Tidningen testkör - Cupra Born

En källa till körglädje

Nej, vi har inte fri fart här i landet.
Men! Vi har fri acceleration. Något vi ska vara väldigt glada för. Speciellt nu när elbilarna börjar komma mer och mer.

Ni vet hur det är, när man går in till en bilhandlare. Fötterna traskar direkt i väg till sportbilsavdelningen där drömbilarna står – de där fräcka men oförnuftiga sakerna som har stora motorer med många hästkrafter och litet bagage. Efter att ha drömt en stund tar man därefter sitt förnuft tillfånga och går till ”surbilsavdelningen”. Där alla de bilarna som man inte vill köpa står men som man ändå köper därför de är praktiska, har gott om plats och är vettiga på alla sätt och vis – inte minst för att de har små motorer med få hästkrafter och stort bagage. 

Det passionerade hjärtat drar alltså i väg med en till ett ställe, medan den logiska hjärnan i slutändan tar över och så står man där med en bil man innerst inne inte vill ha, men som man inser att man behöver… Ja, ni vet hur det är! Eller rättare sagt, ni vet hur det har varit. För så behöver det inte vara längre. Nu finns förnuftiga bilar med plats för en familj, stort bagage, tuff design och massor av körglädje. Kort och gott – äntligen kan hjärta och hjärna få sitt lystmäte i ett och samma paket … eh, i en och samma bil. Det är Cupra Born bevis på!

Olika körlägen

Jag befinner mig hos Frontbilar i Tagene och ska få provköra en Cupra Born.

– Här är nyckeln. Det räcker att

du har den i fickan, dörren öppnar sig när du tar i handtaget, säger försäljaren Ole Jahren. 

Jag får en snabbgenomgång om hur bilen fungerar. 

– När du trycker på bromsen startar tändningen … eh, elektroniken, säger Ole.

Cupra Born har ingen vanlig växelspak utan ett vred som sitter till höger om ratten. Vrids detta framåt får man in driveläget och vrids det åt andra hållet så får man in backen. 

– Normalt tar det någon timme att instruera köparen om alla finesser men nu vet du åtminstone hur man kommer i väg, säger han.

Sakta och försiktigt rullar jag ut på Tagenevägen och jag har inte kommit många meter innan jag lägger märke till den styva karossen och den distinkta styrningen. Och! Inte minst, motorns potential! Jag inser att jag bara måste ut på motorvägen för att testa omkörningskapaciteten. Och en sak kan jag säga, det gäller att hålla i hatten och i ratten! Ratten ja! Den har ett par stora knappar avsedda för tummarna. Med dem tummar man in olika inställningar som exempelvis komfortläge, maximalt lång körsträcka och så vidare. Då tänds en liten symbol på instrumentbrädan och när man har valt sportbilsläget kommer en tävlingsbilsmålflagga fram!

Instrumentbrädan är för övrigt värd ett omnämnande, den består egentligen av två olika. En liten som man har precis i synfältet, där viktig information som hastighet och strömförbrukning anges. Till höger om den finns en stor display i A4-storlek – det är den som kräver någon timmas genomgång för att fullt ut förstås.

Källa till glädje

Born är ett gammalt medeltida ord som betydde källa. Jag undrar om de var medvetna om det när bilen fick sitt namn. Källa … hm? Källan till körglädje, kanske! 

Kommentarer

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Mer från motor

En källa till körglädje

Ni vet hur det är, när man går in till…

En livslång passion

Få transportsätt är så avkopplande att åka som tåg. Ena…

Allt större brist på laddstolpar

Bristen på laddinfrastruk- tur riskerar att få en stor påverkan…

Skärpta A-traktorkrav kan vända olyckstrenden

Antalet A-traktorer har ökat kraftigt. I dag finns över 50…

Senaste nytt

Björkö kan få 400 nya bostäder till år 2040

Med sina knappa 1500 invånare är Björkö en udda fågel…

Om bostadsbristen Del II

Att Göteborg växer så det knakar kan inte ha undgått…

Campingen i Lilleby byter ägare och blir First Camp

Göteborgs Camping, eller Lilleby camping i folkmun, har 80 fullrustade…

Hemmavinst för Torslanda IK i derbyt mot Zenith

Matchen inleddes avvaktande från bägge håll. TIK skaffade sig ett…

Spara vatten i helgen

Göteborgs kommun kommer under helgen (26-28 maj) att koppla in…

Betelskolans nya lokaler invigda

Betelskolan på Hönö har fått nya lokaler för att husera…

Hönö IS gör en satsning för lokalsamhället

Hönö IS hade mark över vid gamla Heinövallen, men i…

Invigning av nya lokaler för Närhälsan Torslanda Rehabmottagning

Närhälsan Torslanda rehabmottagning invigdes av enhetschef och leg. fysioterapeut Jannis…

Spaden i marken för hyresrätter på Björkö

Björkdungen ska vid färdigställandet utgöras av 39 nya hyresrätter. Lägenheterna…

Tio år av livsviktigt givande

I maj 2013 byttes den gamla blodbussen ut mot en…

Rosita Ståhl – en glasets mästare

– Fascinationen för glas har alltid funnits där, kreativiteten också.…

Alice älskar diplomboxning

Alice går på Torslandaskolan i årskurs 7. Hon  lägger all…

Nyanlända lotsas in i Öckerö kommun

Redan 2016 startades föreningen ÖS! (Öckerö samverkan integration) för att…

Berörande mästerverk fick folkets hyllning

 Förutom öarnas egna körsångare hade körer från många andra platser…

Blå himmel blues

För varje år som går så förstår jag det lite…