Äntligen en ny satsning på offshoreracing!

Äntligen satsar några nya förmågor på offshoreracing här i Bohuslän.

Den 200 hästar starka Mercuryn hostar i gång efter viss tvekan. Den har nyligen fått de tre förgasarna rengjorda och packningarna utbytta. Trots detta är den ändå inte i sin bästa form och misständer på tomgång men den ska strax får undertecknad på soligt humör. För så fort V6:an börjar bli vän med karburationen bär det i väg. Jag sitter i navigatörstolen i familjen Kurténs offshorebåt. En smäcker 21 fots skapelse på 500 kilo (motorn inkluderad), framdriven av den här amerikanska dunderklumpsmotorn på 2,4 liters slagvolym. Framför mig sitter Anton Kurtén, lillpojken i skaran, och rattar detta fartmonster, god för sisådär 65 knop. 

Anton tråcklar sig igenom den stora hamnanläggningen i Björlanda kile. Här råder 5 knops maxhastighet och det är väl typ vad den här båten gör om motorn skulle stanna och vi skulle behöva paddla den – så effektivt ser skrovet ut. 

Väl ute på fritt vatten drar föraren på. Jag har bett att han ska göra det lugnt och varligt eftersom undertecknad aldrig åkt något liknande tidigare och har därmed ingen aning om vad som komma ska. Anton gasar på och farten ökar och ökar och ökar och … tar det aldrig slut, hinner jag tänka. Sitthöjden är sådan att rumpan befinner sig jäms med vattenytan när båten ligger vid kaj och en låg sittposition förstärker åkupplevelsen. Vi flyger förbi kobbar och skär i ett huj. Känslan påminner i mångt och mycket om att åka motorcykel. Den snabba accelerationen, den höga farten, och centrifugalkraftssuget i svängarna. Äntligen, tänker jag, äntligen, får jag åka en båt av den här typen och äntligen satsar några västkustbor på offshoreracing! För nog är det märkligt att så få sysslar med båtracing i ett landskap som så präglas av kust och hav som Bohuslän.

Pang för pengarna

Innan provturen till sjöss har vi suttit hemma hos familjen Kurtén och pratat. Det är pappa Peter och sönerna Anton och Johan samt kompisen Felix Ljungström. 

– Genom åren har vi provat gokart, trial och en del annat. Men så åkte vi och såg på Roslagsloppet för ett par år sedan och efter det var det kört. Jag har alltid gillat båtar, även om jag aldrig ägt en familjebåt, och Anton var inte svårövertalad att hoppa på detta, säger Peter.

Peter fungerar som huvudsponsor och allt i allo, Anton sitter bakom ratten, Johan är mekaniker och Felix tjänstgör som navigatör. 

Peter påpekar att båtracing är en motorsport där man får mycket för pengarna eller, som amerikanerna säger, Much bang for the bucks*.

– De flesta sporter på två eller fyra hjul kostar en förmögenhet i form av inköp, underhåll och så vidare. En sådan här båt och motor är relativt billig och är mer eller mindre en engångs investering. Vad som kostar i de här sammanhangen är framför allt resor till och från tävlingar, eftersom de flesta går på östkusten, och övernattningar.

Peter tävlade själv aktivt i ungdomsåren tilsammans med sin bror Stefan.

– Brorsan styrde och jag navigerade. Vi vann ett antal SM-deltävlingar och var bland annat fyra i SM 1979, säger han.

Båten de körde då – en 19 fots Smiler med en Mercury F1 på 230 hästar och god för 74 knop – finns kvar i Peters ägo men så hittade Anton en bra båt i Stockholm för klassen Classic offshore**, som är den största klassen idag, och de slog till. Det rör sig om en Mikael Frodé-byggd båt på 21 fot från 1988 och med en lätt trimmad utombordsmotor från 1991. 

– Från början hade vi en 150-hästare men det gick för sakta så den ersattes med denna 200-hästare, säger familjens överhuvud.

Båtkonstruktören har vunnit såväl SM som EM och VM genom åren så potential lär ju finnas.

Nu har Johan dessutom gått och köpt en 18 fots Smuggler med en Mercury på 150 hästkrafter så då blir det två båtar i grabbarna Kurténs ägo.

– Båtracing är en gemensam familjegrej, säger Johan.

Goda egenskaper 

Under diskussionens lopp kommer vi så in på vad som krävs i båtracing. Vad förväntas exempelvis personer som kör farkoster i de här hiskliga hastigheterna ha för egenskaper? 

