Framtidstron visste inga gränser när Northvolt och Volvo Cars presenterade att deras gemensamma batterifabrik skulle uppföras i Torslanda. Torslanda tycks också, trots bristande infrastruktur och en kommunal service som inte är anpassad till befolkningsmängden, fortsatt vara ett attraktivt område att flytta till.
Så, vad vill politikerna i Göteborg göra om Torslanda fortsätter att expandera?
I Torslanda är flera stora byggprojekt i gång eller under uppstart. I Program för centrala Torslanda, som sträcker sig från östra delen av Amhult, längs Konghällavägen och infattar områdena kring Torslanda Torg och Torslanda idrottsplats, talades det 2019 om cirka 2 000 nya bostäder.
Programmet godkändes i byggnadsnämnden just 2019. Till Torslanda-Öckerötidningen sa stadsbyggnadsdirektör Henrik Kant (Torslanda-Öckerötidningen 190626):
– Programmet för centrala Torslanda blir ett bra underlag för en hållbar utveckling mot blandstad i området. Det möjliggör cirka 2 000 bostäder, skola, vård och centrumutveckling.
Nya bostäder i centrala Torslanda
Antalet bostäder i området skulle kunna öka ytterligare. Exempelvis redogjorde Sverigehuset AB, som äger stora delar av fastigheterna i industriområdet mellan Torslandakrysset och Kålhagen att de skulle kunna tänka sig att bygga omkring 800 bostäder i det nuvarande industriområdet.
De första inflyttningarna i området skulle kunna äga rum redan 2026, berättade Sverigehusets vd Anna Henriksson i Torslanda-Öckerötidningen i december 2021.
I startplan 2022, som klubbades igenom i byggnadsnämnden i december 2021 ingår även planbesked för sju bostäder och verksamheter vid Nordhagsvägen, samt planbesked för förskola och cirka 100 bostäder vid Kålhagen.
Och det finns fler fastighetsutvecklare och fastighetsägare i området vars planer innehåller byggandet av nya bostäder. Däribland bland annat Amhult 2, Peab och Cernera Fastigheter.
Trouvé: Tusentals nya jobb
I Björlanda finns byggplaner för tre olika etapper kring Skra Bro. I runda slängar är det omkring 1 200 bostäder som planeras i de tre olika etapperna.
Men även 150 nya bostäder planeras längre norrut – vid Hjälmavägen i Björlanda.
När Northvolt och Volvo Cars nya batterifabrik presenterades, belägen intill Volvo Cars befintliga bilfabrik, sa Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren till Torslanda-Öckerötidningen:
– Att ett företag etablerar sig här och utlovar 3 000 jobb – bara till den fabriken, betyder i förläggningen upp till tre eller fyra gånger fler jobb. Det behövs underleverantörer, lunchrestauranger, städföretag bara för att nämna ytterst få ytterligare arbetstillfällen. För att inte nämna att bostadspriserna i Torslanda och säkert även Öckerö kommer gå upp eftersom efterfrågan lär öka. Fler föräldrar kan få se sina barn stanna i Göteborg i stället för att flytta till Stockholm.
Även de stora logistikparkerna i Sörred, där gigantiska lokaler växer som svampar ur jorden gör att fler och fler personer arbetar och möjligen också önskar bosätta sig i Torslanda. Det samma gäller Göteborgs Hamns expansion som bland annat innehåller planer om Stena Lines terminalflytt från fastlandssidan i centrala Göteborg till Arendal.
Tvärförbindelsen – en förutsättning
Torslandas befolkning och sysselsättning kan komma att öka explosionsartat under de kommande åren.
En förutsättning till att det fortsätter byggas i centrala om norra Torslanda är att tvärförbindelsen byggs. Det har både den nu avvecklade stadsdelsnämnden Västra Hisingen, liksom stadsbyggnadskontoret slagit fast vid ett flertal tillfällen.
På nästa uppslag svarar representanter för de partier som i dagsläget är representerade i Göteborgs kommunfullmäktige vad de tycker är de viktigaste åtgärderna i ett scenario där det fortsätter byggas i Torslanda – och befolkningsmängden fortsätter att öka.