Det började med en uppgift som Björn Åkerströms son fick i skolan: Vilket landskap bor du i? För den som är bosatt på Hisingen är det inte helt lätt att svara på. Antingen är det Bohuslän eller Västergötland. Och gränsen mellan dem är en krokig historia.
– De flesta gissar på Västra Götaland, men det är ju länet, eller vår region, som heter så. Vi är nog ganska dåliga både på historia och geografi, konstaterar Björn Åkerström, som jobbat på Volvo sedan 1980 och själv är uppvuxen i Lundby, som ligger i Västegötland.
Hans intresse för landskapsgränsens förlopp hade i alla fall väckts och växte ytterligare med åren.
På Volvo utbildar han idag personalen i elsäkerhet och inleder alltid lektionerna med att berätta om gränsen mellan Bohuslän och Västergötland. Den går nämligen rakt genom Volvos fabriker.
– Det är väldigt uppskattat. Vem man än berättar det för på Volvo, så tycker de att det är oerhört roligt och intressant. Det blir en lättsam inledning på kurserna och en bra start på dagen, berättar Björn Åkerström.
Hisingen delades troligen för närmare 800 år sedan mellan Sverige och Norge. Då bestämdes att de båda socknarna Lundby och Tuve skulle tillhöra Sverige.
– Det var förmodligen Birger Jarl som lyckades förhandla fram det vid 1200-talets mitt.
Därmed kom två socknar till Västergötland medan resten av ön, med Torslanda, Björlanda, Säve och Backa, hamnade i Bohuslän.
I 400 år slingrade sig sedan en ganska krokig riksgräns fram över Hisingen. Ända tills Sverige fick hela Bohuslän vid freden i Roskilde år 1658. Där efter fanns ändå landskapsgränsen kvar, och gör så än idag.
– Landskapen har ju väldigt gamla traditioner och gränserna har inte ändrats sedan 1200-talet, fortsätter den historieintresserade Björn Åkerström.
Vad som krånglar till landskapsgränsen extra mycket är att fyra byar, Arendal, Synneröd, Härröd och Syrhåla, tillhörde Lundby och Västergötland men låg för sig själva, skilda från övriga Lundby av Björlanda socken med gårdarna Vikan, Sörred och Röra, som alltså alla tre ligger i Bohuslän.
– Om man tar bilen från Torslanda till Backa korsar man därför landskapsgränsen hela fyra gånger, förklarar Björn Åkerström.
Man börjar i bohuslänska Torslanda, kommer in i Västergötland, sedan är man snabbt tillbaka i Bohuslän, innan man kommer till västgötska Lundby och avslutar resan i bohuslänska Backa.
I terrängen strax norr om ridhuset i Bulycke visar Björn Åkerström att gränsen är markerad med en gammal stenmur eller stengärdsgård:
– Den här muren går rakt fram i terrängen minst 700 meter, fortsätter in på Volvos område där stenmuren dock är borttagen. Den går vidare genom Volvos Bulycke-fabrik, där efter genom de delar som kallas TBA och TB2 och till sist genom TC, Volvos monteringsfabrik.
Förra året kom boken ”Hisingen ön i gränslandet” om gränsens sträckning och hur den påverkat Hisingsborna genom historien, skriven av tidigare hisingsbon Martin Ahlstedt. Den utsågs till Årets Göteborgsbok 2023 och Björn Åkerström medverkar genom att visa hur gränsen går genom Volvos fabriker.
– Inne i monteringsfabriken följer gränsen en bäck som tidigare gick fram där och nu är överbyggd.
Det är inte bara Björn Åkerströms elever som är intresserade av landskapsgränsen och den tidigare riksgränsen. Även fabrikschefen i Volvos batterifabrik, TBA, vill gärna skapa en markering i golvet inne på fabriken, så att alla kan se vilket landskap de befinner sig i.
– Det fascinerar mig faktiskt, hur roligt alla tycker det är med den här gränsen.
Den nya batterifabriken som byggs av Novo väster om Torslandafabriken kommer också att hamna mitt på gränsen. Där kommer en sträcka av gränsmuren att behöva tas bort.
– Märkligt nog ligger också Volvo lastvagnars fabrik på ett annat avsnitt av den gamla riksgränsen, upplyser Björn Åkerström.
Även om den nu inte har någon praktisk betydelse så fick riksgränsen allvarliga följder förr i tiden. När Sverige och Norge låg i krig med varandra kom hisingsborna i kläm.
– Man brandskattade varandra på båda sidor gränsen. Tidvis låg byarna nästan öde på grund av härjningarna, berättar Björn Åkerström.
Han tycker nu att det borde komma upp lite informationsskyltar där gång- och cykelvägar passerar gränsen, så att invånarna blir medvetna om den.
– Det vore nog uppskattat och kunskap är till för att spridas, tycker Volvomedarbetaren.
/Sven Lundstedt