Farledsprojekt ska trygga containertrafiken

Göteborgs Hamn och Sjöfartsverket planerar att genomföra åtgärder för att öka kapaciteten för containertrafik till och från Skandiahamnen. Åtgärderna omfattar bland annat fördjupning och breddning av farleden och i hamnområdet genom muddring. Något som temporärt kan grumla vattnet utanför Torslanda och Öckerö kommun.

TORSLANDA & ÖCKERÖ KOMMUN: Den norra farleden in i Göteborgs hamn ska breddas och fördjupas, hamnbassängen ska utökas och fördjupas och kajförstärkningar ska ske vid Skandiahamnen. Det är de stora åtgärderna som Göteborgs Hamn AB och Sjöfartsverket vill genomföra för att öka kapaciteten, tillgängligheten och sjösäkerheten för den för Sveriges import- och exportmarknad helt avgörande containertrafiken till och från Skandiahamnen. Som det är nu kan nämligen inte de största containerfartygen lastas fullt i Skandiahamnen, eller vara helt fullastade när de anlöper kajen i Skandiahamnen. Fördjupningen och breddningen är enligt Göteborgs Hamn helt avgörande för att hamnen ska kunna behålla sin unika position som regionens viktigaste hamn och transportnod – vilket i sin tur är avgörande för näringslivet i Sverige och Skandinavien.

Göteborgs hamn med dess farleder är utpekade som riksintresse för kommunikationer. Hamnen har även pekats ut som så kallad core port i det transeuropeiska transportnätet av EU-kommissionen. Hamnen har därmed en särskild prioriterad ställning i transportflödet i Europa och är av stor betydelse för hela en europeiska marknaden. Världshandeln förväntas, enligt Göteborgs Hamn AB, öka varför även hamnens verksamhet förväntas öka över tid.

– Med den här farledsfördjupningen står vi rustade inför lång tid framöver. Göteborgs Hamn är kronjuvelen bland Skandinaviens hamnar, men har vi inte djupet för att kunna ta emot de största containerfartygen äventyrar vi vår position redan från och med 2026, säger Arvid Guthed, hamnutvecklingschef på Göteborgs Hamn AB.

– Idag är de största containerfartygen ungefär 400 meter långa och 60 meter breda. Vi tar höjd för att de fartygen blir ännu större i framtiden. Det vet vi att de blir eftersom redare lägger beställningar på ännu större fartyg redan nu.

”Låg påverkansgrad för boende”

Under 2024-2026 planeras muddringen pågå under två säsonger i tre preliminära områden. Det största området sträcker sig från Skandiahamnens hamnområde i öster ut i Rivö fjord i väster. Ett betydligt mindre område som behöver muddras sträcker sig förbi Skalkorgarna, Måvholmsskären och Ränneskär. Det tredje området ligger i Dana fjord och Hake fjord.

Muddringen kommer enligt Göteborgs Hamn AB inte påverka närboende eller det biologiska livet, exempelvis fåglarna i Torsviken, i någon större utsträckning. I Öckerö kommun ligger Fotö närmast muddringsområdet. I Torslanda ligger närmaste område med bebyggelse på Långholmen.

– En viss grumling uppstår när man muddrar, men den är temporär. Den försvinner när arbetet är avslutat. Under 2002-2004 genomfördes liknande åtgärder av motsvarande omfattning som nu planeras och miljöuppföljningen från det projektet visar att åtgärderna kunde genomföras utan några bestående negativa effekter, säger Kristina Bernstén på Göteborgs Hamn AB.

I samrådsunderlaget har ett antal badplatser identifierats inom Torslanda och Öckerö kommun där man kommer att utreda om de kan komma att påverkas av temporär grumling. Det gäller badplatserna i Hällsvik, Vivik på Fotö, Jungfruviken på Hönö och Knöten på Grötö.

– Under sommarhalvåret kommer muddringen vara väldigt begränsad med hänsyn till det biologiska livet. Men bada kommer man kunna göra under hela tiden som muddringen pågår, även om man är vinterbadare, säger Kristina Bernstén.

– Underhållsmuddring sker redan sedan tidigare var tredje till femte år på olika ställen i hamnen och farleden. Nästa underhållsmuddring kommer att ske 2021.

