Drönare levererar hjärtstartare vid 112-larm

Det kan låta som science fiction, men nu är det verklighet. Autonoma drönare som vid larm till SOS Alarm kan leverera en defibrillator till platsen för ett hjärtstopp. Torslanda är en av tre sektorer längs Storgöteborgs västkust där metoden just nu prövas.

Göteborgsföretaget Everdrone genomför i samarbete med SOS Alarm och Centrum för hjärtstoppsforskning vid Karolinska institutet en forskningsstudie där man vid larm om hjärtstopp med hjälp av företagets AED-drönare kan flyga ut en defibrillator till platsen för hjärtstoppet.

80 000 göteborgare bor inom de tre sektorer, Torslanda, Fiskebäck och Kungälv, som kan nås av en leverans av hjärtstartare via Everdrones system.

Fullskaliga tester av systemet inleddes i början av maj månad. Sedan den 1 juni är det skarpt läge. Studien kommer fortlöpa tills slutet av september då den ska utvärderas.

– Systemet för drönarna som flyger ut hjärtstartaren är till största delen helt autonomt och drönaren flyger själv. Men det finns alltid en pilot standby som övervakar drönaren via kamera vid ett larm. När drönaren når den koordinat som larmet härrör från, måste piloten göra ett aktivt val så att hjärtstartaren, som vinschas ned, hamnar på ett lämpligt ställe, och inte exempelvis i en pool, säger Mats Sällström, vd på Everdrone.

Världsunikt projekt

Det är första gången i världshistorien som drönare används som en integrerad del vid 112-larm och så kallad emergency medical dispatch. Fördelen är naturligtvis snabbheten med vilken en person med befarat hjärtstopp kan nås av en defibrillator när de levereras via drönare.

– Det här är ett nytt sätt att nå ut med hjärtstartare så snabbt som möjligt till en plats med hjärtstopp. Hjärtstartarna är enkla att använda, men personen som har larmat har hela tiden SOS Alarm i örat för assistans i hur den ska användas. Drönaren återvänder efter att hjärtstartaren har levererats. Det är ett komplement till ambulans, inte en ersättning, säger Mats Sällström.

Drönaroperationer i befolkade område kräver speciellt godkännande från Transportstyrelsen. Operatören måste bevisa att systemet är säkert ur en mängd olika hänseenden. Grovt sett delas riskbilden in i luftrisk och markrisk; det vill säga risken för kollisioner i luftrummet och risken för människor på marken. Drönarna som används i det aktuella projektet har en lång rad säkerhetsfunktioner. Ett exempel på sådan funktionalitet är Everdrones kamerabaserade positionssystem som tar över i händelse av GPS-bortfall. Ytterligare ett exempel är fallskärmssystemet som gör att drönaren kommer ner på marken på ett säkert sätt i händelse av exempelvis fågelkollision eller ett kritiskt motorfel.

– I praktiken handlar det om att jobba väldigt strukturerat med funktionell säkerhet. Även om de drönare vi använder i sig själva är mycket säkra så måste vi förutse varje tänkbart felscenario och hantera det. Systemet måste innefatta en lång rad funktioner som överlappar och kompletterar varandra så att inget enskilt fel kan leda till en olycka, säger Mats Sällström.

Säkerhet och genomförbarhet utvärderas

Efter utgången av september kommer Karolinska institutet utvärdera metoden.

– Vi hoppas förstås att systemet blir permanent efter det. Det handlar om att visa upp att metoden är genomförbar och säker, vilket våra tester indikerar. Det är det som KI kommer att utvärdera efter september.

Sedan studien gick live i början av juni har drönare använts vid 112-larm.

– Jag kan bekräfta att vi har flugit på skarpa larm sedan 1 juni, men jag kan inte gå in på några medicinska detaljer. Tittar man på statistiken så är det rimligt med två till fyra larm i veckan för 80 000 invånare, säger Mats Sällström.

Området som drönarna kan leverera hjärtstartare till omfattar inte Öckerö kommun.

– Vi är hänvisade till ett begränsat luftrum som Säve flygplats har kontroll över. Gränsen sträcker sig inte så långt ut som till Öckerö kommun.

