Det händer som vanligt mycket i Volvo Cars värld. Samtidigt som partnern i det gemensamma företaget Novo Energy, Northvolt, brottas med ekonomiska problem och det behövs pengar till batterifabriken i Torslanda, satsar biltillverkaren på en ny teknikplattform och fem nya elbilar och hybrider med lång elräckvidd. Men biljätten passar också på att revidera tidplanen för full elektrifiering.
Nyligen meddelade Volvo Cars att de skjuter sitt offensivt satta mål om att producera enbart elbilar 2030 några år på framtiden.
Bolaget är dock tydliga med att det långsiktiga målet fortfarande är att bli ett helt eldrivet bilföretag, och att man siktar på att nå netto-nollutsläpp av växthusgaser 2040.
I ett pressmeddelande förklarar Volvo Cars att företaget framöver siktar på att 90 till 100 procent av den globala försäljningsvolymen 2030 ska utgöras av elektrifierade bilar, vilket då innebär en blandning av både helt eldrivna modeller och laddhybrider. De återstående 0 till 10 procenten kommer att göra det möjligt att sälja ett begränsat antal så kallade mildhybridmodeller, om så behövs. Detta ersätter bolagets tidigare ambition om att modellprogrammet ska vara helt eldrivet 2030.
– Dessa långladdhybrider kommer att hjälpa övergången för Volvobilar globalt, men viktigast är de i Kina där övergången till premiumelbilar tar längre tid, sa produkt- och strategichefen Erik Severinson under Volvo Cars kapitalmarknadsdag den 5 september.
Enligt Volvo Cars har utrullningen av laddinfrastruktur gått långsammare än väntat, då statliga incitament har dragits tillbaka på vissa marknader och ytterligare osäkerhet har skapats av de senaste tarifferna på elbilar på olika marknader. Med det i åtanke fortsätter biltillverkaren att se behovet av en starkare och mer stabil lagstiftning för att stödja övergången till elektrifiering.
– Vi är fast övertygade om att vår framtid är elektrisk. En elbil ger en överlägsen körupplevelse och ökar möjligheterna att använda avancerad teknik som förbättrar den totala kundupplevelsen. Det är dock tydligt att övergången till elektrifiering inte kommer att vara linjär, och kunder och marknader rör sig i olika hastigheter. Vi är pragmatiska och flexibla, samtidigt som vi behåller en branschledande position inom elektrifiering och hållbarhet, säger Jim Rowan, VD för Volvo Cars.
Som ett resultat av de justerade ambitionerna för elektrifiering uppdaterar bolaget också sina ambitioner för reduktionen av koldioxidutsläpp. Till 2030 siktar bolaget på att ha minskat CO2-utsläppen per bil med 65-75 procent jämfört med 2018 års nivå, en justering av den tidigare ambitionen om 75 procents minskning.
Volvo Cars har i ett brev till sina investerare beskrivit hur företaget ser laddhybrider med lång räckvidd som den perfekta bryggan till helt elektrisk körning ”eftersom de ger det bästa av två världar.”
Enligt Erik Severinson har Volvo Cars fem elbilar i sin produktionsplan. Sedanen ES90 lanseras i mars 2025 och följs av mellansuven EX60. De tre efterföljande modellerna är än så länge hemliga.
Volvo Cars satsar också på en ny teknikplattform för framtiden. Volvo Cars Superset tech stack kommer att bli en teknik- och mjukvarubas som innehåller alla moduler och funktioner som företaget kommer att använda i framtida produkter. Precis som en uppsättning byggstenar kan den konfigureras på många olika sätt, enligt företaget. Varje ny bil kommer att vara ett urval, eller en delmängd av, byggstenarna från Superset tech stack, som Volvo kontinuerligt kommer att förbättra och expandera.
– Volvo Cars Superset tech stack förändrar spelplanen: den gör det möjligt att kanalisera alla våra ingenjörsinsatser i en enda riktning som driver alla våra produkter, i stället för att arbeta med specifika bilprojekt. säger Anders Bell, Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars i ett pressmeddelande.
Med den nya teknikplattformen vill Volvo Cars att bli ledande inom nästa generations mobilitet och utvecklar även en ny elteknikbas, kallad SPA3, som kommer att stödjas av Volvo Cars Superset tech stack. Den första bilen som byggs på SPA3 blir den kommande helt eldrivna mellanstora SUV:en EX60.
– Våra ingenjörer kommer att arbeta med ett superset och ständigt förbättra, växa och utöka dess kapacitet och funktioner. Detta möjliggör avsevärt förbättrad kvalitet, snabbare marknadsintroduktion och ständigt bättre bilar för våra kunder, säger Anders Bell.