Under våren 2019 inträffade två stycken olyckor där fotgängare blev påkörda av personbilar vid övergångsställena som omgärdar hållplatsen Änghagen på Konghällavägen i Torslanda. De två incidenterna, tillsammans med en liknande olycka vid Låssby på Kongahällavägen i våras, låg bland annat till grund för ett yrkande från Demokraterna i SDN Västra Hisingen från maj i år, där man efterfrågade redovisning från Trafiknämnden om konkreta insatser för att avhjälpa problemet med att oskyddade trafikanter blir involverade i trafikolyckor i området.
Torslanda-Öckerötidningen har vid ett flertal tillfällen redan innan ovan beskrivna olyckor skrivit om hur föräldrar boende i huvudsak i närliggande Skogens gård upplevt övergångsställena vid Änghagen som en farlig passage på deras barns skolväg (bland annat Torslanda-Tidningen 2018-04-18).
Förstärkt skyltsättning
Nu svarar Trafikkontoret via mail till Torslanda-Öckerötidningen om den utredning man arbetat med för att göra övergångsställena kring hållplatsen Änghagen säkrare.
– Som första steg kommer Trafikkontoret att förstärka skyltsättningen vid övergångsställena genom att sätta upp ytterligare vägmärken på vardera sidor om övergångstället samt reflexmarkera stolparna. Förhoppningsvis kommer detta uppmärksamma bilisterna ytterligare och öka medvetenheten om eventuella barn kommer utspringande. Vi har även som komplettering till utredningen valt att göra mer utförliga hastighetsmätningar på platsen för att få en bättre uppfattning om vilka hastighetsnivåerna är, skriver Martina Fahlcrantz, trafikingenjör på Trafikkontoret.
Trafikkontoret uppger att man kommer titta vidare på om det finns andra verktyg som går att arbeta med för att öka bilisternas medvetenhet kring hållplatsläget. Ett sådant verktyg skulle kunna vara variabel meddelandeskyltning. I nuläget har trafikkontoret dock inte fattat något beslut kring ett eventuellt införande av denna typ av skyltning, som innebär att meddelandena på skyltarna kan ändras i realtid, exempelvis genom att meddela om köer, olyckor eller justerad hastighet.
Övergripande diskussion
– Frågan kring hållplatsläget och hur vi ska hantera den trafiksituation som råder på platsen kommer att lyftas inom trafikkontoret för att diskuteras på en mer övergripande och strategisk nivå. Utredningen har visat att en större ombyggnation av platsen och närliggande korsningar troligen kommer att krävas för att få till en mer trafiksäker hållplats ur ett fotgängarperspektiv, då vi i nuläget inte har möjlighet att anlägga några hastighetsdämpande åtgärder på grund av att räddningstjänst använder Kongahällavägen som utryckningsväg, skriver Martina Fahlcrantz till Torslanda- Öckerötidningen.