Tidig HLR kan rädda liv

Varje år rapporteras cirka 6000 fall av plötsligt hjärtstopp i Sverige, endast 10 procent av de drabbade överlever händelsen. Forskning visar att uppemot 70 procent skulle kunna överleva med hjälp av tidigt larm till 112, tidig hjärt-lungräddning samt en tidig strömstöt från en hjärtstartare. Idén att använda en drönare för att på snabbast möjliga vis transportera en hjärtstartare till platsen för ett hjärtstopp har funnits i ett par år men Everdrone, SOS Alarm och KI är först i världen med att inom ramen för en klinisk studie göra verklighet av konceptet.

Kommentarer

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Mer från torslanda

Nu är bygget av batterifabriken i gång

Nu startar formellt byggandet av den batterifabrik som ska leda…

Avstängd fotbollsplan skapar missnöje

Under ett vårdnadshavarmöte på skolan i förra veckan diskuterades frågan…

Ny deckare i vår närmiljö

Efter golfrundan på Vinga golfklubb i Torslanda saknar Örjan Lundberg…

Hundmat på musslor på väg mot draknästet

Alexander Evjenth och Johan Cederloo står bakom företaget Glufs som…

Senaste nytt

Du-reformen

Den alltid lika intressante Fredrik Lindströms populärhistoriska tv-serie Tänk om, som…

1 780 000 kronor till Världens Barn på en enda kväll

Roger stod själv i dörren och hälsade alla gäster välkomna…

Ett liv bland palmer

Nej, man behöver inte ta sig till Rivieran för att…

Nu är bygget av batterifabriken i gång

Nu startar formellt byggandet av den batterifabrik som ska leda…

Avstängd fotbollsplan skapar missnöje

Under ett vårdnadshavarmöte på skolan i förra veckan diskuterades frågan…

Ny deckare i vår närmiljö

Efter golfrundan på Vinga golfklubb i Torslanda saknar Örjan Lundberg…

Hundmat på musslor på väg mot draknästet

Alexander Evjenth och Johan Cederloo står bakom företaget Glufs som…

Mattias vinner Rally-SM

Rallyföraren Mattias Adielsson säkrade förra lördagen SM-guld i rally tillsammans…

Försvunnen kvinna funnen i Hjuvik

En kvinna i 76-årsåldern som tillfälligt var på besök i…

Pendlare lämnas kvar på hållplatsen

På Facebooksidan Grannar i Torslanda vittnar många Torslandabor om överfulla…

Arkitekten som har satt sin prägel på samhället

Vi tar en tur från Bengts hem på Hönö Klåva…

Volvomotet klart den 27 september

Trafikverket bygger om den södra delen av Hisingsleden, på sträckan…

Akelius dubblar Öckerös insamling till Världens Barn

 – ”Öckerö ger mer” är en dubbelbottnad slogan jag gillar…

När hjärtat hittat hem

För några veckor sedan fick ett klipp stor spridning på…

Passagerarfärjan Polstjernan driver utanför Björkö – motorhaveri

Vid lunchtid råkade passagerarfärjan Polstjernan ut för motorhaveri när den…

Extra polisbevakning efter mopedrån

I veckan meddelande Hisingspolisen att det skett en ökning av…

Så mycket fick grannen för sin bostad

Torslanda Södra Fyrljusvägen 32 19 500 000 Klippfyrsvägen 9A 19…

Gapet mellan grannar växer

En rapport från Svensk Fastighetsförmedling, som baseras på en undersökning…

Höstfest på Björlandaskolan

I förra veckan bjöd Björlandaskolans föräldraförening (B-FF) tillsammans med Björlandaskolan…

Second hand – populärare än någonsin

Båda butikerna sysslar med win-win åt alla håll. Klåva second…

Budget för 2024 klubbad i Öckerö kommun

Förra veckan klubbade kommunfullmäktige i Öckerö kommun budget för år…

Kittys dotter hade änglavakt vid kollision med elscooter

Sköterskan Kitty Södersten stod mitt i en operation när telefonen…

TIK vände och vann i Torslandaderbyt

I våras vann Torslanda IK sitt hemmaderby mot Björlandarivalen IK…

Sandra fortsätter följa i munkarnas fotspår

2009 sändes Sandra Nelhans film Tre bröder i SVT. Den…

Tävling i fårvallning

Tretton minuter hade hundarna på sig att valla fyra får…