Veckans tidning

Skärpta A-traktorkrav kan vända olyckstrenden

Publicerad:

Krav på bilbälte och vinterdäck. En tydlig gräns för antal passagerare och regelskärpningar för att hindra manipulering. Dessutom behöver hastighetsgränsen på 30 kilometer i timmen vara kvar. Transportstyrelsen föreslår flera åtgärder för ökad trafiksäkerhet för A-traktorer i en redovisning till regeringen.

Antalet A-traktorer har ökat kraftigt. I dag finns över 50 000 registrerade A-traktorer och det motsvarar en fördubbling på bara två och ett halvt års tid. Parallellt med ökningen har också olyckorna med A-traktorer inblandade blivit fler. Under 2021 skedde 368 olyckor med personskador där A-traktorer var inblandade. Antalet olyckor har tredubblats sett till det årliga genomsnittet under 2016-2019 och ökningen är större än ökningen av antalet fordon.

Filmer om bälten 

Som bekant behöver man inte ha något säkerhetsbälte på sig i en A-traktor, detta trots att 8 km/h är den högsta hastighet man orkar hålla emot vid en krock.

Den kände rallyföraren Björn Waldegård berättade vid ett tillfälle att han hade frontalkrockat i 20 km/h och det var den värsta kraschen han någonsin hade varit med om. Det säger något om de krafter som är i rörelse. Det finns således ett behov av att ge ungdomar och föräldrar insikt om hur viktigt det är att använda bilbälten även i låga hastigheter. Nu har VTI gjort några korta filmer om krocktester med A-traktorer och mopedbilar och de ger skakande och tydliga besked. Utan bilbälte kan det vara kört även i långsamtgående fordon. Filmerna kan ses på VTI.se

Höjd hastighet?

En fråga som analyserats är en höjning av den konstruktiva hastigheten, från dagens 30 km/tim till 40 km/tim. Men Transportstyrelsens slutsats är att hastigheten bör vara oförändrad. De främsta orsakerna till det är de ökade trafiksäkerhetsrisker en höjning skulle innebära och den oroväckande olycksutvecklingen.

  Att höja till 45 kilometer i timmen har aldrig varit aktuellt eftersom alla traktorer med konstruktiv hastighet över 40 kilometer i timmen kräver B-körkort och därmed skulle det bli 18-årsgräns för att kunna köra A-traktor. Däremot har vi analyserat möjligheten att höja till 40 kilometer i timmen, men bedömer att det inte bör göras i detta läge när antalet olyckor ökat så kraftigt, säger Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen.

Förslagen bedöms sammantaget leda till förbättrad trafiksäkerhet.

Även om Transportstyrelsens bedömning är att hastigheten i dagsläget inte bör höjas håller myndigheten ändå upp dörren öppen för en förändring i framtiden.

– Vi vill se en förbättrad trafiksäkerhet för både A-traktorförare och andra trafikanter. Olyckorna med A-traktorer inblandade måste minska. Om de gör det är vi beredda att tänka om kring hastighetsgränsen. Vi vill i alla fall inte utesluta det, säger Josefin Hallenberg.

Nya möjligheter

EU-kommissionen presenterade 02 mars 2023r ett förslag till nytt körkortsdirektiv som bland annat innehåller nya regler om körkort för vissa bilar som kan köras av ungdomar.

– A-traktorn är både viktig och nödvändig för många ungdomar, framför allt på landsbygden, och ska även framöver kunna bidra till frihet och framkomlighet för unga i hela vårt land, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Kommissionens förslag till nytt körkortsdirektiv innebär en möjlighet för länderna att tillåta körkortsinnehavare med ett så kallat B1-körkort att köra en personbil med en totalvikt på upp till 2 500 kg och med en begränsad hastighet på 45 km/h. B1-körkortet är tänkt för ungdomar från 16 år upp till maximalt 21 år. För att ta B1-körkort ska det krävas att man genomgår ett förarprov, det vill säga teoriprov och körprov.

