Volvo Cars vill köpa ut den krisande batteritillverkaren Northvolt ur deras samägda bolag Novo Energy som bygger den tänkta batterifabriken i Torslanda.
På onsdagen berättade Volvo Cars i ett pressmeddelande att man delgivit sin motpart i joint venture-bolaget NOVO Energy, alltså Northvolt AB, att man kommer att åberopa sin inlösenrätt för att förvärva Northvolts aktier i NOVO Energy. Volvo Cars tror inte längre på samarbetet med Northvolt.
Satsningen på batterifabriken i Torslanda utlovade omkring 3 000 nya jobb i Göteborg och ansågs vara avgörande för den gröna omställningen. Politiker på kommunal och regional nivå, från höger till vänster, har haft en samsyn om projektets positiva betydelse och angelägenhet. Men trots en gräddfil genom bland annat bygg- och tillståndsprocesser och beslutsfattande är projektets genomförande nu ovisst.
Åtgärden görs enligt pressmeddelandet då man anser att Northvolt brutit mot parternas aktieägaravtal. Man har inte ställt upp med den finansiering man kommit överens om.
Volvo Cars har ska nu utvärdera framtiden för Novo Energy för att skydda investeringen i fabriken.
Man konstaterar att byggnaden tillhörande Novo Energy, som är under uppförande i anslutning till Volvo Cars fabrik i Torslanda, skulle kunna vara multifunktionell och att flera alternativ för verksamheten utvärderas om Volvo Cars får fullt ägande.
Huruvida det verkligen blir batteritillverkning i byggnaden är alltså inte längre säkert. Volvo kan i alla fall inte bygga batterierna själva. För att batteriproduktion ska kunna ske inom Novo Energy behövs nämligen en tredje part eller annan partner i projektet, enligt pressmeddelandet
Ett fullt ägande av Novo Energy förväntas inte påverka Volvo Cars övriga planerade investeringar eller företagets mål för kassaflödet. Inte heller kommande lanseringar av bilar kommer att påverkas då ”Volvo Cars har en diversifierad och flexibel batterileverantörskedja”.
/Henrik Edberg, Sven Lundstedt