Veckans tidning

Många svenskar öppna för USA-bojkott

Publicerad:

En majoritet av svenskarna är öppna för att bojkotta amerikanska varor, men det tycks vara lite si och så med gränsdragningen kring vad man vill bojkotta. En femtedel av svenskarna har dock redan börjat välja bort amerikanska varumärken, visar en ny studie från Lunds universitet.

Bojkotter, eller om man så vill ”konsumentmakt”, tycks ligga i tiden. Den senaste tiden har det uppmanats till bojkott av allt från varor från de stora livsmedelskedjorna (Ica, Coop, Axfood och Lidl), under vecka 12, på grund av vad som anses vara orimligt höga priser – till bojkotter mot elbilsmärket Tesla på grund av grundaren Elon Musks inblandning i den amerikanska politiken. 

Men bojkottsvindarna har inte stannat vid det. Utmaningar till bojkotter riktade mot alla amerikanska företag växer på sociala medier (inte minst något ironiskt på amerikanska Facebook) där sådana grupper har omkring 80 000 medlemmar i Sverige. Där föreslås sedan ett par veckor tillbaka bojkott mot alla amerikanska varor, tjänster och i vissa fall till och med amerikansk kultur. 

Bakgrunden till eskalerandet av de anti-amerikanska strömningarna tycks vara det handelskrig som Trumpadministrationen hotar med och i vissa fall har genomfört, med tullavgifter och tariffer, men även USA:s alltmer isolationistiska hållning i världspolitiken, där säkerheten i Europa till följd av uttalanden kring Rysslands fullskaliga invasionskrig i Ukraina, har varit i särskilt fokus. Även om det kan finnas en rad andra anledningar. 

”Allting känns mer otryggt”

Nu visar en färsk undersökning från Lunds universitet att en majoritet av svenskarna är öppna för en bojkott av amerikanska varor, och att en av fem svenskar redan väljer bort amerikanska varumärken. 

En av dem är Jasmine Svensson, som är på Ica Maxi i Torslanda för att handla en måndag i slutet av mars. 

– Nu brukar inte jag välja amerikanska varor ändå, jag väljer helst svenskt. Men visst har jag blivit mer medveten om det här den senaste tiden, säger hon. 

Vad är det du blivit medveten om?

– Att allting känns mer otryggt. Det är väl framför allt Trump som kastar runt massor av påståenden och lögner. Det känns inte som något jag vill stötta. 

Bojkottar du amerikansk kultur som tv-serier, filmer och musik?

– Nej, det tänker jag mindre på. 

Jasmine Svensson undviker inte heller några tekniska lösningar, produkter eller sociala medier med amerikanskt ursprung. 

En annan person som ska handla i butiken är Margareta. Hon ska hålla en vinprovning med portugisiska viner, och är enligt egen utsago öppen för att bojkotta amerikanska varor. Idag tänker hon dock bryta bojkotten – hon ska nämligen handla Philadelphiaost. 

– Jag vet inte om alternativen är lika bra, säger hon med ett skratt. 

Vad är det som gör att du har börjat bojkotta amerikanska varor? 

– Det är främst de där handelstullarna som han har satt upp… Allt är bara jag, jag, jag när det kommer till honom… Trump alltså. 

Finns det något annat amerikanskt som du bojkottar? Som exempelvis snabbmatskedjor eller särskilda klädmärken. 

– Jag gillar McDonald’s, men jag äter inte där. Det finns ju inte i Torslanda heller!

”Inte helt enkelt”

Anders Billvik är också öppen för att köpa färre amerikanska varor, eftersom han inte gillar vad som hänt med säkerhetsläget i världen och Europa efter att Donald Trump tillträdde som amerikansk president. 

– Men det är svårt, alla stora företag är multinationella och globala. Jag jobbar på Volvo Cars som har kinesiska ägare, förut ägdes vi av amerikanska Ford… Det är inte helt enkelt hur man ska tänka. 

