biblioteksbyggnaden verkar föreslås att rivas, att döma av bilddokumenten som Torslanda-Öckerötidningen tagit del av.
I ett av förslagen byggs ett hus där nuvarande busshållplats ligger. I samma förslag föreslås själva torget sträcka sig över Kongahällavägen, vilket antas ”lugna trafiken”. Det förslaget skulle inbära 25 200 kvadratmeter bruttoarea för bostäder och 3 500 kvadratmeter bruttoarea för handel.
Det andra förslaget som innebär ett mindre yta för ett öppet torg och skulle innebära 21 800 kvadratmeter BTA bostäder och 3 000 kvadratmeter BTA handel.
Trafiken en förutsättning
Att planbeskeden nu går ut på remiss hänger med största sannolikhet ihop med att trafikkontoret har gett positivt besked angående tvärförbindelsen. Samtliga byggplaner i centrala (och norra Torslanda) är avhängiga på att trafiksituationen längs Kongahällavägen förbättras. Det är något som poängteras i programmet för centrala Torslanda, samt i det lokala utvecklingsprogrammet. Under förra veckans möte i samhällsbyggnadsrådet i Västra Hisingen poängterades att en lösning av trafiksituationen kommer att formuleras som den viktigaste förutsättningen för att projekten ska kunna genomföras i stadsdelens remissvar på planbeskeden.