Liberalernas yrkande till kommunstyrelsen om ett bevarande av busslinjen Svart Express röstades ner den 5 februari. Nu hoppas L tillsammans med M, D och KD, att ett nytt liknande yrkande med samma syfte, ska kunna gå igenom i stadsbyggnadsnämnden vid sammanträdet den 25 mars.
I stadsbyggnadsnämnden har L, M, D och KD i Göteborg möjlighet att få majoritet förutsatt att de får med sig Sverigedemokraterna och Centerpartiet. Något som inte var möjligt i kommunstyrelsen där C enbart har en ersättare och ingen ordinarie ledamot.
SD röstade med L, M, D och KD i kommunstyrelsen, medan S, V och MP röstade emot yrkandet om dialog mellan staden och Västtrafik om förändringar i kollektivtrafikutbudet i västra Hisingen.
Nu har Liberalerna, tillsammans med M, D och KD, lagt ett nytt yrkande i ärendet i stadsbyggnadsnämnden.
– Vi har en bra dialog med C, vi har fått positiva signaler från dem och hoppas att kunna få majoritet för yrkandet i nämnden, säger Liberalernas ledamot i stadsbyggnadsnämnden Eva Flyborg.
När S, V och MP avslog yrkandet i kommunstyrelsen i Göteborg var det bland annat med förevändningen att det är på regionnivå, alltså i Västra Götalandsregionen, som beslut och dialoger rörande kollektivtrafik och Västtrafik behandlas.
Det är ett argument som Eva Flyborg inte ger mycket för:
– Det är olyckligt när man försöker göra enkla partipolitiska poänger av sådant här och bara lämpar över ansvaret på en annan regional instans. Vi har ett solklart ansvar för göteborgarna och med tanke på hur mycket vi bygger i Björlanda- och Torslandaområdet är det självklart att vi måste se till att det går att lita på kollektivtrafiken, säger hon.
I yrkandet i stadsbyggnadsnämnden föreslås stadsbyggnadsförvaltningen få i uppdrag att inleda en dialog med Västtrafik om de planerade förändringarna av Svart Express till linje 29, med fokus på att säkerställa en hållbar och attraktiv kollektivtrafiklösning som möter de behov som finns hos invånarna i Torslanda, Björlanda och Skra Bro.
– Det brådskar att få i gång den här dialogen. Det finns forum för att genomföra den, och medskicket blir att det bör ske skyndsamt, säger Eva Flyborg.
Om Sverigedemokraterna röstar som man gjorde i kommunstyrelsen hänger det nya yrkandets antagande i Stadsbyggnadsnämnden på Centerpartiet.
– För Centerpartiet är det viktigt att utöka kollektivtrafiken, inte minst på västra Hisingen. Vi ska värdera det yrkandet som inkommit och se om det svarar mot de behov vi ser, säger Centerns kommunalråd och ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, Emmyly Bönfors, i en kommentar till Torslanda-Öckerötidningen under onsdagsförmiddagen den 19 mars.
Det var i november 2024 som Västtrafik gick ut med informationen om att Svart Express skulle ersättas av Linje 29, en linje som ska få ytterligare tio hållplatser mellan Skra Bro och centrala Göteborg vilket Västtrafik bedömer skulle ge en förlängd restid på fem minuter. Linje 29 ska trafikera Amhult Resecentrum och Nils Ericsonsterminalen. Initialt var det tänkt att förändringen skulle genomföras nu i mars, men i slutet av november sköts trafikstarten fram till juni 2025.
– Starten av den nya trafiken på Hisingen har blivit uppskjuten från mars till juni 2025. Orsaken är flera oförutsedda händelser, som bland annat förseningar i leveransen av nya bussar och utbyggnaden av laddinfrastruktur för elbussarna, sa Lovisa Borgström, samhällsutvecklare på Västtrafik, till Torslanda-Öckerötidningen i november förra året.