Tre veckor kvar till valet duggar partiers utspel tätt. Senast i raden är Miljöpartiets kommunalråd och gruppledare Karin Pleijel som i en intervju med Göteborgs-Posten anser att Nya Älvegårdsförbindelsen, i folkmun kallat tvärförbindelsen, bör skrotas.
Torslanda-Öckerötidningen har de senaste åren följt planeringen av tvärförbindelse på nära håll. En slagning i vårt arkiv ger oss en bra bit fler än 50 artiklar på ämnet, nu senast strax före sommaren (220604) då ett nytt förslag för detaljplanen för delar av Nya Älvegårdsförbindelsen förväntas gå till samråd tidigt i höst.
Många av de projekt som idag är en del av Torslandas expansion har många gånger sagts vara avhängda på att tvärförbindelsen genomförs. Men så blir det inte om miljöpartiet i Göteborgs Stad får bestämma. Efter att projektets kostnader skenat iväg vill partiet stoppa byggnationen av den nya vägen och i stället satsa främst på kollektivtrafik, men även bättre förbindelser för cyklister.
– Miljöpartiet vill förbättra möjligheterna för Torslandaborna att cykelpendla. Först och främst så handlar det om att vi måste satsa på hållbara alternativ i stället för bilen och därför bygga ut kollektivtrafiken. Det är det absolut viktigaste. Att bygga fast oss i ett bilberoende samhälle kan aldrig vara bra för miljön, säger Karin Pleijel i en kommentar till Torslanda-Öckerötidningen.
Det är helt fel väg att bygga fast oss i ett flera decennier långt bilberoende, menar Pleijel. Projektets kostnad har ökat från 189 miljoner till 234 miljoner, vilket är grunden till MPs nya linje i frågan, säger hon.
– Det var en dålig idé redan från början och nu blir den 24 procent dyrare. Det är alltså en kvarts miljard för en ny trafikled, trots att vi ska vara klimatneutrala till 2030. Det är helt absurt, säger Karin Pleijel till GP.
Moderaterna skrattar
Till Göteborgs-Posten skrattar moderaten Toni Orsulic när han får höra Miljöpartiets åsikter om tvärförbindelsen.
– Ja du, det är en modifierad sanning. Hon har ju velat avbryta det hela tiden, hon är emot bilar över huvud taget och all form av utbyggnad av vägar, säger han.
Toni Orsulic fortsätter sedan sin utläggning med att projektet kring tvärförbindelsen är avgörande för Volvo Cars och Northvolts planerade expansion i Torslanda.
– Min bedömning är att även om det har varit en kostnadsökning så är projektet av sådan betydelse att vi behöver genomföra det, säger han avslutande till GP.
Rättelse: Tidigare framstod det som att MP ville skrota tvärförbindelsen och istället se att alla från Torslanda cyklade till centrala Göteborg. Rätt ska vara att MP vill stoppa tvärförbindelsen med kostnader på 234 miljoner kronor och i stället satsa på utbyggd kollektivtrafik och förbättrade cykelmöjligheter inom Torslanda.
/Fredrik Helgesson
Miljöpartiet vill skrota tvärförbindelsen. Om det blir verklighet kommer byggplanerna i centrala Torslanda inte kunna genomföras i den omfattning som staden tänkt.
Under tisdagskvällen gjorde Miljöpartiets kommunalråd Karin Pleijel ett utspel i Göteborgs-Posten om att den planerade tvärförbindelsen i Torslanda – Nya Älvegårdsförbindelsen – borde skrotas, bland annat därför att den förväntade kostnaden stigit från 189 miljoner kronor till 234 miljoner kronor.
Men vilka konsekvenser hade en skrotad tvärförbindelse fått för byggnadsplanerna i Torslanda?
Enligt Martin Storm, avdelningschef på planavdelningen vid stadsbyggnadskontoret i Göteborgs Stad, skulle de tre etapperna kring Skra Bro kunna genomföras även utan uppförandet av en tvärförbindelse. Det trots att en tvärförbindelse angivits som en förutsättning för projektet inför det att planerna antogs.
Men när det gäller bostäder och service i centrala Torslanda skulle planerna inte gå att genomföra i den utsträckning som varit planerat.
– När det gäller etapp 1, centrumbebyggelsen i Skra bro och etapp 3, främst bostäder i den södra delen av området, har planerna kommit långt. Det betyder att de borde kunna genomföras även om Nya Älvegårdsförbindelsen inte blir av, säger Martin Storm till Torslanda-Öckerötidningen.
När det gäller etapp 1 är det den etapp som har kommit längst och planen är klar. Martin Storm bedömer inte heller att etapp 2, som gäller området norr om Skra bro skulle vara hotad om tvärförbindelsen inte blir av.
Så de tre etapperna i Skra bro klarar sig även om tvärförbindelsen inte byggs. Hur blir det när det gäller bostäder, förskolor och service i centrala Torslanda, det vill säga ”Program för centrala Torslanda”?
– Torslanda är en attraktiv och populär stadsdel där stadsutveckling skett på olika sätt de senaste åren, men infrastrukturen har inte utvecklats i samma takt vilket lett till trafikproblem med otrygghet och köbildning som resultat på en redan hårt belastad väg. En utbyggnad av tvärförbindelsen bedöms vara en förutsättning för fortsatt utveckling av stadsdelen Torslanda.
Skulle det läggas en ”död hand” över all byggnation för en lång tid framöver i centrala Torslanda utan tvärförbindelse?
– Död hand skulle jag inte vilja säga. Någon mindre komplettering skulle alltid gå att göra framgent, men det är klart att det inte skulle kunna bli tal om att bygga bostäder och service i den omfattning som det var tänkt. Det är ju bland annat 1 500–2 000 bostäder det handlar om. Det hade inte gått, säger Martin Storm.
Inom de närmaste månaderna förväntas nu politikerna i Göteborg att ta ställning till genomförandebeslutet för Nya Älvegårdsförbindelsen.
/Henrik Edberg