Nej, vi har inte fri fart här i landet.
Men! Vi har fri acceleration. Något vi ska vara väldigt glada för. Speciellt nu när elbilarna börjar komma mer och mer.
Ni vet hur det är, när man går in till en bilhandlare. Fötterna traskar direkt i väg till sportbilsavdelningen där drömbilarna står – de där fräcka men oförnuftiga sakerna som har stora motorer med många hästkrafter och litet bagage. Efter att ha drömt en stund tar man därefter sitt förnuft tillfånga och går till ”surbilsavdelningen”. Där alla de bilarna som man inte vill köpa står men som man ändå köper därför de är praktiska, har gott om plats och är vettiga på alla sätt och vis – inte minst för att de har små motorer med få hästkrafter och stort bagage.
Det passionerade hjärtat drar alltså i väg med en till ett ställe, medan den logiska hjärnan i slutändan tar över och så står man där med en bil man innerst inne inte vill ha, men som man inser att man behöver… Ja, ni vet hur det är! Eller rättare sagt, ni vet hur det har varit. För så behöver det inte vara längre. Nu finns förnuftiga bilar med plats för en familj, stort bagage, tuff design och massor av körglädje. Kort och gott – äntligen kan hjärta och hjärna få sitt lystmäte i ett och samma paket … eh, i en och samma bil. Det är Cupra Born bevis på!
Jag befinner mig hos Frontbilar i Tagene och ska få provköra en Cupra Born.
– Här är nyckeln. Det räcker att
du har den i fickan, dörren öppnar sig när du tar i handtaget, säger försäljaren Ole Jahren.
Jag får en snabbgenomgång om hur bilen fungerar.
– När du trycker på bromsen startar tändningen … eh, elektroniken, säger Ole.
Cupra Born har ingen vanlig växelspak utan ett vred som sitter till höger om ratten. Vrids detta framåt får man in driveläget och vrids det åt andra hållet så får man in backen.
– Normalt tar det någon timme att instruera köparen om alla finesser men nu vet du åtminstone hur man kommer i väg, säger han.
Sakta och försiktigt rullar jag ut på Tagenevägen och jag har inte kommit många meter innan jag lägger märke till den styva karossen och den distinkta styrningen. Och! Inte minst, motorns potential! Jag inser att jag bara måste ut på motorvägen för att testa omkörningskapaciteten. Och en sak kan jag säga, det gäller att hålla i hatten och i ratten! Ratten ja! Den har ett par stora knappar avsedda för tummarna. Med dem tummar man in olika inställningar som exempelvis komfortläge, maximalt lång körsträcka och så vidare. Då tänds en liten symbol på instrumentbrädan och när man har valt sportbilsläget kommer en tävlingsbilsmålflagga fram!
Instrumentbrädan är för övrigt värd ett omnämnande, den består egentligen av två olika. En liten som man har precis i synfältet, där viktig information som hastighet och strömförbrukning anges. Till höger om den finns en stor display i A4-storlek – det är den som kräver någon timmas genomgång för att fullt ut förstås.
Born är ett gammalt medeltida ord som betydde källa. Jag undrar om de var medvetna om det när bilen fick sitt namn. Källa … hm? Källan till körglädje, kanske!
Max effekt: 231 hk
Max vridmoment: 310 Nm
Acc 0-100 km/h: 7 sek
Räckvidd: 50 + mil