Trafikkontoret har skriftligen svarat på ett antal frågor de fått till sig från politikerna i Västra Hisingens stadsdelsnämnd. Där framkommer bland annat att anläggandet av en cirkulationsplats vid Domarrings-gatan-Kongahällavägen ligger i investeringsplanen med möjlig byggstart 2024.
September månads nämndmöte i SDN Västra Hisingen gästades av trafikkontorets samhällschef Jenny Adler och den tillförordnade trafikdirektören Jan Rinman. Under mötet framkom bland annat att en projektledare var utsedd inför genomförandestudien av Nya Älvegårdsförbindelsen, vilket Torslanda-Öckerötidningen skrev om 2019-10-02.
Med sig från sammanträdet fick tjänstemännen från trafikkontoret ett antal frågor från politikerna i Västra Hisingens stadsdelsnämnd. Svaren på de frågorna har nu inkommit skriftligen och kommer att läggas med som inkommen skrivelse till sammanträdet i SDN den 19 november. Avsändare av skrivelsen är trafikkontorets chef för avdelning samhälle, Jenny Adler. Fyra av sju medskickade frågor gäller specifikt Torslanda.
På frågan om vilka konkreta åtgärder som planeras längs Kongahällavägen framkommer att de åtgärder som främst prioriteras är genomförandestudien av Nya Älvegårdsförbindelsen samt busskörfält längs Kongahällavägen. När det gäller tvärförbindelsen skriver Trafikkontoret att: ”Skedesbeslut att starta genomförandestudien tas upp i trafiknämndens arbetsutskott den 14 november.”
Trafikkontoret nämner också att en planerad cirkulationsplats vid Domarringsgatan-Kongahällavägen finns med i investeringsplanen. Den ligger med startår 2024.
En rondell vid Domarringsgatan-Kongahällavägen har diskuterats under decennier och är något som många Torslandabor boende i områdena som omgärdar Domarringsgatan och ner mot Tumlehed har efterfrågat under lång tid.
Svar om pendelparkeringar
Angående pendelparkeringar i Torslanda anger trafikkontoret att anledningen till att pendelparkeringen i Skra Bro inte byggts om ännu, är att detaljplanen för Skra Bro nya centrum ännu inte vunnit laga kraft. Detaljplanen är överklagad och ska upp i Mark- och miljödomstolen under de närmaste månaderna. I detaljplanen ingår en stor utbyggnad av pendelparkeringarna, vilket Torslanda-Öckerötidningen skrivit om vi det ett flertal tillfällen.
Vidare skriver trafikkontoret: ”Vid Majvik äger inte Göteborgs stad marken vilket gör att vi tyvärr inte kan utföra några pendelparkeringar i dagsläget.” ”Vi ser även över möjligheterna till att bygga ytterligare platser vid Amhult men behöver i det fallet bland annat hitta lösning för hur det går att lösa en säker passage mellan pendelparkeringar och bussar.”
Angående att pendelparkeringen vid Smedkullen i anslutning till hållplatsen Högstensgatan inte är asfalterad svarar trafikkontoret att man kommer att utreda huruvida den ska asfalteras eller avskaffas. Beläggningsgraden har, enligt trafikkontoret, inte varit tillräckligt hög bakåt i tiden.
Cykelvägar och parkeringar
På Sörredsvägen vid Gamla Sörredsvägen planeras en ny cykelpassage. Längs Kongahällavägen genom Torslanda planerar trafikkontoret, tillsammans med Västtrafik, att bygga cirka tio väderskyddade cykelparkeringar.
Noterbart är att trafikkontoret inte nämner något i svaret till SDN om att bygga ut gång- och cykelvägen mellan Sävviksvägen i Lilleby och Sillviks badplats, en fråga som stadsdelsförvaltningen tidigare har lyft.