Göteborgs Hamn och Sjöfartsverket planerar att genomföra åtgärder för att öka kapaciteten för containertrafik till och från Skandiahamnen. Åtgärderna omfattar bland annat fördjupning och breddning av farleden och i hamnområdet genom muddring. Något som temporärt kan grumla vattnet utanför Torslanda och Öckerö kommun.
TORSLANDA & ÖCKERÖ KOMMUN: Den norra farleden in i Göteborgs hamn ska breddas och fördjupas, hamnbassängen ska utökas och fördjupas och kajförstärkningar ska ske vid Skandiahamnen. Det är de stora åtgärderna som Göteborgs Hamn AB och Sjöfartsverket vill genomföra för att öka kapaciteten, tillgängligheten och sjösäkerheten för den för Sveriges import- och exportmarknad helt avgörande containertrafiken till och från Skandiahamnen. Som det är nu kan nämligen inte de största containerfartygen lastas fullt i Skandiahamnen, eller vara helt fullastade när de anlöper kajen i Skandiahamnen. Fördjupningen och breddningen är enligt Göteborgs Hamn helt avgörande för att hamnen ska kunna behålla sin unika position som regionens viktigaste hamn och transportnod – vilket i sin tur är avgörande för näringslivet i Sverige och Skandinavien.
Göteborgs hamn med dess farleder är utpekade som riksintresse för kommunikationer. Hamnen har även pekats ut som så kallad core port i det transeuropeiska transportnätet av EU-kommissionen. Hamnen har därmed en särskild prioriterad ställning i transportflödet i Europa och är av stor betydelse för hela en europeiska marknaden. Världshandeln förväntas, enligt Göteborgs Hamn AB, öka varför även hamnens verksamhet förväntas öka över tid.
– Med den här farledsfördjupningen står vi rustade inför lång tid framöver. Göteborgs Hamn är kronjuvelen bland Skandinaviens hamnar, men har vi inte djupet för att kunna ta emot de största containerfartygen äventyrar vi vår position redan från och med 2026, säger Arvid Guthed, hamnutvecklingschef på Göteborgs Hamn AB.
– Idag är de största containerfartygen ungefär 400 meter långa och 60 meter breda. Vi tar höjd för att de fartygen blir ännu större i framtiden. Det vet vi att de blir eftersom redare lägger beställningar på ännu större fartyg redan nu.
”Låg påverkansgrad för boende”
Under 2024-2026 planeras muddringen pågå under två säsonger i tre preliminära områden. Det största området sträcker sig från Skandiahamnens hamnområde i öster ut i Rivö fjord i väster. Ett betydligt mindre område som behöver muddras sträcker sig förbi Skalkorgarna, Måvholmsskären och Ränneskär. Det tredje området ligger i Dana fjord och Hake fjord.
Muddringen kommer enligt Göteborgs Hamn AB inte påverka närboende eller det biologiska livet, exempelvis fåglarna i Torsviken, i någon större utsträckning. I Öckerö kommun ligger Fotö närmast muddringsområdet. I Torslanda ligger närmaste område med bebyggelse på Långholmen.
– En viss grumling uppstår när man muddrar, men den är temporär. Den försvinner när arbetet är avslutat. Under 2002-2004 genomfördes liknande åtgärder av motsvarande omfattning som nu planeras och miljöuppföljningen från det projektet visar att åtgärderna kunde genomföras utan några bestående negativa effekter, säger Kristina Bernstén på Göteborgs Hamn AB.
I samrådsunderlaget har ett antal badplatser identifierats inom Torslanda och Öckerö kommun där man kommer att utreda om de kan komma att påverkas av temporär grumling. Det gäller badplatserna i Hällsvik, Vivik på Fotö, Jungfruviken på Hönö och Knöten på Grötö.
– Under sommarhalvåret kommer muddringen vara väldigt begränsad med hänsyn till det biologiska livet. Men bada kommer man kunna göra under hela tiden som muddringen pågår, även om man är vinterbadare, säger Kristina Bernstén.
– Underhållsmuddring sker redan sedan tidigare var tredje till femte år på olika ställen i hamnen och farleden. Nästa underhållsmuddring kommer att ske 2021.
Öppet för synpunkter
Projektet Skandiaporten, som det kallas, befinner sig i samrådsprocessen och är öppet för inlämning av synpunkter fram till utgången av februari.
– Har man frågor och funderingar kring projektet så är man välkommen att träffa representanter från Sjöfartsverket och Göteborgs Hamn AB på samrådsmötet som kommer äga rum på Kulturhuset Vingen den 20 februari, säger Kristina Bernstén.
Efter det kommer Göteborgs Hamn och Sjöfartsverket lämna in tillståndsansökan till Mark- och miljödomstolen, sedan tar det enligt Kristina Bernstén cirka ett år tills man får besked om tillstånd att genomföra projektet.
Så mycket djupare behöver det bli: Fyra meter
De största fartygen lastar: 20 000 containrar
Kostnad: Cirka fyra miljarder kronor
Statlig finansiering: 1,255 miljarder kronor
Samhällsnytta: En satsad krona beräknas ge fyra tillbaka (enligt Trafikverkets åtgärdsvalsstudie)
Muddringsbehov: Cirka tolv miljoner kvadratmeter
Efter så lång tid beräknas den socioekonomiska nyttan ha återbetalat kostnaden: 15 år
Direktlinjer till övriga världen: 130
Andel av Sveriges utrikeshandel som fraktas med sjöfart: 70 procent
Källa: Göteborgs Hamn AB
Preliminär tidplan:
2019-2022: Förstudie, tillståndsprocess, upphandling av entreprenörer och detaljprojektering
2022-2026: Kajarbeten, etapp 1
2024-2026: Muddring farled och vändyta
2026-2029: Kajarbeten, etapp 2
Källa: Göteborgs Hamn AB