Han fortsätter: 

– Jag har väl mest tänkt på att det är mycket som är amerikanskt exempelvis när man ska grilla, det är mycket barbecue med namn som anknyter till amerikanska saker, säger han. 

Majoritet öppna för alternativ

Personerna utanför Ica Maxi i Torslanda är ganska representativa för svenskar i allmänhet ut efter studien som nyligen gjordes av varumärkesforskare vid Lunds universitet tillsammans med Norstat Sverige. 

Undersökningen visar att så gott som alla svenskar har använt eller köpt något av 21 undersökta amerikanska varumärken de senaste tolv månaderna. 

En majoritet av de tillfrågade i studien säger att de är öppna för att byta ut de märkena mot ett alternativ. Nästan 20 procent säger sig redan ha bojkottat något amerikanskt varumärke. 

I studien ställdes fyra frågor till 1 000 svenskar i åldern 18-74 år. 

Coca-Cola är den mest sålda läsken i Sverige och 61 procent av alla personer i undersökningen hade köpt en Coca-Cola-produkt under det senaste året. Av dem som köpt varumärket minst en gång under året kan 69 procent tänka sig att byta ut Coca-Cola mot ett annat varumärke, enligt studien. 

– Men trots att många uttrycker en vilja att byta bort amerikanska produkter är det inte alltid lätt att göra det i praktiken. Vanor är svåra att bryta, och vissa marknader domineras av amerikanska aktörer. Till exempel använder 75 procent av svenskarna Visa eller Mastercard, men endast 15 procent ser alternativ. Det samma gäller teknikföretag som Apple och Google, där alternativen kan upplevas som begränsade, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, i ett pressmeddelande.

Ica: Inga tydliga förändringar

Jenny Gerdes, pressansvarig på Ica, menar att Ica har som målsättning att kunna erbjuda alternativ inom alla produktkategorier.

Uppmaningarna till bojkott av amerikanska varor och varumärken i sociala medier har dock inte blivit tydliga för Ica nationellt ännu:

– Vi ser inte några tydliga förändringar i köpbeteenden kopplat till just amerikanska varor eller varumärken, säger Jenny Gerdes till Torslanda-Öckerötidningen.

/Henrik Edberg, Sven Lundstedt

Henrik Edberg

TEXT:

Henrik Edberg

Laddar

Tänker du dansa/dansade du runt Midsommarstången?

Tack för din röst
Du har redan röstat på den här omröstningen
Välj ett alternativ!

Annonser

Hitta bästa casino utan svensk licens och spelpaus

Allt du behöver veta om betting utan svensk licens hittar du på casinoburst.com

Betting utan svensk licens

Casino utan svens licens

Spana in sveriges bästa Casino Utan Svensk Licens där du hitta all spelfakta.

Jämför Casino utan spelpaus för den ultimata spelupplevelsen.

Hitta bäst utbud med Casino utan licens med alla nyaste slotspel.

Besök Sveriges fräschaste online casino på Hajper Casino

Hitta Sveriges snabbaste och bästa spelsajt på Snabbare.com

På Testarna kan du snabbt och lätt hitta casinon utan Spelpaus

Spelcash.se – Speltips och rescensioner av alla spelbolag.

Utforska spänningen på ett nytt casino utan svensk licens!

Det är inte olagligt att spela på ett casino utan spelpaus och bonusarna är faktiskt bättre än på svenska sidor.

Den snabbaste betalningsmetoden för casino är swish, CasinoMedSwish.se jämför alla svenska casino med swish så du inte behöver göra det själv.

Jämför alla utländska casino som inte kräver gränser hos CasinonUtanSpelgräns.

Bettingstugan.se – Sveriges hem för spel

Hitta Sveriges bäst online casino hos Casinodealen.se

Jämför och hitta bettingsidor för svenska spelare på Sportbloggare.com

Söker du en jämförelse på alla casino i Sverige med licens? Besök GoPlay.se

Slots Casino