– Varför finns det inte utsläppskrav för fritidsbåtar, frågar sig en elbåtsäljare som privat engagerat sig för kraftfulla laddare längs Bohuskusten.
Fritidsbåtar klarar sig utan katalysatorer och utsläppsregler medan kraven på personbilar och lastbilar är stränga. Det tycker elbåtsäljaren Leo Ekbom är skevt.
– Hur kan man få åka omkring med utombordare på 700 hästkrafter och låta avgaserna gå orenade rakt ut i vattnet? Någon borde ställa sig upp och ställa krav också på dem, tycker han.
Han jämför med utvecklingen i andra europeiska länder, där exempelvis fossildrivna motorer förbjudits i större insjöar under sommarmånaderna.
– På kanalerna i Holland är nu fritidsbåtarna i stort sett elektrifierade, fortsätter Leo Ekbom.
Sverige har dessutom flera stora elbåtstillverkare.
– Men över 95 procent av båtarna går på export!
Han hoppas dock att det går likadant för elbåtarna som med elbilsförsäljningen:
– Där var vi i Sverige också sena i starten, menar Leo Ekbom.
Men de naturliga förutsättningarna sätter också gränser för eldrift på sjön.
– Det går åt mer energi för att driva en båt i vattnet än vad det gör för fordon på land. En traditionell motordriven båt drar tio gånger mer bränsle än en bil gör på land.
Därför klarar inte dagens batterier att driva elbåtarna lika snabbt som de fossildrivna båtarna.
– De mindre elbåtarna har längre räckvidd än de större, men håller ofta en fart på fem till sju knop, upplyser Leo Ekbom.
Sådana elbåtar kan komma 50 sjömil på en laddning, ungefär en resa tur och retur till Skagen eller enkel väg till Strömstad. Kraftfullare elbåtar klarar att plana och gör upp mot 30 knop. Då kommer man bara hälften så långt på en laddning.
– Många säger att det är för lite men i verkligheten är sådana sträckor mycket ovanliga för fritidsbåtar. Med nuvarande elpris kostar en full laddning av en långsammare elbåt 90 kronor, vilket räcker till 4-5 normala dagsturer, eller 60 sjömil, hävdar Leo Ekbom.
Den största vinsten är miljövinster på flera sätt. Man slipper inte bara avgaser utan också ljudet från båtmotorn.
– Gången är helt knäpptyst. Ända från start får man samma känsla som när man sätter segel på en segelbåt, faller av och stänger av motorn, säger elbåtsäljaren entusiastiskt.
Fortfarande saknas andra incitament för att välja eldrift. Förbud och subventioner är inte nödvändiga tycker Leo Ekbom:
– Men Grefab skulle ju till exempel kunna avsätta bara en brygga för elbåtar.
För yrkesskeppare såsom fiskare och taxibåtar finns dock investeringsstöd att söka genom Klimatklivet.
Leo Ekbom har också
privat engagerat sig för fler snabbladdare längs kusten. Idag finns sex stycken kraftfulla laddstationer mellan Göteborg och Hamburgsund.
– Det är inte illa! Vi ligger långt framme på västkusten. Det har vi Iyckats med i samarbete med ett brittiskt företag. I Stockholm finns ännu ingen permanent gästladdare.
Fler finns också längs norska kusten. De kan man se på laddkartan på Elbat.org.
/Sven Lundstedt