Det kan låta som science fiction, men nu är det verklighet. Autonoma drönare som vid larm till SOS Alarm kan leverera en defibrillator till platsen för ett hjärtstopp. Torslanda är en av tre sektorer längs Storgöteborgs västkust där metoden just nu prövas.
Göteborgsföretaget Everdrone genomför i samarbete med SOS Alarm och Centrum för hjärtstoppsforskning vid Karolinska institutet en forskningsstudie där man vid larm om hjärtstopp med hjälp av företagets AED-drönare kan flyga ut en defibrillator till platsen för hjärtstoppet.
80 000 göteborgare bor inom de tre sektorer, Torslanda, Fiskebäck och Kungälv, som kan nås av en leverans av hjärtstartare via Everdrones system.
Fullskaliga tester av systemet inleddes i början av maj månad. Sedan den 1 juni är det skarpt läge. Studien kommer fortlöpa tills slutet av september då den ska utvärderas.
– Systemet för drönarna som flyger ut hjärtstartaren är till största delen helt autonomt och drönaren flyger själv. Men det finns alltid en pilot standby som övervakar drönaren via kamera vid ett larm. När drönaren når den koordinat som larmet härrör från, måste piloten göra ett aktivt val så att hjärtstartaren, som vinschas ned, hamnar på ett lämpligt ställe, och inte exempelvis i en pool, säger Mats Sällström, vd på Everdrone.
Världsunikt projekt
Det är första gången i världshistorien som drönare används som en integrerad del vid 112-larm och så kallad emergency medical dispatch. Fördelen är naturligtvis snabbheten med vilken en person med befarat hjärtstopp kan nås av en defibrillator när de levereras via drönare.
– Det här är ett nytt sätt att nå ut med hjärtstartare så snabbt som möjligt till en plats med hjärtstopp. Hjärtstartarna är enkla att använda, men personen som har larmat har hela tiden SOS Alarm i örat för assistans i hur den ska användas. Drönaren återvänder efter att hjärtstartaren har levererats. Det är ett komplement till ambulans, inte en ersättning, säger Mats Sällström.
Drönaroperationer i befolkade område kräver speciellt godkännande från Transportstyrelsen. Operatören måste bevisa att systemet är säkert ur en mängd olika hänseenden. Grovt sett delas riskbilden in i luftrisk och markrisk; det vill säga risken för kollisioner i luftrummet och risken för människor på marken. Drönarna som används i det aktuella projektet har en lång rad säkerhetsfunktioner. Ett exempel på sådan funktionalitet är Everdrones kamerabaserade positionssystem som tar över i händelse av GPS-bortfall. Ytterligare ett exempel är fallskärmssystemet som gör att drönaren kommer ner på marken på ett säkert sätt i händelse av exempelvis fågelkollision eller ett kritiskt motorfel.
– I praktiken handlar det om att jobba väldigt strukturerat med funktionell säkerhet. Även om de drönare vi använder i sig själva är mycket säkra så måste vi förutse varje tänkbart felscenario och hantera det. Systemet måste innefatta en lång rad funktioner som överlappar och kompletterar varandra så att inget enskilt fel kan leda till en olycka, säger Mats Sällström.
Säkerhet och genomförbarhet utvärderas
Efter utgången av september kommer Karolinska institutet utvärdera metoden.
– Vi hoppas förstås att systemet blir permanent efter det. Det handlar om att visa upp att metoden är genomförbar och säker, vilket våra tester indikerar. Det är det som KI kommer att utvärdera efter september.
Sedan studien gick live i början av juni har drönare använts vid 112-larm.
– Jag kan bekräfta att vi har flugit på skarpa larm sedan 1 juni, men jag kan inte gå in på några medicinska detaljer. Tittar man på statistiken så är det rimligt med två till fyra larm i veckan för 80 000 invånare, säger Mats Sällström.
Området som drönarna kan leverera hjärtstartare till omfattar inte Öckerö kommun.
– Vi är hänvisade till ett begränsat luftrum som Säve flygplats har kontroll över. Gränsen sträcker sig inte så långt ut som till Öckerö kommun.
Tidig HLR kan rädda liv
Varje år rapporteras cirka 6000 fall av plötsligt hjärtstopp i Sverige, endast 10 procent av de drabbade överlever händelsen. Forskning visar att uppemot 70 procent skulle kunna överleva med hjälp av tidigt larm till 112, tidig hjärt-lungräddning samt en tidig strömstöt från en hjärtstartare. Idén att använda en drönare för att på snabbast möjliga vis transportera en hjärtstartare till platsen för ett hjärtstopp har funnits i ett par år men Everdrone, SOS Alarm och KI är först i världen med att inom ramen för en klinisk studie göra verklighet av konceptet.