En rad organisationer, både kommunala förvaltningar samt företag och andra intressenter har lämnat åsikter till Trafikkontoret och Stadsbyggnadskontoret inför detaljplanearbetet för tvärförbindelsen mellan Nya Älvegårdsvägen och Syrhålamotet.
Den 24 november hölls ett startmöte för detaljplan för tvärförbindelsen i Torslanda. Då deltog företrädare för ett flertal kommunala förvaltningar, statliga myndigheter men även andra organisationer vars ansvarsområde berörs av byggnationen av en tvärförbindelse mellan Nya Älvegårdsvägen och Syrhålamotet. Startmötet syftade till att skapa en stadengemensam bild av syfte och mål med projektet, samordna projektets resurser och eventuellt skapa olika arbetsgrupper.
Torslanda-Öckerötidningen har nu tagit del av de svar som inkommit. Nedan följer ett axplock av dem.
Bland frågorna som de olika organisationerna skulle betänka och svara på ingick bland annat om man hade några särskilda krav på detaljplanen, om det fanns några ytterligare utredningar man ser behov av eller om man ser några risker med planarbetet.
Fastighetskontoret poängterar bland annat att man ser potential för framtida exploatering i området, främst i den nordvästra delen av tvärförbindelsens sträckning. Fastighetskontoret skriver också att de avtal och nyttjanderätter för befintliga privata och kommunala fastigheter längs tvärförbindelsens sträckning måste studeras och utredas.
Den efter årsskiftet till stora delar avvecklade Västra Hisingens stadsdelsnämnd trycker i sitt svar på att det är viktigt att de närboende hålls informerade under hela processen. Västra Hisingen poängterar också att när Nya Älvegårdsområdet planerades och byggdes så var en ny väg en förutsättning, något som dock kan ha fallit i glömska under de senaste åren. Stadsdelsnämnden hoppas även att Västtrafik kommer att trafikera den nya vägen för att ge möjligheter till ändrat resebeteende i Torslanda.
Västtrafik själva meddelar emellertid i sitt svar att de i nuläget inte planerar någon trafik på sträckan, eftersom de inte vet vad som kommer att byggas utmed tvärförbindelsens sträckning. De konstaterar dock i sitt svar till Trafikkontoret att det är bra om planerna inkluderar en möjlig hållplats i anslutning till där den nya översiktsplanen föreslår eventuell tillkommande bebyggelse.
Räddningstjänsten framhåller att en tillkommande tvärförbindelse på aktuell plats skulle gynna räddningstjänstens insatstid till befintlig bebyggelse i nordöstra Torslanda. En generell avlastning av befintligt vägnät bör, enligt RGS, också ge positiva effekter på insatstiden.
Park- och naturförvaltningen lyfter fram påverkan på naturvärden som särskilt viktig, i synnerhet att påverkan på skyddade arter som exempelvis hasselsnok ska minimeras. Man lyfter också bland annat att det är viktigt dagvattenpåverkan inte ger negativa effekter i naturmarken.
Statliga Trafikverket, som är väghållare för väg 155, ställer sig i sitt svar positiva till tvärförbindelsen och anser att vägen är av stor vikt för trafikflödet på väg 155.
Bland övriga svarande märks bland annat Göteborg Energi med dotterbolag, Vattenfall eldistribution, Kulturförvaltningen, Idrotts- och föreningsförvaltning, Miljöförvaltningen och Kretslopp och vatten.