Den nya Torslandaskolan F-6 ska vara färdigbyggd lagom till höstterminen 2024. I förra veckan fick ett antal elever och personal en första rundtur i sin nya arbetsplats.
De har väntat. De har längtat. Men nu är det inte långt kvar. Torslanda-Öckerötidningen fick vara med när blivande elever och personal klev in i den 9 000 kvadratmeter stora nya Torslandaskolan för allra första gången.
”Ska vi bygga idag!?” Frågan ställs av en ung elev när vi besökare ombeds att ta på oss skyddshjälmar och reflexvästar för att få lov att följa med in på rundtur i Torslandaskolan under dess färdigställande. När platschef Christoffer Johnsson svarat nekande på frågan, men poängterat att det går alldeles utmärkt att arbeta i byggbranschen när man blir äldre, sprider sig en viss besvikelse över elevens ansikte.
Om det nu var tal om viss besvikelse för att vi som är samlade för att få en smygtitt på insidan av nya Torslandaskolan F-6, inte får hjälpa till att bygga skolan, så försvinner den blixtsnabbt till förundran och imponerade ooande- och aaande ljud när eleverna kliver in genom entrén in i den stora centralhallen.
Här arbetas det flitigt och byggdamm och material ligger i, vad som för en novis, framstår som ett välorganiserat kaos.
Inomhusmiljön är luftig, nästan pampig.
På led går vi in i den angränsande blivande matsalen och köksområdet. Ett glasgolv ska anläggas på andra våningen så att man kan titta ner i bamba. Utförandet ska föra tankarna till ett stormande hav.
Christoffer Johnsson berättar att det ska uppföras en scen, med bord och stolar så man kan äta sin skollunch där. Någon konsert med Taylor Swift där dock inte inbokad – ännu, fortsätter han.
Bygget av den nya skolan följer den senast kommunicerade tidplanen. Av allt att döma kommer man att få tillträde till höstterminen 2024.
När vi nått andra våningen där det håller på att byggas ett antal klassrum och uppehållsrum tittar två tjejer genom ett fönster på skolgården på den västra sidan av skolan, den som ska ha en rad vattenrelaterade projekt.
– Den här skolgården kommer att bli häftig! slår biträdande rektor Peter Fröbom fast.
En av tjejerna bredvid honom brister ut i en förväntansfull suck och säger:
– Jag lääängtar tills vi går här.
Lukas Chrysander går i sexan i de tillfälliga lokalerna vid Torslandavallen. Det betyder att han inte kommer att kunna gå i den nya skolan. Något han tycker är lite synd. Att gå runt i den hypermoderna skolan får Lukas att associera till rymden. Och det får i sin tur honom att uttrycka vilken inriktning han vill att hans utbildning ska ta i framtiden:
– Jag vill bli rymdingenjör, säger han.
I klass 4A går just nu Alice Bay. Hon ser fram att emot att börja på en nybyggd skola, med massor av nya saker att utforska.
– Jag gillar att skolan är så stor, men jag är lite rädd att gå vilse, säger hon.
Christoffer Johnsson berättar att skolan kommer att bli 9 000 kvadratmeter stor. Det är lika mycket som 50 vanliga hus. Interiört kommer det att finnas en hel del ek. Christoffer förklarar att man har köpt in 2,4 mil ekribbor – det är lika långt som Göteborgsvarvets sträckning.
Amanda Sjöstrand är lärare fritidshem i årskurs 3. Efter rundturen är slut är hon nöjd med vad hon har fått se av sin kommande arbetsplats.
– Jag har höga förväntningar, men det vi har sett har varit fint. Jag tror att det här blir jättebra, säger hon.
Även Alice Bay och kompisarna Joline Johansson från klass 4B och Enya Dahlgren-Algenäs från klass 2A är glada när de fått av sig sina hjälmar och illgula västar och står och betraktar skolan från utsidan.
– Ja, jag är nöjd. Jag ser verkligen fram emot att börja här, konstaterar Alice Bay avslutningsvis.
Byggföretaget Veidekke uppför på uppdrag av lokalförvaltningen den nya Torslandaskolan F-6.
Projektet är en totalenprenad med en kontraktssumma på cirka 217 miljoner kronor.
Skolan ska vara inflyttningsklar till höstterminen 2024.
Skolan kommer kunna husera omkring 600 elever.
Utförandet är en del av jubileumssatsningen Rain Gothenburg, med temat ”Världens bästa stad när det regnar”.
Kommunen vill lägga fokus på hållbarhet och möta klimatförändringarna. Därför vill man på Torslandaskolan göra vatten till en resurs i lek såväl som i den pedagogiska verksamheten.