Veckans tidning
Tidningen har testkört bilmodellen Born, den första helt elektriskt drivna bilen från CUPRA.
Tidningen testkör - Cupra Born

En källa till körglädje

Publicerad:

Nej, vi har inte fri fart här i landet.
Men! Vi har fri acceleration. Något vi ska vara väldigt glada för. Speciellt nu när elbilarna börjar komma mer och mer.

Ni vet hur det är, när man går in till en bilhandlare. Fötterna traskar direkt i väg till sportbilsavdelningen där drömbilarna står – de där fräcka men oförnuftiga sakerna som har stora motorer med många hästkrafter och litet bagage. Efter att ha drömt en stund tar man därefter sitt förnuft tillfånga och går till ”surbilsavdelningen”. Där alla de bilarna som man inte vill köpa står men som man ändå köper därför de är praktiska, har gott om plats och är vettiga på alla sätt och vis – inte minst för att de har små motorer med få hästkrafter och stort bagage. 

Det passionerade hjärtat drar alltså i väg med en till ett ställe, medan den logiska hjärnan i slutändan tar över och så står man där med en bil man innerst inne inte vill ha, men som man inser att man behöver… Ja, ni vet hur det är! Eller rättare sagt, ni vet hur det har varit. För så behöver det inte vara längre. Nu finns förnuftiga bilar med plats för en familj, stort bagage, tuff design och massor av körglädje. Kort och gott – äntligen kan hjärta och hjärna få sitt lystmäte i ett och samma paket … eh, i en och samma bil. Det är Cupra Born bevis på!

Olika körlägen

Jag befinner mig hos Frontbilar i Tagene och ska få provköra en Cupra Born.

– Här är nyckeln. Det räcker att

du har den i fickan, dörren öppnar sig när du tar i handtaget, säger försäljaren Ole Jahren. 

Jag får en snabbgenomgång om hur bilen fungerar. 

– När du trycker på bromsen startar tändningen … eh, elektroniken, säger Ole.

Cupra Born har ingen vanlig växelspak utan ett vred som sitter till höger om ratten. Vrids detta framåt får man in driveläget och vrids det åt andra hållet så får man in backen. 

– Normalt tar det någon timme att instruera köparen om alla finesser men nu vet du åtminstone hur man kommer i väg, säger han.

Sakta och försiktigt rullar jag ut på Tagenevägen och jag har inte kommit många meter innan jag lägger märke till den styva karossen och den distinkta styrningen. Och! Inte minst, motorns potential! Jag inser att jag bara måste ut på motorvägen för att testa omkörningskapaciteten. Och en sak kan jag säga, det gäller att hålla i hatten och i ratten! Ratten ja! Den har ett par stora knappar avsedda för tummarna. Med dem tummar man in olika inställningar som exempelvis komfortläge, maximalt lång körsträcka och så vidare. Då tänds en liten symbol på instrumentbrädan och när man har valt sportbilsläget kommer en tävlingsbilsmålflagga fram!

Instrumentbrädan är för övrigt värd ett omnämnande, den består egentligen av två olika. En liten som man har precis i synfältet, där viktig information som hastighet och strömförbrukning anges. Till höger om den finns en stor display i A4-storlek – det är den som kräver någon timmas genomgång för att fullt ut förstås.

Källa till glädje

Born är ett gammalt medeltida ord som betydde källa. Jag undrar om de var medvetna om det när bilen fick sitt namn. Källa … hm? Källan till körglädje, kanske! 

Fakta

Max effekt: 231 hk
Max vridmoment: 310 Nm
Acc 0-100 km/h: 7 sek
Räckvidd: 50 + mil

TEXT:

Conny Åquist

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.
Laddar

Använder du AI i ditt arbete?

Tack för din röst
Du har redan röstat på den här omröstningen
Välj ett alternativ!

Annonser

På Testarna kan du snabbt och lätt hitta casinon utan Spelpaus

Spelcash.se – Speltips och rescensioner av alla spelbolag.

Utforska spänningen på ett nytt casino utan svensk licens!

Det är inte olagligt att spela på ett casino utan spelpaus och bonusarna är faktiskt bättre än på svenska sidor.

Den snabbaste betalningsmetoden för casino är swish, CasinoMedSwish.se jämför alla svenska casino med swish så du inte behöver göra det själv.

Jämför alla utländska casino som inte kräver gränser hos CasinonUtanSpelgräns.

Spela casino på nett och ta emot fina välkomsterbjudanden.

Allt du behöver veta om betting utan svensk licens hittar du på casinoburst.com

spela casino utan spelpaus

För den som vill uppleva pålitliga casinon utan svensk licens och söker trygghet, är ett besök till starwarscasinos.com starkt rekommenderat.

Jämför samtliga casino med Swish och läs allt vad de har att erbjuda på Alcasino.se

Bettingstugan.se – Sveriges hem för spel

Hitta Sveriges bäst online casino hos Casinodealen.se

Jämför och hitta bettingsidor för svenska spelare på Sportbloggare.com

Söker du en jämförelse på alla casino i Sverige med licens? Besök GoPlay.se

Slots Casino

Läs om casino utan spelpaus på casinoutansvensklicens.co

Vill du hitta bäst bettingsidor? SvenskBetting listar Sveriges bästa spelsidor!

Är du på jakt efter bästa casino sidor?Det hjälper vi dig med!

De bästa svenska spelsidorna hittar du genom oss, välkommen in!