Mindre trängsel och ljuddämpade lokaler hyllas av både elever och lärare första skoldagen i nya Torslandaskolan.
– Bästa skolan i Sverige, kanske i världen. Den slår allt, tycker Peter Fröbom, biträdande rektor.
På torsdagen i förra veckan var sommarlovet slut för eleverna i Torslandaskolan F-6. De som inte gått på fritids under lovet kunde nu för första gången kliva in i sin nya skola. De fyra åren i provisoriska paviljonger är nu historia.
– Det är jättekul! Här är så fina färger på väggarna, utbrister Tuva Nordström, årskurs 6.
– Bra att det är ljuddämpat också, menar klasskompisen Tilda Wall.
Kontrasten mot vårterminen är uppenbarligen stor.
– Det var lite sunkigt i paviljongerna. Det blev sand på golven och så, förklarar tjejerna.
I den nya skolan är utomhusskor inte tillåtna. Eleverna går omkring i strumplästen, de absorberande materialen i tak och väggar dämpar alla ljud.
Det är gott om plats i stora kapprum, grupplokaler och klassrum, samt flera ingångar från skolgården.
– Här går inte eleverna på varandra. Plus att vi fått en gigantisk skolgård, framhåller Peter Fröbom, biträdande rektor.
– Här finns rymd och plats. Vi tror att det kommer skapa färre konflikter mellan eleverna, säger Josefin Erlingson, också biträdande rektor.
Inte undra på det; skolan är byggd för 600 elever men behöver idag bara hysa 400.
Första skoldagen inleddes med en ceremoni på skolgården där rektorerna klippte band.
– Sedan frågade rektorn: Var är ni som går i årskurs F? och så vidare. Barnen svarade med höga rop! Det var ett härligt intryck. Jag tror barnen kände sig välkomna till den nya skolan, berättar Amanda Sjöstrand, fritidslärare.
De två första skoldagarna mjukstartades med att man slutade redan klockan 13. Eleverna fick vandra runt och titta på hela skolan.
Peter Fröbom har i 30 år jobbat som rektor på olika skolor och är mycket imponerad:
– Denna är fantastisk. Det måste vara den bästa skolan i Sverige, kanske i världen. Den slår allt!
Han syftar bland annat på de genomtänkta lokalerna, materialen och de lugna färgerna. Möbler har rundade former. När det regnar leds regnvattnet från taken ner och samlas till bäckar och dammar på skolgården. Vattnet ses som en resurs.
– Tanken är att barnen ska kunna leka i vattnet på rasterna, upplyser Josefin Erlingson och visar att de har stövlar och regnkläder till hands. Det finns även rymliga torkskåp utanför klassrummen.
– Detta är en skola där man kan vara mycket utomhus, säger Peter Fröbom.
Några elever i årskurs 3 är lyriska över den nya miljön:
– Den här skolan är så spännande. Det finns så mycket att göra på skolgården, tycker Adrian Collier.
– Där finns linbanor och gungor, menar Alice Toftås.
– Och banor och vägar som man kan cykla på, tillägger Elias Clemente.
Efter flera års byggande har skolan med sina 9000 kvadratmeter och 16 klassrum äntligen tagits i bruk.
– Nu är det en levande skolan, nu när barnen har kommit hit, konstaterar Peter Fröbom.
/Sven Lundstedt