Tävlingsåret kunde inte ha börjat så mycket bättre för Låssbyteamet.
Äntligen satsar några nya förmågor på offshoreracing här i Bohuslän. Förra året formerade nämligen familjen Kurtén, det vill säga pappa Peter med sönerna Anton och Johan samt kompisen Felix Ljungström ett båtracingteam inom offshoreracingen. Ynglingarna utsåg raskt pappa Peter (vem annars) till huvudsponsor och alltiallo medan Anton Kurtén, lillpojken i skaran, fick sitta bakom ratten och styra fartmonstret medan Johan fungerade som mekaniker och Felix tog på sig navigatörsrollen.
Båten – en smäcker 21 fots skapelse på 500 kilo (motorn inkluderad), framdriven en amerikansk Mercury V6:a på 2,4 liters slagvolym och 200 hästar – införskaffades = en set up god för sisådär 65 knop.
Tävlingsklassen båten ställer upp i kallas Classic offshoreracing. Tävlingsmomentet består i att besättningen bestämmer en snitthastighet innan start, och den båt som kommer närmast snittet när den kommer i mål vinner. Därmed kan alla tävla mot varandra. Ett typiskt lopp kan vara 40 distansminuter långt och ta en timma.
Nu har teamet gått och köpt en 20 fots Smuggler med en blueprintad* Mercury på 115 hästkrafter så därmed har de två båtar att tävla med.
– Allt är helt nytt! Vi fick tag i ett tomt skrov för en tid sedan och har monterat allt själva, säger Peter.
Den nya båten tävlar i den internationella A-klassen, där först i mål är det som gäller.
Årets premiärtävling gick i Roslagen i den båtmotorsportshistoriska hamnstaden Öregrund. Öregrund har en lång båtmotorsportshistoria att se tillbaka på. Där har bland annat Roslagsloppet arrangerats och det historiska Getingloppet med sina stora offshorebåtar som kom från hela världen. Tävlingen som Låssbyteamet deltog i är en av sju deltävlingar i SM-serien och kallades Våracet, en tävling som lockade 35 båtekipage att delta i sex olika klasser.
– Det gick helt okey med tanke på att vi har träningskört så lite. Johan vann i Classic och Anton blev tvåa i A-klassen, och var endast en halv knop i snitt efter vinnaren.
På agendan står härnäst att köra en VM-tävling i Larvik i Norge de sista dagarna denna månad.
– Man vill ju gärna mäta sig mot de stora grabbarna för att få en fingervisning hur man ligger till, påpekar Peter avslutningsvis.
* Vilket innebär att motorn är genomgången och allt har bästa möjliga toleranser, det vill säga att delarna har de mått som ritningen anger. Förritiden skilde det en del i storlek på alla bitar och man kunde plocka ihop en bättre motor om man valde saker som passade bättre ihop. Den motor som teamet kör lämnar 126 hk på axeln, trots att den är märkt 115 hk!