Kring Skra Bro i Björlanda planeras cirka 1 200 bostäder byggas i tre olika etapper. Det är känt sedan tidigare. Men var i planeringen befinner sig de olika etapperna? Torslanda-Öckerötidningen tar tempen på projekten.
När det gäller utvecklingen kring Skra Bro i Björlanda är sedan tidigare mest känt kring etapp 1, den som omfattar centrumbebyggelse i form av flerbostadshus, gårdshus, kedjehus, handels- och kontorsytor, samt äldreboende på området direkt sydöst om rondellen i Skra Bro och söder om Björlandavägen. Totalt anger detaljplanen, som vann laga kraft i början av januari i år, omkring 600 nya bostäder i olika upplåtelseformer i etapp 1.
Riksbyggen är huvudexploatör i etapp 1. Enligt biträdande markområdeschef Anders C Johansson planerar Riksbyggen preliminärt att byggstarta sin första husetapp 2022, efter att kommunen byggt vägar och anlagt VA i etappområdet. Det är Fastighetskontoret i Göteborgs kommun som är ansvariga för projekteringen.
– Under hösten kommer projektering av allmän plats att påbörjas för Skra Bro etapp 1. Vi räknar med att projekteringen tar cirka ett år. Efter projekteringen tar upphandling av entreprenör för utbyggnad cirka tre månader och därmed räknar vi med byggstart första kvartalet 2022. Byggnation kommer sedan att pågå under ett antal år, i olika etapper, säger Nina Larsson, projektledare på Fastighetskontoret.
Vilande etapp under uppstart
Etapp 2 omfattar ett område norr om Björlandavägen och nordost om rondellen i Skra Bro och söder om den kommande friidrottsanläggningen i Björlanda. Området utgörs i första hand av naturmark. Preliminärt planeras 300 bostäder i området, varav 100 småhus, samt en förskola. Detaljplanarbetet har legat vilande sedan i slutet av 2015, men nu i höst bedömer Stadsbyggnadskontoret i Göteborg att det är lämpligt att starta upp arbetet igen.
– Arbetet med etapp två skulle ha startat 2016 men den var för komplicerad för Göteborgs Stads jubileumssatsning Bostad 2021, bland annat på grund av klurig topografi. Nu kan vi dock gå vidare, bland annat efter att friidrottsanläggningen i Björlanda vunnit laga kraft, säger Karoline Rosgardt, planchef på planenheten vid Stadsbyggnadskontoret.
Detaljplan för tvärförbindelsen
Även en tredje etapp är under uppstart. Den är belägen direkt söder om etapp 1 på östra sidan av Kongahällavägen, i Kvisljungeby. I området planeras 300 bostäder, i lägenheter och villor. I dagsläget ligger etapp 3 före etapp 2 i tid. Ett preliminärt färdigställandedatum för den tredje etappen är enligt SBK satt till april 2022.
På uppdrag av Byggnadsnämnden är den här etappen en av ett antal pilotprojekt i staden med så kallad exploatörsmedverkan. Det innebär att den huvudsakliga exploatören och markägaren, i det här fallet JM, är med och tar fram handlingar, dokument och bekostar exempelvis tekniska och naturutredningar eller solstudie under planarbetet.
–Stadsbyggnadskontoret har också en handläggare för etapp tre. När det gäller etapp två och tre har trafiksituationen varit en begränsande faktor. Nu startar vi en detaljplan för tvärförbindelsen. Trafikkontoret utreder läget för Nya Älvegårdsförbindelsen i en genomförandestudie. Vi har en projektledare här hos oss på SBK som arbetar med den detaljplanen i nära samarbete med Trafikkontoret, säger Karoline Rosgardt.
Sedan tidigare är det sagt att genomförandestudien för tvärförbindelsen ska äga rum 2020-2022, projekteringen under 2023 och byggnation av Nya Älvegårdsförbindelsen ska enligt vad som framkommit tidigare ske 2024-2025.