Inför att Trafikverkets åtgärdsvalsstudie om väg 155 landar på Göteborgs Stads kommunstyrelses bord i december har stadens nämnder och förvaltningar yttrat sig. Fastighetskontoret konstaterar i sitt remissvar att alternativet med ny vägsträckning norr om väg 155 skulle kunna öppna upp för ny bostadsbebyggelse, men att stora osäkerhetsfaktorer kring genomförandet gör att man trots exploateringspotentialen i alternativ UA3 Gul ställer sig bakom alternativ UA3 Ljusblå som föreslår fast en utbyggnad av Hjuviksvägen och en fast förbindelse från Lilla Varholmen.
Under hösten har berörda förvaltningar inom Göteborgs Stad skickat in sina remissvar på Trafikverkets åtgärdsvalsstudie om väg 155. I december kommer sedan ärendet att tas upp i kommunstyrelsen i Göteborgs Stad. Sedan tidigare beslut i Göteborgs kommunfullmäktige ska staden verka för att en fast förbindelse mellan Göteborg och Öckerö kommun blir verklighet.
Park- och naturförvaltningen, stadsbyggnadskontoret och trafikkontoret ställer sig i sina remissvar bakom alternativet UA3 Ljusblå som är det alternativ som Trafikverket lyfter fram som det mest samhällsekonomiskt lönsamma. UA3 Ljusblå innebär i korthet en utbyggnad av den befintliga väg 155/Hjuviksvägen samt en fast förbindelse till Björkö (och vidare mot Öckerö) från Lilla Varholmen.
Läs mer: Utredningen om väg 155 är klar
Ansvar för bostadsförsörjning
Fastighetskontoret, som ansvarar för bostadsförsörjningen i staden, har undersökt alternativet UA3 Gul utifrån ett framtida bostadsförsörjningsperspektiv. UA3 Gul skulle nämligen potentiellt kunna innebära helt andra möjligheter för exploatering och bostadsbyggande än vad UA3 Ljusblå gör.
Sträckningen för förslaget UA3 Gul går norr om väg 155 med utgångspunkt från Hällsviks cirkulationsplats över jungfrulig terräng till en cirka 600 meter lång tunnel under Hästeviksberg. En bro förbinder i förslaget Hästeviksberg med Björkö, samt ytterligare en bro mellan Björkö och Öckerö. Den jungfruliga terrängen skulle kunna utgöra ett område där bostadsbyggande hade kunnat äga rum. Fastighetskontoret har i sitt remissvar översiktligt studerat sträckningen UA3 Gul och dess möjliga långsiktiga fördelar ur ett bostadsförsörjningsperspektiv.
Skyddas enligt miljö-balken
Man konstaterar dock att med alternativ UA3 Gul uppstår stora markintrång i och med den nya vägsträckningen i obebyggd mark, samt genom anläggandet av nya broar till Björkö och Öckerö från Hästeviksberg. Naturområdet norr om väg 155 används idag som rekreationsområde för boende i Torslanda och förutsättningarna för det försämras starkt, enligt Fastighetsförvaltningen, vid en utbyggnad av vägnätet där.
Fastighetskontoret konstaterar också att det finns stora osäkerhetsfaktorer kring eventuella framtida bebyggelsemöjligheter i området norr om väg 155.
– Området ligger inom vad som utgörs av riksintresse enligt miljöbalken som högexploaterad kust. Om Göteborgs Stad skulle föreslå en större exploatering i området skulle Länsstyrelsen kunna ha invändningar mot det, säger Lars Johansson, utvecklingsledare på fastighetskontoret, till Torslanda-Öckerötidningen.
Området ligger inom vad som utgörs av riks-intresse enligt miljöbalken som högexploaterad kust.
Lars Johansson
Andra osäkerhetsfaktorer som omgärdar exploatering kring området runt UA3 Gul är bland annat att utredningsmaterialet enligt fastighetskontoret inte gör det möjligt att bedöma om det i framtida byggplaner är realistiska eller genomförbara, då terrängen är kuperad med stora partier som utgörs av högt belägen naturmark med omväxlande hällmark och lågväxande träd och buskar, samt vissa lägre belägna partier med skog. Även populationen av den artskyddade hasselsnoken i området skulle kunna utgöra ett hinder för exploatering, då det inte gjorts någon naturvärdesinventering för området kring UA3 Gul.
Fastighetskontorets samlade bedömning blir att, ställa sig bakom förslaget UA3 Ljusblå, vilket man kallar det mest rimliga alternativet. Alternativ UA3 Ljusblå ger bättre förutsättningar för hållbart resande med gång, cykel och kollektivtrafik, och har också fördelen att åtgärderna på Hjuviksvägen kan ske stegvis.
Förordar beslut om bro innan väg
Vidare skriver fastighetskontoret i sitt remissvar att ”för att intrången i den småskaliga miljön kring Hjuviksvägen ska minimeras vid val av UA3 Ljusblå bör det övervägas att skapa broförbindelsen först, och därefter bedöma omfattningen av behovet av breddning av vägen.” Något som skiljer sig markant från Öckerö kommuns ställningstagande om att åtgärder på väg 155 ska genomföras enligt förslagen i UA3 Ljusblå, men att ett beslut om eventuell fast förbindelse inte ska tas innan 2035.
– Från vår sida har det ställningstagandet sin bakgrund i att Göteborgs kommunfullmäktige 2017 beslutade att Göteborg ska verka för en fast förbindelse. Det är inte fastighetskontoret som har trafikkompetensen i Göteborgs Stad, utan framförallt trafikkontoret, och de har bedömt att det föreligger en stor svårighet i att bedöma trafikutvecklingen i området och hur omfattande ombyggnad av Hjuviksvägen som behövs, säger Lars Johansson.
Fastighetsnämnden beslöt vid sitt sammanträde den 18 oktober att översända fastighetskontorets tjänsteutlåtande till kommunstyrelsen som nämndens yttrande över remissen.