– Mot bakgrund av kommissionens uppfattning om att det svenska systemet för A-traktorer inte är i överensstämmelse med det nuvarande körkortsdirektivet bör det nya beskedet ses som ett steg i rätt riktning. Vi kommer nu att analysera kommissionens förslag i sin helhet med utgångspunkt att fordonen fortsatt ska kunna användas för att säkra frihet och framkomlighet för ungdomar i hela vårt land, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Kommissionens förslag blir nu föremål för förhandling mellan medlemsstaterna i rådet. När medlemsstaterna är eniga om hela körkortsdirektivet ska rådet och Europaparlamentet komma överens. Vanligtvis är detta en process som kan pågå under ett antal år. Först därefter kan det nya körkortsdirektivet beslutas. Enligt förslaget ska medlemsstaterna sedan ha reglerna på plats efter två år, och börja tillämpa dem efter tre år.

Hårdare krav 

För att köra A-traktor krävs i dag ett körkort med AM-behörighet. Det innebär ett körkort för moped klass I (ibland kallat moppekörkort), eller ett traktorkort. Man får också köra A-traktor med ett körkort med någon annan behörighet. Åldersgränsen för att ta AM-körkort är 15 år och för traktorkort 16 år.

EU-kommissionen vill se hårdare krav för att få köra A-traktor och föreslår att de 16-åringar som vill köra traktor ska behöva ett körkort som motsvarar B-körkort. Andia Valean, EU-kommisionär och ansvarig för transportfrågor, uppger för Ekot och TT att förslaget gäller A-traktorer och finns med i det reviderade EU-direktivet för körkortsregler som kommer presenteras den 1 mars.

– Vi föreslår att A-traktorer ska kunna köras med ett B1-körkort och vi sänker då åldersgränsen till 16 år, säger Andia Valeans.

Dock gäller körkortet endast A-traktorer och vanliga bilar kommer inte kunna köras av 16-åringar. Svenska infrastrukturministern Andreas Carlson (KD) uppger för SVT att han vill se skärpta krav för A-traktorer, bland annat att införa bälteskrav.

TEXT:

Conny Åquist

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.
Laddar

Tror du att Tvärförbindelsen kommer att ha stor påverkan på din arbetspendling?

Tack för din röst
Du har redan röstat på den här omröstningen
Välj ett alternativ!

Annonser

På Testarna kan du snabbt och lätt hitta casinon utan Spelpaus

Spelcash.se – Speltips och rescensioner av alla spelbolag.

Utforska spänningen på ett nytt casino utan svensk licens!

Det är inte olagligt att spela på ett casino utan spelpaus och bonusarna är faktiskt bättre än på svenska sidor.

Den snabbaste betalningsmetoden för casino är swish, CasinoMedSwish.se jämför alla svenska casino med swish så du inte behöver göra det själv.

Jämför alla utländska casino som inte kräver gränser hos CasinonUtanSpelgräns.

Spela casino på nett och ta emot fina välkomsterbjudanden.

Allt du behöver veta om betting utan svensk licens hittar du på casinoburst.com

spela casino utan spelpaus

För den som vill uppleva pålitliga casinon utan svensk licens och söker trygghet, är ett besök till starwarscasinos.com starkt rekommenderat.

Jämför samtliga casino med Swish och läs allt vad de har att erbjuda på Alcasino.se

Bettingstugan.se – Sveriges hem för spel

Hitta Sveriges bäst online casino hos Casinodealen.se

Jämför och hitta bettingsidor för svenska spelare på Sportbloggare.com

Söker du en jämförelse på alla casino i Sverige med licens? Besök GoPlay.se

Slots Casino

Läs om casino utan spelpaus på casinoutansvensklicens.co

Vill du hitta bäst bettingsidor? SvenskBetting listar Sveriges bästa spelsidor!

Är du på jakt efter bästa casino sidor?Det hjälper vi dig med!

De bästa svenska spelsidorna hittar du genom oss, välkommen in!