Veckans tidning
Anna-Lena Isacson fastighetsutvecklare på Fastighets AB Balder svarade på frågor och tog emot synpunkter på den föreslagna detaljplanen.

Möte om Torslanda Torgs framtid drog många nyfikna

Publicerad:

Trafiksituationen, tillgängligheten och höjden på de nya husen var några av ämnena som engagerade Torslandaborna när Göteborgs Stad och Balder höll ett offentligt möte om förslaget till detaljplan för framtidens Torslanda Torg.

I tisdags hölls ett offentligt möte om förslaget till detaljplan för framtidens Torslanda Torg i den gamla fruktaffären på torget. Ett stort antal nyfikna Torslandabor tog sig till mötet under de två timmar som öppethusmötet ägde rum. I utställningslokalen hängde planskisser, kartor och illustrationsmaterial och besökarna fick lov att ställa sina frågor till representanter från bland annat fastighetsförvaltaren Balder, stadsbyggnadsförvaltningen, exploateringsförvaltningen och stadsmiljöförvaltningen i Göteborgs Stad. 

En av personerna som sökt sig till mötet var Lars Olof Gustafsson. För honom, som boende i Gatugården, var den kommande trafiksituationen något som han ville få klarhet i. Han befarade att de planerade 250-300 nya bostäderna på Torslanda Torg skulle genera så pass mycket ny trafik att effekten av den kommande Torslanda tvärförbindelse riskerar att resultera i ett nollsummespel vad gäller trafiken i området.

– Trafiksituationen är väsentlig. Det finns redan idag ett behov av exempelvis bullerplank och luftkvalitetsutredningar. Jag är rädd att det kommer bli värre när Kongahällavägen byggs ut med en bussfil förbi kyrkogården. Det blir åt Gatugårdshållet som man är tvungna att bygga ut och det är en hög ljudnivå redan idag, sa han.

Bussfiler längs Kongahällavägen

I planförslaget föreslås utbyggnation av bussfiler längs Kongahällavägen. Från Torslandakrysset till Låkebergsgatan finns plats för att uppföra bussfiler i båda riktningarna. Men längre norrut, mellan torget och infarten till Domarringsgatan finns bara plats för en bussfil och den kommer att vara i södergående riktning – vilket förbättrar framkomligheten för kollektivtrafiken under rusningstrafiken på morgonen.

Lillebybon Karin besökte mötet och ville förvissa sig om att det nya torget kommer att tillgänglighetsanpassas för personer med funktionsvariationer. Även hon var orolig för att trafiken inte kommer minska, även efter tvärförbindelsens färdigställande. 

– Generellt tycker jag att projektet är för stort och att det riskerar att generera för mycket bilar med de som flyttar till de nya lägenheterna, sa hon.

Ulrika Bernhardson i sin tur förstod tanken med att ett nytt torg ska byggas. Hon upplevde att delar av det befintliga torget är nedgånget och slitet. Däremot hade hon hellre sett att ett mer traditionellt ”ringtorg” uppfördes i stället för den utformning som föreslås i detaljplanen. 

– Den service som jag tycker är viktig på det kommande torget är apotek, livsmedelsaffären, hårfrisör och grönsaksaffär. Sedan hade jag gärna sett fler restauranger, varför inte en fiskrestaurang, sa Ulrika Bernhardson. 

Hoppas på apotek och bank

Gerd Lundahl bor på Noleredsvägen i huset närmast där ligger Hemköp idag. Hon kom till mötet bland annat för att undersöka hur nära den nya byggnationen hamnar det bostadshus hon bor i. Att det blir närmare än idag fick hon bekräftat. 

– Jag är väl inte jätteförtjust i att det blir så pass höga hus i området. Jag hoppas inte att det blir balkonger i sydvästläge, åt mitt håll, då är jag rädd att man ser vad de nya grannarna äter till frukost och vice versa, sa hon lite skämtsamt. 

Men även Gerd Lundahl tyckte att Torslanda Torg behöver förnyelse.

– Nu känns torget dött. Det känns som om det har varit konstgjord andning sedan Amhults centrum kom till. Så det ska bli roligt att se vad det blir av det också. Två saker som jag hoppas återkommer är ett apotek och en bank. 

Även Lars Olof Gustafsson tyckte att torget och miljön runt omkring behöver en upprustning. För honom var det dock viktigt att det nya torget inte blir en samlingsplats i negativ bemärkelse, det vill säga ett tillhåll med busliv och kriminalitet.

Han ställde sig även frågande till in- och utfarten till besöksparkeringarna det nya parkeringsgaraget. Tillsammans med busshållplatserna vid Torslanda Torg och Hembygdsgatan var han orolig att de skulle bidra till att trafikflödet stoppades upp även i framtiden.

– Livsmedelsbutiken är viktig för torget. Det känns som om infarten till parkeringsplatserna är besvärliga, både vid Kongahällavägen och i själva parkeringshuset. Hade jag varit handlare hade jag varit mån om att det skulle vara enkelt att ta sig till besöksparkeringen. Så känns det inte som att det är så som planen ser ut.

Samrådstid till 3 december

Förslaget för nya detaljplan befinner sig i samrådsskedet till och med den 3 december 2024. För den som har synpunkter på planen, så måste de skickas skriftligen och vara stadsbyggnadsförvaltningen tillhanda senast det datumet, för att synpunkterna ska kunna tas upp för eventuell justering under granskningsperioden. 

Stadsbyggnadsförvaltningens projektledare Agneta Runevad var en av kommunens representanter som var på plats under mötet.

Vilka är de vanligaste frågorna som du har fått av besökarna under kvällen?

– Det är väldigt olika. Planprocessen är svår och vissa frågor är knutna till att informera om hur den går till generellt. Vissa är väldigt pålästa om projektet, medan andra kommer utan att ha läst någonting, så det varierar. Men att vi fortfarande är tidigt i processen är något som jag har talat om med de allra flesta som kommit hit, sa Agneta Runevad.

Henrik Edberg

TEXT:

Henrik Edberg

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.