Öppet för synpunkter

Projektet Skandiaporten, som det kallas, befinner sig i samrådsprocessen och är öppet för inlämning av synpunkter fram till utgången av februari.

– Har man frågor och funderingar kring projektet så är man välkommen att träffa representanter från Sjöfartsverket och Göteborgs Hamn AB på samrådsmötet som kommer äga rum på Kulturhuset Vingen den 20 februari, säger Kristina Bernstén.

Efter det kommer Göteborgs Hamn och Sjöfartsverket lämna in tillståndsansökan till Mark- och miljödomstolen, sedan tar det enligt Kristina Bernstén cirka ett år tills man får besked om tillstånd att genomföra projektet.

Kommentarer

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Mer från torslanda

Julhjärtan i krantoppen

I mörka och kalla adventstider behövs saker som lyser upp…

Bulyckehäst plockade hem prestigefyllt pris

På Svenska ridsportsförbundets Ryttargalan 2023 delades i slutet av november…

”Det känns rätt att hänga tavlorna här”

Verena Adamsson var en av många utställare som var med…

Önskelista till tomten en tradition

Fredagen den 1 december sätts tomtelådan på plats i Tomteland…

Senaste nytt

En salig skara av Björköbor

För nästan två år sedan frågade journalisten och fotografen Conny…

En hjärtefråga

Jag bor i en liten ort uppefter kusten. Där är…

Julhjärtan i krantoppen

I mörka och kalla adventstider behövs saker som lyser upp…

Bulyckehäst plockade hem prestigefyllt pris

På Svenska ridsportsförbundets Ryttargalan 2023 delades i slutet av november…

”Det känns rätt att hänga tavlorna här”

Verena Adamsson var en av många utställare som var med…

Det krävs en miljöprövning av den havsbaserade vindkraften, för ett bra beslut

I ett svar på en tidigare införd insändare av Vänsterpartiet…

Fler inbrott under oktober och november

Enligt utsagor på Facebook-sidan Anslagstavla Öckerö kommun har ett antal…

Tänk till när det är tänt

Vi vet alla att levande ljus ska släckas när vi…

Det våras för jazzlegendaren

86 år fyllda håller kärleken till musiken Gilbert Holmström på…

Önskelista till tomten en tradition

Fredagen den 1 december sätts tomtelådan på plats i Tomteland…

Du är inte ensam om att vara ensam

Man kan exempelvis drabbas av sjukdom som begränsar en eller…

Eftersökshunden Rolex älskar att jobba

Lars Sellbrant är en eftersöksjägare som är förankrad i lokalt…

Milstolpe passerad för Centrumplatsens nya fastighet

Källö-Knipplas handelsförening arbetar med planeringen för att uppföra en ny…

Hisingsleden öppnar

Den 6 december öppnar den nya bron vid Björlandamotet, vilket…

Ny förskola tar emot barnen i januari

Våren 2019 revs den gamla uttjänta förskolan vid Torslanda Torg…

Fokus på folklig förankring när medborgarförslag blir ö-förslag

Förra hösten beslutade kommunstyrelsen att göra en översyn av hanteringen…

Miljöpartiet värnar om den orörda naturen på Öckerööarna och klimatsmart planering

Sedan en tid tillbaka har det funnits en detaljplan för…

Gubbhyssens tid är snart här

Nästa år fyller jag jämnt. Jag har ingen ålderskris att…

Dörrarna öppna till ny optiker i Amhult

När Sara Olsson tog över som ägare för Specsavers butik…

Fortsatta IT-störningar för Svenska kyrkan

I mitten av vecka 48 hade de IT-störningar som drabbade…

De ska springa i 24 timmar

Emir Halakic, Elin Hartelius och Louise Kjellson, IF Kville, är…

Populär filmklubb

– Filmstudioupplägget är något jag alltid har gillat. Det vill…

Stor skillnad på vilken förälder som vabbar mest

I en typisk svensk familj är de mer sannolikt att…

Torslanda Ridklubb gav sig in i kampen mot cancer

Evenemanget kallades ”Kür for Cure” & ”Hopp for Hope” –…

Hits och nostalgi i julskrud

Under namnet Greatest 80’s har ett stort antal kända artister…