I början av februari ska en första delrapportering till politiker, avseende trafiksituationen längs väg 155, att ske. Det efter att Öckerö, Göteborg, Trafikverket och Västra Götalandsregionen enades i en gemensam överenskommelse i mars 2022.
”En kraftsamling med stort fokus på en omställning mot mer klimatsmarta resvanor de närmaste tio åren.” Så lät det när Öckerö kommun, Göteborgs Stad, Trafikverket och Västra Götalandsregionen skrev under en gemensam färdplan för förbättrade kommunikationer mellan Öckerö kommun och sydvästra Torslanda den 3 mars 2022.
I ett första steg, från 2022 och framåt, skulle den kraftfulla satsningen på åtgärder inom ramen för befintligt transportsystem, möjliggöra ”en tydlig och bestående omställning till mer hållbara resor”. Över tid skulle också trafiksituationen och resvanorna längs 155:an följas upp och utvärderas gemensamt av de fyra parterna.
Sommaren 2023 fick Torslanda-Öckerötidningen [230617] reda på att de första arbetsmötena mellan tjänstepersoner skulle äga rum under hösten det året. Nu, snart tre år efter att parterna kom överens om sin färdplan på Hjuviks båtklubb den 3 mars 2022, har arbetet kommit så pass långt att en första delrapportering, i form av uppföljningsmaterial och en sammanställning, ska presenteras för politikerna knutna till de olika instanserna. Det sker den 6 februari i år.
– Då kommer parterna bland annat att redovisa genomförda åtgärder samt planerade åtgärder och åtgärder som kräver fortsatt dialog. Vid mötet kommer även trafik-, resande- och bebyggelseutvecklingen i stråket att redovisas, säger Maria Patriksson Hellsing, samhällsplanerare på Trafikverket.
Vad har hänt sedan mötena inleddes 2023?
– Sedan hösten 2023 har kontinuerliga arbetsmöten hållits i den arbetsgrupp som bildades utifrån punkt 5 i färdplanen. Utöver de parter som undertecknat färdplanen ingår även Göteborgsregionen och Västtrafik i den arbetsgruppen. En partsgemensam analysgrupp bildades sommaren 2024 bestående av tjänstepersoner som ansvarar för uppföljningen av trafik-, resande- och bebyggelseutvecklingen i stråket.
1. Från och med 2022 och framåt, genomföra en kraftfull satsning på åtgärder för att, inom ramen för befintligt transportsystem, möjliggöra en tydlig och bestående omställning till mer hållbara resvanor i stråket.
2. Gemensamt och över tid följa upp och utvärdera utvecklingen av trafiksituation och resvanor i stråket.
3. På medellång sikt (2028-2032) identifiera och nå samsyn för genomförande av trimningsåtgärder på väg 155 på Hisingen, med fokus på framkomligheten för kollektiv- och blåljustrafiken.
4. Inför ett samlat beslut om långsiktig inriktning, genomföra förberedande studier i syfte att skaffa beredskap för att kunna hantera behov av eventuella större kapacitetshöjande åtgärder i stråket bortom 2040.
5. Inför ett samlat beslut om långsiktig inriktning, påbörja dialog och studier avseende finansieringsmöjligheter.
6. Inför revideringen av den regionala och nationella planen för transportinfrastrukturen 2034-2045 kunna fatta ett samlat beslut avseende den långsiktiga inriktningen i stråket bortom 2040.