Torslandatjejen Frida Hultén har tillsammans med två klasskamrater startat UF-företaget Läsa och Lära UF. De tog bland annat hem guldet i den mest prestigefyllda tävlingskategorin ”Årets UF-företag”.
Under hösten 2020 fick studenterna i uppdrag att starta ett UF-företag. Astrid Kahlman, Moa Gerlam och Frida Hultén som går sista året på Polhemsgymnasiet startade företaget ”Läsa och Lära UF”. Frida Hultén är ekonomiansvarig och fokuserar på de finansiella händelserna och ser till att deras verksamhet är vinstdrivande. Moa Gerlam är marknadsföringsansvarig och står för den grafiska designen utåt samt illustrationerna i boken. Astrid Kahlman är VD och fokuserar på att arbetet struktureras och planeras på bästa sätt.
Tillsammans har de tagit fram en bok – Elli och världens vänner – och ett armband som gör den yngsta generationen mer medvetna om de 17 globala målen.
– Visionen var att få möjligheten att introducera nästa generation till världens mest ambitiösa agenda för hållbar utveckling.
Med boken och armbandet vill tjejerna ersätta skärmen och uppmana till ökad läsning i vardagen.
– Tillsammans med Elli och hennes magiska armband får vi resa till världens alla hörn där vi möter nya vänner. För varje plats som besöks berättar Elli hur vi idag arbetar och hur vi i framtiden behöver arbeta för att uppnå de globala målen. Vi erbjuder således en pedagogisk, lärorik, interaktiv och framförallt roligare lässtund.
Tre vinster
De kammade hem vinsten i tre av 14 grenar under prisutdelning på E-WEEK som i år ersatte den traditionella UF-mässan.
De vann i kategorierna ”Årets Vara”, ”Årets Socialt Hållbara UF-företag” samt ”Årets UF-företag”.
Tjejerna är myket nöjda över sitt arbete och med vinsterna.
– Vad vi som företag kan glädjas åt lite extra är den otroliga stolthet vi känner över vårt arbete. Vi har tagit fram en helt egen produkt från grunden där vi skrivit, illustrerat och pärlat oss fram till vår slutgiltiga produkt.
– Att vi därutöver blivit tilldelade priser, tre stycken för att vara exakt, kan vi inget annat än att glädjas över. Det är en obeskrivlig känsla som ger oss energi inför kommande utmaningar. Fler kan även ta del av vårt budskap – vilket för oss är det viktigaste.
/Pia Magnusson
Med ett tydligt kundfokus har ni hittat den pedagogiska formeln – att förstå sig på de globala hållbarhetsmålen. Med ett stort driv och kreativitet, en bra story och riskbenägenhet, har ni tillsammans bidragit till en bättre planet!