Novo Energy söker statligt etableringsstöd. Batteriproduktion är ett nationellt och europeiskt intresse men överkapaciteten är stor och fabrikerna måste klara konkurrensen, menar Energimyndighetens batteriexpert.
Tillsammans med Volvo bygger Northvolt batterifabriken i Torslanda genom bolaget Novo Energy men Northvolt är ett företag i kris. I stort varje dag kommer nya rapporter i media om batteritillverkaren Northvolt.
Under de senaste veckorna har vi kunnat läsa allt från spekulationer om en förestående konkurs till att företaget uppges totalstoppar alla utgifter och att Northvolts största ägare, Volkswagen, uttalar sitt stöd för företaget, dock utan att säga något om ett eventuellt kapitaltillskott.
Man har inte lyckats få in de pengar man önskade genom en nyemission av aktier. Utlovade leveranser har uteblivit och BMW har dragit tillbaka ordrar värda ett par miljarder. Andra Northvoltägda fabriker har lagts ner och personal vid huvudfabriken i Skellefteå har varslats.
Frågan är hur situationen påverkar Novo i Torslanda. Novo Energys Christian Jebsen, kommunikationsansvarig, säger att man inte kan spekulera eller kommentera Northvolts interna frågor: ”Vi är fortsatt trygga med vår affärsstrategi” heter det i ett meddelande publicerat av G-P.
Samtidigt uppger Volvo Cars att man bygger en flexibel och diversifierad leverantörskedja för batterier. Med andra ord lägger man inte alla ägg i samma korg.
Novo söker nu statligt investeringsbidrag från Energimyndigheten genom de pengar som benämns Industriklivet. Hela investeringen beräknas till 20 miljarder. En mindre del av den summan skulle kunna komma från Industriklivet.
– Batteriproduktion är ett statligt intresse men vi jobbar inte med att rädda krisande företag, utan ska bara bidra med riskavlastning i etableringsskedet, menar Greger Ledung, Energimyndighetens batteriexpert.
Statsministern har också gjort klart att staten inte kommer att gå in som ägare i Northvolt, vars största ägare är Volkswagen, Goldman Sachs, Vargas holding och bolagets vd Peter Carlsson.
Andra fordonstillverkare i EU bygger också batterifabriker. Men konkurrensen med kinesiska tillverkare som ligger före i utvecklingen är svår. Kinesiska tillverkare har redan fabriker i Europa. Northvolt är den största aktören inom batteritillverkning i EU. Ett misslyckande skulle kunna få konsekvenser för hela den europeiska biltillverkningen i framtiden.
– EU är en stor fordonsproducent men konkurrenskraften minskar nu genom den pågående elektrifieringen, fortsätter Greger Ledung.
I längden är eldrivna bilar lönsammast, menar han.
– När man blir bra på tekniken kommer produktionskostnaderna att sänkas.
Därför behövs stora volymer i tillverkningen.
– Kapaciteten behöver vara på minst 50 gigawatt, menar batteriexperten.
Överkapaciteten av batterier på världsmarknaden är redan nu mycket stor. Den planerade utbyggnaden är kanske fem gånger större än efterfrågan.
– Vi är idag i ett svårt läge. Det vi ser i Northvolts kris är marknadskrafterna i rörelse. Av strategiska skäl stöttar politikerna utbyggnaden och jag vill inte spekulera i om det är rätt eller fel, säger Greger Ledung.
Han konstaterar att EU idag ger mindre stöd till sina batteriproducenter än vad både USA och Kina gör.
– Kina har mättat sin inre marknad och USA har stängt vägen för investeringar från Kina. Vi har som samhälle inte kunnat bestämma oss för om det är värt för oss att betala för batteriproduktion, förklarar Greger Ledung.
/Henrik Edberg, Sven Lundstedt