Det är hårda tider i båtbranschen. Det visar en undersökning som båtbranschens riksförbund Sweboat genomförde i augusti.
Ett konkret exempel är Göteborgsbaserade företaget Nimbus som tidigare i veckan meddelade att de stänger två båtfabriker i Finland.
Varje år genomför Sweboat en enkätundersökning kallad Läget i båtbranschen, inför organisationens mässor. I enkäten tillfrågas företag verksamma inom fritidsbåtsbranschen, marinbutiker, båtförmedlare, verkstäder, varv, tillverkare, försäkringsbolag med flera om hur säsongen har varit.
Årets enkät genomfördes 12-22 augusti och svar inkom från 124 olika företag. I undersökningen visar det sig att fritidsbåtbranschen har haft det tufft efter pandemin, då försäljningen blomstrade. Då var det till och med en utmaning för många att hinna producera och leverera i takt med efterfrågan.
I år har många företag i fritidsbåtbranschen haft det betydligt kämpigare. Det har sålts färre båtar och tillbehör. Konsumenterna är mer avvaktande och mer priskänsliga, enligt Sweboats undersökning, som också visar att tjänsteföretagen drabbats men inte lika hårt.
– Tiderna är tuffa för många i båtbranschen, precis som det är i de flesta andra branscher just nu. Men undersökningen visar också tydligt att det finns både undantag och ljusglimtar och att en klar majoritet ser positivt på framtiden, säger Mats Eriksson, vd på Sweboat, i ett pressmeddelande.
Framtidsoptimismen i branschen som bland annat återspeglar sig i att cirka 43 procent av respondenterna ser positivt på hösten och nästa år, medan ”bara” 18 procent ser pessimistiskt på samma period. Cirka 33 procent har fyllt i att de varken har en positiv eller negativ känsla inför perioden.
De positiva tongångarna som finns grundar sig till stor del i konjunkturläget, som exempelvis att räntorna på lån antas gå ner vilket skulle kunna få en positiv effekt på båtförsäljningen.
Andra ljusglimtar består i att de dyrare båtarna fortfarande säljer relativt bra då det kundsegmentet inte är lika konjunkturkänsligt. Likaså går exporten bra på grund av att kronan är fortsatt svag.
Ett båtföretag som nu helt och hållet fokuserar på produktionen av dyrare premiumbåtar är Göteborgsbaserade Nimbus Group. Nyligen meddelande man att man stänger två fabriker i Finland där företagets småbåtar tillverkas, vilket innebär at omkring 140 anställda i Finland får gå.
Anledningen är den vikande marknaden för småbåtar, vilken har bidragit till betydande förluster för koncernen under flera kvartal.
– Vi pratar om vårt DNA, det är där vi kommer ifrån och det har alltid varit vår kärnverksamhet. Premiumsegmentet tål att fraktas utifrån en prisbild vilket öppnar hela den globala marknaden för oss, sa Nimbus vd Jan-Erik Lindström till Göteborgs-Posten tidigare i veckan, om varför företaget nu riktar in sig på premiumsegmentet.
Enligt Jan-Erik Lindström är det inte aktuellt med fler fabriksstängningar. I Sverige har Nimbus båttillverkning i Mariestad och Norrtälje, medan huvudkontoret ligger i Långedrag.
– Det är två helt skilda affärsmodeller i botten så jag ser ingen anledning till att varken den svenska delen, eller någon av de övriga ska påverkas då den här åtgärden riktar sig, som nämnt, mot småbåtssegmentet, säger han till GP.