Skärpta A-traktorkrav kan vända olyckstrenden

Krav på bilbälte och vinterdäck. En tydlig gräns för antal passagerare och regelskärpningar för att hindra manipulering. Dessutom behöver hastighetsgränsen på 30 kilometer i timmen vara kvar. Transportstyrelsen föreslår flera åtgärder för ökad trafiksäkerhet för A-traktorer i en redovisning till regeringen.

Antalet A-traktorer har ökat kraftigt. I dag finns över 50 000 registrerade A-traktorer och det motsvarar en fördubbling på bara två och ett halvt års tid. Parallellt med ökningen har också olyckorna med A-traktorer inblandade blivit fler. Under 2021 skedde 368 olyckor med personskador där A-traktorer var inblandade. Antalet olyckor har tredubblats sett till det årliga genomsnittet under 2016-2019 och ökningen är större än ökningen av antalet fordon.

Filmer om bälten 

Som bekant behöver man inte ha något säkerhetsbälte på sig i en A-traktor, detta trots att 8 km/h är den högsta hastighet man orkar hålla emot vid en krock.

Den kände rallyföraren Björn Waldegård berättade vid ett tillfälle att han hade frontalkrockat i 20 km/h och det var den värsta kraschen han någonsin hade varit med om. Det säger något om de krafter som är i rörelse. Det finns således ett behov av att ge ungdomar och föräldrar insikt om hur viktigt det är att använda bilbälten även i låga hastigheter. Nu har VTI gjort några korta filmer om krocktester med A-traktorer och mopedbilar och de ger skakande och tydliga besked. Utan bilbälte kan det vara kört även i långsamtgående fordon. Filmerna kan ses på VTI.se

Höjd hastighet?

En fråga som analyserats är en höjning av den konstruktiva hastigheten, från dagens 30 km/tim till 40 km/tim. Men Transportstyrelsens slutsats är att hastigheten bör vara oförändrad. De främsta orsakerna till det är de ökade trafiksäkerhetsrisker en höjning skulle innebära och den oroväckande olycksutvecklingen.

  Att höja till 45 kilometer i timmen har aldrig varit aktuellt eftersom alla traktorer med konstruktiv hastighet över 40 kilometer i timmen kräver B-körkort och därmed skulle det bli 18-årsgräns för att kunna köra A-traktor. Däremot har vi analyserat möjligheten att höja till 40 kilometer i timmen, men bedömer att det inte bör göras i detta läge när antalet olyckor ökat så kraftigt, säger Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen.

Förslagen bedöms sammantaget leda till förbättrad trafiksäkerhet.

Även om Transportstyrelsens bedömning är att hastigheten i dagsläget inte bör höjas håller myndigheten ändå upp dörren öppen för en förändring i framtiden.

– Vi vill se en förbättrad trafiksäkerhet för både A-traktorförare och andra trafikanter. Olyckorna med A-traktorer inblandade måste minska. Om de gör det är vi beredda att tänka om kring hastighetsgränsen. Vi vill i alla fall inte utesluta det, säger Josefin Hallenberg.

Nya möjligheter

EU-kommissionen presenterade 02 mars 2023r ett förslag till nytt körkortsdirektiv som bland annat innehåller nya regler om körkort för vissa bilar som kan köras av ungdomar.

– A-traktorn är både viktig och nödvändig för många ungdomar, framför allt på landsbygden, och ska även framöver kunna bidra till frihet och framkomlighet för unga i hela vårt land, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Kommissionens förslag till nytt körkortsdirektiv innebär en möjlighet för länderna att tillåta körkortsinnehavare med ett så kallat B1-körkort att köra en personbil med en totalvikt på upp till 2 500 kg och med en begränsad hastighet på 45 km/h. B1-körkortet är tänkt för ungdomar från 16 år upp till maximalt 21 år. För att ta B1-körkort ska det krävas att man genomgår ett förarprov, det vill säga teoriprov och körprov.

– Mot bakgrund av kommissionens uppfattning om att det svenska systemet för A-traktorer inte är i överensstämmelse med det nuvarande körkortsdirektivet bör det nya beskedet ses som ett steg i rätt riktning. Vi kommer nu att analysera kommissionens förslag i sin helhet med utgångspunkt att fordonen fortsatt ska kunna användas för att säkra frihet och framkomlighet för ungdomar i hela vårt land, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Kommissionens förslag blir nu föremål för förhandling mellan medlemsstaterna i rådet. När medlemsstaterna är eniga om hela körkortsdirektivet ska rådet och Europaparlamentet komma överens. Vanligtvis är detta en process som kan pågå under ett antal år. Först därefter kan det nya körkortsdirektivet beslutas. Enligt förslaget ska medlemsstaterna sedan ha reglerna på plats efter två år, och börja tillämpa dem efter tre år.

