Medborgarförslag som lämnades in hösten 2022 om att den gång- och cykelväg som fanns utmed Flyghamnsvägen och fram till Sandviksvägen skulle förlängas hela vägen ner till Torslanda golfklubb, har nu blivit färdigställt.
Hösten 2022 lämnade en Torslandabo in ett medborgarförslag om att en utbyggnad av gång- och cykelvägen längs Flyghamnsvägens södra sträckning borde göras. Personen i fråga pekade på att det först och främst var de oskyddade gångtrafikanternas och cyklisternas trafiksäkerhet som förslagsställaren tänkte på. Förslagsställaren menade att frågan snarare är när, än om, en olycka inträffar. Dessutom gjorde vägens utformning att många bilister körde betydligt snabbare än de 50 kilometer i timman som då var tillåtet på sträckan.
Tidigare tog GC-vägen abrupt slut i höjd med avfarten in till Sandvik. Gångtrafikanter och cyklister som exempelvis skull e till golfklubben eller havsbadskolonin tvingades därför att färdas på den smala vägrenen resten av vägen.
I medborgarförslaget – kallat: Göteborgsförslag 12700: Förlängning avgång- och cykelväg längs Flyghamnsvägen inom stadsdelen Torslanda – påpekades att ärendet brådskade då många olika oskyddade kategorier nyttjar vägen. Cyklister, motionärer, mopeder, cyklande barn och ungdomar, föräldrar med barnvagnar, fågelskådare, badgäster och hundägare är exempel på besökare som vistas längs denna väg, medan biltrafiken drar förbi alldeles bredvid dem.
Förmodligen är inte så många medvetna om att den här möjligheten finns att påverka.
– Man kan ju se olika förbättringsmöjligheter på alla möjliga plan. Så i stället för att bara diskutera hemma, eller kanske sitta och vara missnöjd på sin kammare, så är det ju bättre att göra ett förslag och testa. Är det då flera som tycker som man själv så kan man få igenom någon form av förändring, säger Bo Göransson, som sommarbor i området.
Men allt vad medborgarförslaget begärde gick inte igenom. Elektricitet till belysningen till exempel var inte möjlig att dra fram men hänsyn togs ändå på så sätt att reflexer på stolpar monterades.
Förslagsställaren hade dessutom önskat sig separata trottoarer för fotgängare och cyklister men så blev det inte
– Man genomförde det som man hade möjlighet till för tillfället. Jag tycker det är positivt att man faktiskt gjorde någon form av förbättringsåtgärder på vägen och dessutom sänkte de hastigheten från 50 till 40 kilometer i timman, påpekar Bo.