Grannar i Skutehagen har förgäves klagat hos Trafikverket och kommunen över trafiken på väg 155. Men eftersom husen är byggda efter en regeländring skyller myndigheterna på varandra.
Villorna på Mesanvägen i Skutehagen ligger alldeles intill kanten av en backe som sluttar ner mot väg 155, den starkt trafikerade leden mot Öckerö. Här menar de boende att bullret från trafiken studsar mot det branta landskapet på andra sidan vägen och förstärker ljudet.
– Det finns ett plank på andra sidan vägen som dämpar ljudet mot Gossbydal, men vi tror att det också reflekterar ljudet hit, berättar Lena Pålsson, en av de boende på Mesanvägen.
På Skutehagssidan om vägen finns dock inget plank som kan dämpa ljudet.
– Ibland är ljudet särskilt högt och skärande. Det kommer mest från en riktning, fortsätter hon.
Oljudet gör det svårt att vistas utomhus på den sidan av husen som vetter mot vägen.
Enligt Trafikverket finns det dock inga bullerplank i området. Planket på andra sidan vägen är bara ett stänkskydd för gående och cyklister mellan 155:an och gång-/cykenvägen alldeles intill.
Även om Trafikverket ansvarar för 155:an och för att skydda boende från eventuellt buller från den, hänvisar man till kommunens ansvar. Bostäderna på Mesanvägen är nämligen byggda efter 1997 då reglerna ändrades.
– Sedan dess finns det krav på byggherren och på kommunen som planerar för bebyggelse att inte placera dem så att de utsätts för buller, förklarar Anders Forsman, Trafikverkets underhållsenhet i området, i ett mejl.
Därför anser man sig inte behöva åtgärda bullerproblem vid hus som tillkommit efter 1997. Där ska det, rent teoretiskt, inte finnas några problem.
Lena Pålsson och hennes grannar är dock inte ensamma om att störas av trafikljudet. De tillhör en samfällighetsförening med 66 medlemmar.
– Det här har diskuterats på våra årsmöten, berättar Kent Bergebring, föreningens ordförande.
När han 1999 flyttade till Mesanvägen upplevdes området som mycket lugnt och lantligt. Sedan dess har mycket förändrats.
– Trafiken har ökat oerhört. Mängder av bostäder har skapats i områdena väster om oss och de som bor där åker på väg 155. Trafikleden har också byggts om så att man kan köra fortare idag, säger Kent Bergebring som menar att bostadsområdet planerades redan 1996.
Göteborgs kommun säger som Trafikverket: Eftersom eventuell bullerproblematik ska vara omhändertagen i bygglovsskedet behövs inga åtgärder. Bygglov hade alltså inte beviljats om det var så att kraven på buller inte uppfylldes.
– Sedan antar jag att majoriteten av bullret vid de nämnda adresserna härstammar från 155:an och då ligger ansvaret hos Trafikverket. Det ligger på dem att utföra eventuella åtgärder, förklarar Simon Doverbo, trafikplanerare.
Samtidigt är kommunen Trafikverkets tillsynsmyndighet när det gäller buller från trafiken på deras vägar.
Kommunen har ändå skyddat Skutehagsskolan med bullerplank. Skolan ligger strax intill men längre från 155:an än vad husen på Mesanvägen gör.
– Vi vill att det också byggs bullerplank också längs väg 155. Vi skulle även behöva ha det här uppe längs vår tomtgräns, menar Lena Pålsson och hennes grannar på Mesanvägen.
Kent Bergebring tror att ett farthinder på 155:an skulle ha effekt på trafikljudet.
– Det finns ett lite längre västerut och efter det drar bilarna på för fullt nedanför oss, eftersom det är en omkörningssträcka här.