Han tillverkar världens dyraste padelracket – i garaget

William Wallich har bara sålt sina kolfibertillverkade padelrack ett par månader men redan nu är efterfrågan så stor att han måste leta mer personal och nya lokaler.
– Garaget börjar bli för litet, säger han.

  I en artikel från den amerikanska nättidningen Business Insider från tidigt 2021 listas en mängd extremt framgångsrika företag som på ett eller annat sätt tog sin fart i ett garage, en källare eller någons sovrum. I listan nämns bland annat hur Mark Zuckenburg startade Facebook från sin studentlya och hur Jeff Bezos började sälja böcker online från sitt garage – en resa som sedan blev Amazon. Överraskande nog nämns både Microsoft, Google, Youtube, Disney och Harley Davidsson i artikeln när företagen raddas upp en efter en. Är allt som behövs för att bli ekonomiskt framgångsrik ett garage? Kanske inte alltid, men det är en bra start menar William Wallich, när vi träffar honom på Hönö. I garaget.

– För ungefär tio månader sedan började jag skissa på att göra ett paddelrack i kolfiber. De första åtta månaderna spenderade jag helt och hållet på att produktutveckling. Jag gjorde ungefär 30 prototyper för att komma fram till det rack jag har idag.

William Wallich är nyss fyllda 27 år och kan titulera sig med uppfinnaren av världens dyraste paddelrack. Han gjorde sig snabbt ett namn i padelkretsar genom att i videoklipp på sociala medier slå sönder etablerade tillverkares rack med sina egna, och på så sätt bevisa att sättet han bygger sina rack på gör dem mer hållbara, trots samma vikt och storlek.

– Mina rack kan även bli specialanpassade utifrån både vikt och tyngdpunkt oavsett vad kunden efterfrågar.

Tävlingsbåtar, sportbilar och privatflygplan
Williams yrkesliv tog fart när han fick jobb på Aston Harald i Hönö Klåva för sju år sedan, där fick han upp ögonen för kolfiber som material genom att arbeta med framför allt M32-segelbåtar, en tävlingssegelsbåt som det skrivits om flera gånger under åren här i tidningen. Arbetet med båten la grunden för den passion William utvecklat för kolfiber. Det ledde honom även till att få arbeta med kolfibermontering åt det exklusiva svensktillverkade bilmärket Koenigsegg – där William för hand tillverkat många av de delar till karossen som använts av företagets vid utställningar.

– Jag anvädner mig av fibermatchning på mina rack. Det är något som vanligtvis används på artiklar i miljonklassen, exempelvis lyxbilar och privatflygplan. Att fibermatcha kräver tid och fokus. Alla fiber, varenda liten tråd måste matcha exakt.

Den exakta processen William använder för att tillverka sina rack håller han gärna hemlig. Men resultatet blir ett rack som utöver att vara extremt tåligt även ger bra spelkänsla för den som håller i racket.

– Det tar mig ungefär åtta timmar att tillverka grunden till racket och allt görs för hand. Sen lägger jag någonstans i krokarna runt sju ytterligare timmar bara för att få till den finish som racket har.

Det dyraste racket tar William 7500 kr för. Men det är det många spelare och klubbar som tycker det är värt. Intresset är jättestort och flera har till och med försökt börjat buda över priserna för att kunna få racken först.

– Ja, det är nästan lite tokigt, berättar William och skrattar till. Jag har haft ett företag från Dubai som följt mig under de senaste halvåret. För två veckor sedan skickade jag ett rack till dem och de var helnöjda. ”De älskar racket”, sa de till mig. Har jag tur kan det handla om beställningar på hundratals rack i månaden. En sådan beställning hade kunnat kickstarta hela företaget.

Nu står William inför situationen att han behöver expandera. Husets garage har börjat bli för litet och för att kunna tillgodose efterfrågan behöver han anställa personal.

– Jag har en hel drös med finansiärer som velat gå in och hjälpa mig. Men jag ligger lågt. Jag vill inte riskera att gå in i en affär utan att ha hundra procent koll på vad det innebär. I stället har jag ett tätt samarbete med Business Region Göteborg om framtiden. Vi får se var den tar vägen!

”Alla älskade det”
Intresset för Williams rack ledde till en inbjudan till ATP Padel Tour i oktober tidigare i år, dit han åkte med fyra stycken rack med förhoppningen om att någon skulle få testa dem.

– Det var några där som hade sett mina videos och jag förstod att racken hade hajpats upp ordentligt. Under en av pauserna fick alla semifinalister prova mina rack och det var helt över förväntan. Samtliga som testade kom fram till mig och sa att racket var det bästa eller bland de bästa de någonsin provat. Folk blev helt till sig, helt energiska och pratade om racket som något unikt. De tyckte bollträffen och stabiliteten var något utöver det vanliga helt enkelt.

Mer från torslanda

Fullt utvecklad brand i ”ödehus”

Vid sjuttontiden på lördagskvällen fick Räddningstjänst i Torslanda ett larm…

Genomförandebeslut om tvärförbindelsen antaget

När Göteborgs kommunfullmäktige samlades för sammanträde den 24 november var…

”Mitt kontor fanns inte kvar”

Ett telefonsamtal kom vid 04-tiden. När det ringde mitt i…

Buda på ett pepparkakshus för att ge fler barn ett tryggt hem

För tre år sedan la Fastighetsbyrån för första gången ut…

Senaste nytt

Fokus på ofrivillig ensamhet

Att vara ensam är för många skönt lite då och…

”Det är roligare att äta tillsammans”

En gråmulen och småblåsig tisdag, som inte gör en kotte…

Hushållens elanvändning minskar rejält i Öckerö

Stigande elpriser och oro i världen har fått hushållen i…

Ta kontakt med dem som glidit ur kalendern

Ännu ett år spurtar obönhörligen på upploppet. Vi är redan…

Fullt utvecklad brand i ”ödehus”

Vid sjuttontiden på lördagskvällen fick Räddningstjänst i Torslanda ett larm…

Genomförandebeslut om tvärförbindelsen antaget

När Göteborgs kommunfullmäktige samlades för sammanträde den 24 november var…

”Mitt kontor fanns inte kvar”

Ett telefonsamtal kom vid 04-tiden. När det ringde mitt i…

Buda på ett pepparkakshus för att ge fler barn ett tryggt hem

För tre år sedan la Fastighetsbyrån för första gången ut…

Turistkonferens på Skärgården i advent

Göteborg&Co/Besöksservice tillsammans med nätverksorganisationen för Europas storstäder, City Destinations Alliance…

38 nya lägenheter ska byggas på Björkö

I samband med Öckerö kommunfullmäktige som hölls den 24e november…