Hårdare krav 

För att köra A-traktor krävs i dag ett körkort med AM-behörighet. Det innebär ett körkort för moped klass I (ibland kallat moppekörkort), eller ett traktorkort. Man får också köra A-traktor med ett körkort med någon annan behörighet. Åldersgränsen för att ta AM-körkort är 15 år och för traktorkort 16 år.

EU-kommissionen vill se hårdare krav för att få köra A-traktor och föreslår att de 16-åringar som vill köra traktor ska behöva ett körkort som motsvarar B-körkort. Andia Valean, EU-kommisionär och ansvarig för transportfrågor, uppger för Ekot och TT att förslaget gäller A-traktorer och finns med i det reviderade EU-direktivet för körkortsregler som kommer presenteras den 1 mars.

– Vi föreslår att A-traktorer ska kunna köras med ett B1-körkort och vi sänker då åldersgränsen till 16 år, säger Andia Valeans.

Dock gäller körkortet endast A-traktorer och vanliga bilar kommer inte kunna köras av 16-åringar. Svenska infrastrukturministern Andreas Carlson (KD) uppger för SVT att han vill se skärpta krav för A-traktorer, bland annat att införa bälteskrav.

Kommentarer

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Mer från motor

Volvos provbana – ett 50-årsjubileum

Vi kör mellan Alingsås och Borås. Vägen går genom ett…

Marilyn drar ögon och öron till sig

Allt arbete i hamnen avstannar när vi glider in i…

Prognosen för antalet sålda elbilar sänks

Antalet laddbara fordon i Sverige ökar i en imponerande takt,…

Äntligen en ny satsning på offshoreracing!

Den 200 hästar starka Mercuryn hostar i gång efter viss…

Senaste nytt

En salig skara av Björköbor

För nästan två år sedan frågade journalisten och fotografen Conny…

En hjärtefråga

Jag bor i en liten ort uppefter kusten. Där är…

Julhjärtan i krantoppen

I mörka och kalla adventstider behövs saker som lyser upp…

Bulyckehäst plockade hem prestigefyllt pris

På Svenska ridsportsförbundets Ryttargalan 2023 delades i slutet av november…

”Det känns rätt att hänga tavlorna här”

Verena Adamsson var en av många utställare som var med…

Det krävs en miljöprövning av den havsbaserade vindkraften, för ett bra beslut

I ett svar på en tidigare införd insändare av Vänsterpartiet…

Fler inbrott under oktober och november

Enligt utsagor på Facebook-sidan Anslagstavla Öckerö kommun har ett antal…

Tänk till när det är tänt

Vi vet alla att levande ljus ska släckas när vi…

Det våras för jazzlegendaren

86 år fyllda håller kärleken till musiken Gilbert Holmström på…

Önskelista till tomten en tradition

Fredagen den 1 december sätts tomtelådan på plats i Tomteland…

Du är inte ensam om att vara ensam

Man kan exempelvis drabbas av sjukdom som begränsar en eller…

Eftersökshunden Rolex älskar att jobba

Lars Sellbrant är en eftersöksjägare som är förankrad i lokalt…

Milstolpe passerad för Centrumplatsens nya fastighet

Källö-Knipplas handelsförening arbetar med planeringen för att uppföra en ny…

Hisingsleden öppnar

Den 6 december öppnar den nya bron vid Björlandamotet, vilket…

Ny förskola tar emot barnen i januari

Våren 2019 revs den gamla uttjänta förskolan vid Torslanda Torg…

Fokus på folklig förankring när medborgarförslag blir ö-förslag

Förra hösten beslutade kommunstyrelsen att göra en översyn av hanteringen…

Miljöpartiet värnar om den orörda naturen på Öckerööarna och klimatsmart planering

Sedan en tid tillbaka har det funnits en detaljplan för…

Gubbhyssens tid är snart här

Nästa år fyller jag jämnt. Jag har ingen ålderskris att…

Dörrarna öppna till ny optiker i Amhult

När Sara Olsson tog över som ägare för Specsavers butik…

Fortsatta IT-störningar för Svenska kyrkan

I mitten av vecka 48 hade de IT-störningar som drabbade…

De ska springa i 24 timmar

Emir Halakic, Elin Hartelius och Louise Kjellson, IF Kville, är…

Populär filmklubb

– Filmstudioupplägget är något jag alltid har gillat. Det vill…

Stor skillnad på vilken förälder som vabbar mest

I en typisk svensk familj är de mer sannolikt att…

Torslanda Ridklubb gav sig in i kampen mot cancer

Evenemanget kallades ”Kür for Cure” & ”Hopp for Hope” –…

Hits och nostalgi i julskrud

Under namnet Greatest 80’s har ett stort antal kända artister…