– Känslan och att kunna läsa av sjön så att man vet var man kan köra fort och se var man måste hålla igen, säger Anton.

Och vad krävs av en god navigatör? 

– Ja, han måste lita på föraren. Dessutom vara kall och koncentrerad på uppgiften då det är lätt att göra bort sig. Att vara lugn och inte vara rädd samt kunna läsa sjökort är bra egenskaper. Dessutom är båten öppen så det blåser och då är det lätt att sjökortet far i väg, säger Felix.

Äntligen satsar några nya förmågor på offshoreracing här i Bohuslän. Kul att satsningen sker från vårt område!

* ”Bang for the buck” = få mycket för pengarna
**Besättningen bestämmer en snitthastighet innan start och den båt som kommer närmast snitthastigheten när den kommer i mål vinner. Därmed kan alla tävla mot varandra.

Kommentarer

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Mer från motor

Volvos provbana – ett 50-årsjubileum

Vi kör mellan Alingsås och Borås. Vägen går genom ett…

Marilyn drar ögon och öron till sig

Allt arbete i hamnen avstannar när vi glider in i…

Prognosen för antalet sålda elbilar sänks

Antalet laddbara fordon i Sverige ökar i en imponerande takt,…

Äntligen en ny satsning på offshoreracing!

Den 200 hästar starka Mercuryn hostar i gång efter viss…

Senaste nytt

Stor skillnad på vilken förälder som vabbar mest

I en typisk svensk familj är de mer sannolikt att…

Torslanda Ridklubb gav sig in i kampen mot cancer

Evenemanget kallades ”Kür for Cure” & ”Hopp for Hope” –…

Hits och nostalgi i julskrud

Under namnet Greatest 80’s har ett stort antal kända artister…

Fler besök men mindre mängd återvinns

När pandemin slog till var det många som antingen blev…

Nedsatt kapacitet skapar påfrestning för boende på Nordöarna

Emma Rydberg har bott på Rörö i 12 år och…

Så ser framtiden ut för Torslandas två centrala F-6-skolor

Noleredsskolan står, som Torslanda-Öckerötidningen skrev om i förra veckan, inför…

Bedrägeriernas svarta månad

I mitten av november hade det redan anmälts 20 000 annonsbedrägerier…

”Skärmlös” men inte fantasilös

Nu vill regeringen göra förskolan ”skärmlös”. Ett förslag som uppskattas…

Utegym ska bli klart i vår

I mars i år skrev Torslanda-Öckerötidningen att stadsmiljöförvaltningen och idrotts-…

Alla fossilfria energislag behövs

I en insändare i Torslanda-Öckerötidningen framför företrädare för Vänsterpartiet Öckerö…

Tufft finalspel i Skol-DM i futsal

Det var tufft motstånd vid måndagens finalspel i futsal DM.…

Spelleverantörer: deras roll och fördelar för onlinekasinon

Provident är ett företag som specialiserar sig på att utveckla…

Bra men med utrymme för förbättring

I veckan presenterade Christina Riksén, näringspolitisk rådgivare i Svenskt Näringsliv,…

400 bostäder på Björkö

Den fördjupade översiktsplanen utgör det fundament som kommunen använder vägledande…

Buröfärjan blir försenad

Beskedet att kommunen skulle hyra in båten Windros som ersättningsfärja…

Noleredsskolan på tur för ombyggnation

Enligt en tidigare kommunicerad tidplan  [Torslanda-Öckerötidningen 20211009] ska Nya Torslandaskolan…

Övningen som blev på liv och död

– Klart jag tänker på det som hände och pratar…

Filosofisk deckare i bohusmiljö

Torslanda-Öckerötidningens mångårige medarbetare Conny Åquist är inte bara en institution…

Nu ökar Covid-19 igen

I ett pressmeddelande från Folkhälsomyndigheten uppmanar myndigheten framförallt de som…

Allsvenskan nästa för Björlandaexpressen

Det är en trött och lite förkyld Axel Henriksson som…

Moa värnar om de bönder som finns kvar

Moa har alltid hållit sig inom livsmedelsbranschen. – Jag gick…

Två helt olika historiska händelser

Den 18 november är det 20 år sedan den fatala…

Gun Lund prisas för sin dans

Vid en ceremoni i samband med regionfullmäktiges höstmöte fick Gun…

Nostalgi är Björns melodi

För många av dem som var med på 50-talet framstår…

”Det är ett fantastiskt roligt jobb”

Nu i höst spelas musikalen Wicked på Operan. Och det…