Veckans tidning
Batterivägen leder ut på den hårt trafikerade Hjuviksvägen.
Trots köerna på väg 155:

390 beviljade bygglov sedan 2013

Publicerad: (uppdaterad oktober 8, 2020 kl 16:27)

Det råder stopp för nya detaljplaner i sydvästra Torslanda på grund av trafiksituationen längs väg 155. Trots det har nästan 400 bygglov beviljats i området sedan 2013.
– Byggrätter som är förankrade i redan beviljade detaljplaner gör det svårt för kommunen att säga nej, säger Karoline Rosgardt, planchef på planavdelningen på stadsbyggnadskontoret.

Trafiksituationen längs väg 155 väster om Gossbydalsrondellen har gjort att det råder stopp för nya detaljplaner i området. Det betyder att ny bebyggelse som måste detaljplaneras, till exempelvis skolor, förskolor, större bostadsområden och potentiella serviceinrättningar inte kan uppföras i området. Ändå byggs det bostäder, ibland flerfamiljshus. Siffror från stadsbyggnadskontoret visar att närmare 400 bygglov för bostäder har beviljats i sydvästra Torslanda, vilket bland annat innefattar Hjuvik, Hästevik, Hällsvik och Andalen, sedan 2013. Att utbyggnaden i området ska ske med restriktivitet hjälper inte i bygglovsprövningen.

– Det stämmer att alla detaljplaner i området är stoppade förutom en detaljplan för bostäder i Majvik, som pågått länge, säger Karoline Rosgardt på planavdelningen på stadsbyggnadskontoret.

Svårt säga nej
Vissa av byggrätterna kan vara så gamla som från 1930-talet, vilket exempelvis är fallet i det gamla militärområdet vid Batterivägen som Torslanda-Öckerötidningen skrev om för ett par veckor sedan.

– De här byggloven är i huvudsak på platser med gällande detaljplan, byggplan eller avstyckningsplan. Byggrätter som är förankrade i redan beviljade detaljplaner gör det svårt för kommunen att säga nej. Markägarens rätt till bygglov på planlagd mark är mycket stark. Det leder till att vi måste medge dem, säger Karoline Rosgardt.

Lantmäteriet måste samråda med byggnadsnämnden när de gör avstyckningar som inte stämmer helt med detaljplanen men när bygglov inom planlagt område prövas så samråder inte byggnadsnämnden med Lantmäteriet.

Sedan 2013 fram till juli 2020 har cirka 390 bostäder tillkommit i området genom bygglov. Det medför med största sannolikhet stor andel personbilar, då Torslanda åtminstone tidigare per familj varit den mest personbilstäta stadsdelen i Göteborg (Göteborgs-Posten 090910). Sju av tio Torslandahushåll hade då bil och nästan 50 procent av hushållen hade två bilar eller fler. Något som med största sannolikhet påverkar framkomligheten på väg 155.

Högt bebyggelsetryck
Cirka 55 av de 390 nya bostäderna de senaste åtta åren utgörs dock av beviljade förhandsbesked utanför planlagt område. Allra flest, 29 stycken, i Hästevik. Anledningen till det är förstås att området är mycket attraktivt på bostadsmarknaden.

– Det är ett högt bebyggelsetryck i området i stort och antalet ansökningar är större än det antalet som beviljas. För att få ett positivt förhandsbesked ska den tänkta tomten stämma med översiktsplanens intentioner samt vara lämplig att bebygga ur andra aspekter som stads- och landskapsbild och natur- och kulturvärden på platsen, säger Jessica Aunell, enhetschef på byggavdelningen på stadsbyggnadskontoret.

Henrik Edberg

TEXT:

Henrik Edberg

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.