På tisdagens nämndsammanträde i stadsbyggnadsnämnden beslutades att detaljplanen för Torslanda tvärförbindelse nu ska granskas. Det innebär att V och MP för första gången någonsin ger tummen upp för projektet som ska avlasta rusningstrafiken på Kongahällavägen.
En av långkörarna i nyhetsrapporteringen i Torslanda har nått i mål. Åtminstone politiskt; för nu ställer sig samtliga partier bakom att låta detaljplanen för den nya vägen gå till granskning. Det betyder att tvärförbindelsen skulle kunna öppna för trafik tidigast 2028.
Under tisdagens sammanträde i stadsbyggnadsnämnden beskrev ledamöter från flera olika partier, däribland M, S, SD och D, den 21 maj 2024 som en glädjens dag, med anledning av att enighet nåtts i frågan. Möjligen något mer förvånande, passade även V:s och MP:s ledamöter, Johan Zandin och Adam Wojciechowski, bokstavligen på att göra tummen upp åt att projektet nu kan dra i gång på allvar.
På frågan varför man till synes plötsligt valt att svänga i en fråga som man motsatt sig i decennier svarade 1:e vice ordförande Johan Zandin (V):
– Vi vet att bygger man nya vägar så ökar man trafikmängden. Dessutom riskerar man flaskhalsar i trafiken någon annanstans. Den risken finns även här. Men vi hade en votering i kommunfullmäktige som vi förlorade. Vi har valt att acceptera det.
Adam Wojciechowski (MP) var inne på samma linje, men tillade:
– Det är viktigt att göra så bra möjligheter för cykel och kollektivtrafik som möjligt, även om det är Västtrafik och inte vi som styr över kollektivtrafiken. Det är också viktigt att ansvara och se över buller och miljöpåverkan. Så just nu fokuserar vi på att det här projektet genomförs på ett så bra sätt som möjligt.
Huvudanledningen till att Vänsterpartiet och Miljöpartiet valde att låta detaljplanen gå till granskning var det tilläggsyrkande som man tillsammans med S och C författat, och som övriga partier valde att ställa sig bakom.
Yrkandet förslår att den cykelbana som ska byggas längs tvärförbindelsen blir sammanhängande på en sida av vägen, så att cyklister och gående slipper att korsa vägbanan, en åtgärd sprungen ur framkomlighets- och trafiksäkerhetsperspektiv. Den här hållningen vill man ska vara huvudalternativet i den fortsatta projekteringen.
– Det är jättebra att vi får till den här förbindelsen. Den kommer att påverka hela Göteborg. Vi är glada att vi kunnat göra det medskick, i form av yttrandet, som medför trafiksäkerhet både för cyklister och bilister. Det är en glädjens dag att vi inte behöver bordlägga och försena projektet ytterligare. Så vi får väl korka upp en flaska alkoholfri cider senare, sa nämndens ordförande Johannes Hulter (S).
Även Hampus Magnusson (M), vars motion, skriven tillsammans med Jonas Ransgård (M), från 2017 medförde att frågan om tvärförbindelsen politiskt väcktes till liv på allvar igen, var nöjd. Men han passade på att ge en känga vänsterut.
– Jag är fantastiskt glad att V och MP stöttar bilisterna i Torslanda, men även näringslivet och Novos nya fabrik. Jag är tacksam att ni svängt i frågan. Att acceptera det här yrkandet som ni slängde in fyra minuter innan sammanträdet, som vi knappt hunnit ta ställning ordentligt, var enkelt för att äntligen komma till skott med beslutet.
SD:s Jörgen Fogelklou var också positiv men sa:
– Det här skulle förstås ha gjorts för tio år sedan.
Martin Wannholt (D), ville passa på att göra ett medskick till sin forna partikamrat Mikael Sjöholm, som under många år bedrev opinionsbildning för en tvärförbindelse i Facebook-gruppen ”Torslanda Tvärförbindelse Nu”:
– Skriv i Torslanda-Öckerötidningen att ett stort tack från oss alla ska gå till Mikael Sjöholm som i flera år drev frågan och inte väjde för att ligga på någon politiker eller tjänsteperson!
Mikael Sjöholm bor inte längre i Torslanda. När Torslanda-Öckerötidningen når honom har han upptagen och säger att han inte längre är lika engagerad i frågan, eller har koll på den senaste turerna. Han väljer därför att avböja en kommentar.
/Henrik Edberg | Alva Johansson | Linnéa Ullman