Samtidigt med laddstationer för eldrivna fritidsbåtar börjar man införa separat betalning av el på båtplatserna i kommunens hamnar. Satsningen ingår i ett EU-finansierat projekt i Bohuslän och Sydnorge.
Än så länge är inte eldrivna båtar någon vanlig syn i svenska skärgårdar. Men Grefab, Göteborgsregionens fritidshamnar AB, vill vara beredda inför framtiden.
–Man kan säga att vi börjar bygga ett laddsystem redan innan det finns behov för det, förklarar Anders Söderberg, vd, Grefab.
Till sin hjälp har han ett samarbetsprojekt som delfinansieras av EU och sträcker sig längs kusten, från Göteborg till Oslofjorden och vidare ända till Norges sydspets. Målet är att ha 400 laddstationer för elbåtar på sträckan.
– Vi ska skapa förutsättningar för den gröna omställningen. Som elbåtsägare ska man känna sig trygg i att kunna ta sig runt hela kusten, menar Madeleine Lilja, projektledare för Go:LEIF, Grön omställning med laddning, elektrifiering och infrastruktur för fritidsbåtar.
Projektets uppgift är också att höja kunskapsnivån när det gäller eldrift på sjön. En förhoppning är att båtägare i framtiden ska byta ut sina bensin- och dieselmotorer mot batterier och eldrift.
–Det är ett jättespännande område. Mottagandet är mycket positivt bland båtägare. Man slipper buller och avgaser och kan njuta av hela båtresan, fortsätter projektledaren.
Utbyggnaden är i full gång. Grefab har redan installerat ett par laddstationer för besökande båtar. I Saltholmens inre hamn finns en snabbladdare som kan användas både av fritidsbåtar och av bilar med eldrift. Innan årets slut ska det även finnas laddare i Lindholmen och Fiskebäck.
Småbåtshamnen i Hinsholmen har fått en laddstation för besökare på den yttersta bryggan i hamnen, med en effekt på 11 kilowatt. Betalning görs genom en app i telefonen. På bryggans 50 båtplatser har också ett betalsystem införts för all elförbrukning.
–Vi fortsätter installera laddare och det nya betalsystemet för el i samtliga våra hamnar, med början på bryggorna för större båtar, berättar Anders Söderberg.
Med tiden blir det alltså förändringar för alla båtägare i hamnarna. Separat betalning för vanlig el införs efter hand på de aktuella bryggorna. Tillgång till el har hittills ingått i båtplatshyran. Nu får båtägarna betala för förbrukningen på sin egen båtplats.
Någon risk att fel båt snyltar på båtplatsens el lär det inte bli:
–När sladden till båten dras ur avbryts debiteringen direkt, förklarar Grefabs vd.
En fördel är att det nu blir tillåtet att använda eluttagen dygnet runt, även utan att båtägaren är på plats, menar Anders Söderberg.
–Enligt nuvarande regler får man bara använda eluttagen när man befinner sig i båten.
Den väntade ökningen av eldriften gör det naturligt för Grefab att ta betalt för all elförbrukning i hamnarna. En anledning är att eldrivna båtar kan laddas fullt över en natt via de vanliga uttagen som redan finns i båthamnarna.
Snabbladdarna med större kapacitet, uppåt 150 kilowatt, är dock av samma typ som för elbilar. Med dem kan man kan ladda en större eldriven båt på bara några timmar. Enligt Anders Söderberg har man ännu inte funnit en hanterbar lösning för att installera sådan i större omfattning.
–Kablarna blir till exempel alldeles för grova och tunga för våra syften i hamnarna.
Inom projektet Go:LEIF kommer man bara att bygga fem stycken laddare av den typen. Genom privata initiativ finns dock redan en laddkorridor med snabbladdare mellan Göteborg och Hamburgsund.
/Sven Lundstedt